B18 som inte startar när den är varm

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

B18 som inte startar när den är varm

Post by daniel_sandberg »

Hejsan!

Börjar mitt första inlägg här med ett problem.

Köpte en amazon i helgen som inte var i det bästa skick men iaf besiktad och körbar. Problemet som jag vill få hjälp med är att motorn är väldigt svårstartad när den är varm. Den startar hur lätt som helst i varmgarage utan choke. Dock har den dålig tomgång. När den går upp i temperatur så blir istället tomgången väldigt hög. Över 1000rpm iaf.
Stänger jag av den och försöker starta den så får jag låta den gå på startmotorn och ge full gas väldigt länge innan den börjar tända och till slut starta igång.

Fick nyss höra när jag var nere i garaget att jag har fel förgasare och att mina problem beror på det.

Ska försöka bifoga en bild så får ni se hur förgasaren ser ut. =)

Image
förgasaren.. Har fler bilder om ni vill se.

Image
Här en bild på projektet..
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Widell1111
Posts: 100
Joined: Thu Mar 13, 2008 7:23 pm
Location: Sundsvall

Re: B18 som inte startar när den är varm

Post by Widell1111 »

Om jag fattat rätt ... det kan ju vara tjuvluft, eller soppapumpen som håller på att säga upp sej? om du ger den en sup då? startar den då?

MVH
Amazon -66
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: B18 som inte startar när den är varm

Post by daniel_sandberg »

Den som sa igår att det var fel förgasare sa något om att det är en stromberg gjord för dubbelmontage och därför saknar någon kallstartsgrej?

Varför tror du att det ska vara dom sakerna du säger? Dom fel jag kan tänka mig är att den blir sur när den är varm och därför måste man hålla full gas för att få igång. Hur ska jag ge den en sup?
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: B18 som inte startar när den är varm

Post by TVR »

Prova att montera en värmeskyddsplåt som skärmar av mellan förgasaren och avgasröret. Kan bli så varmt av strålningsvärmen att bensinen förångas i förgasraen (eller i bränsleledningen). Detta kallas ånglås och leder till problem när motorn är varm.

Kallstart ska väl ändå inte behövas när motorn är varm....
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: B18 som inte startar när den är varm

Post by daniel_sandberg »

Men är det någon speciell plåt jag bör använda eller är det bara att gå in på classe och köpa en av deras små plåtar å försöka böja till och montera där mellan? Något jag behöver tänka på annars?
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B18 som inte startar när den är varm

Post by Hasse63 »

På bilden är det en tidig Stromberg 175 SD-2S som satt på B18 67-68 den är utan temperaturkompensator. Munstycket kan du höja och sänka under förgasaren (skruva in den "nedre delen" = mindre bränsle får motorn, ut mer bränsle.
På andra sidan ska det sitta en kallstartsanordning.

Se länk för vidare justeringar.
http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... system.pdf
Du tror att den är sur, luktar det mycket bensin? Flotörnivån kan vara felande och flotörmunstycket kan ha hängt sig, skräp kan göra så förgasaren flödar över. En rengöring låter som en bra ide.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: B18 som inte startar när den är varm

Post by TVR »

daniel_sandberg wrote:Men är det någon speciell plåt jag bör använda eller är det bara att gå in på classe och köpa en av deras små plåtar å försöka böja till och montera där mellan? Något jag behöver tänka på annars?
Vilken plåt som helst är bättre än ingen plåt alls. Det bästa är dock att ta två plåtar och limma ett lager av något isolerande (t ex kork) mellan.
Två aluminiumplåtar i lagom storlek borde bli bra. Tunna kork-ark kan du köpa på Biltema, det finns som packningsmaterial! Sen något bra lim som håller för lite temperatur.
Det är alltid bra att skärma av avgasröret för att undvika att förgasaren blir för varm.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Widell1111
Posts: 100
Joined: Thu Mar 13, 2008 7:23 pm
Location: Sundsvall

Re: B18 som inte startar när den är varm

Post by Widell1111 »

daniel_sandberg wrote:Den som sa igår att det var fel förgasare sa något om att det är en stromberg gjord för dubbelmontage och därför saknar någon kallstartsgrej?

Varför tror du att det ska vara dom sakerna du säger? Dom fel jag kan tänka mig är att den blir sur när den är varm och därför måste man hålla full gas för att få igång. Hur ska jag ge den en sup?
Om den blir sur varm borde du kunna se det igenom att montera bort ett tändstift... Det är inte omöjligt att pumparna säger upp sej för den delen heller..

Som nån annan redan nämt så kan värmen ifrån grenröret gör så att bensinen kokar innan den går in i förgasare..det har hänt mej ett par gånger

En sup ger du enklast där förgasaren suge in luft..tänder den då så får den ju ingen soppa .
Amazon -66
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: B18 som inte startar när den är varm

Post by daniel_sandberg »

Just innan jag skrev det första inlägget så hade jag ju lös locket och rengjorde "kolv" och "cylinder" från sotlagringar som min far tipsade mig om. Använde ett fint våtslippapper för att rengöra. Bytte samtidigt membran och fyllde på med atf-olja.

Nu idag när jag åkte till jobbet så startade den finfint. Hade dock dålig tomgång när jag startade den i mitt varmgarage. Fortsätter att köra och tempen stiger men fortfarande ingen tomgång.
Kommer fram på jobbet och den dör för att jag inte lyckades hålla den vid liv. Prövar starta upp den och den spinner igång nästan direkt. Verkar som mitt varmstartsproblem är borta.
När jag kom ut till bilen ikväll för en timme sen och tempen var runt nollan var den grymt svårstartad. Dock ingen motorvärmare eller något. Vet inte om det var min dåliga vana av chokebilar men iaf så gick den igång efter en bra stunds gnuggande med startnyckel och full gas. Började smått tända i takt med startmotor för att till sist tända själv utan hjälp av startmotorn.

Imorn ska jag försöka ägna mig åt att grundligt kolla upp tändning och kolla på förgasaren för att se hur tomgångsskruven och det där funkar :) Kanske kolla tändstiften för att se hur dom mår också.
Ska försöka att montera ett enkelt bränslefilter på slangen. I det kan man ju se om bensinen ligger kvar och kanske se hur bränslepumpen mår. Borde väl bli bra att montera det just efter att soppaslangen har kommit upp förbi ventilkåpan? Tänkte så att det inte sitter för nära grenrör och sådant så man slipper "ånglås".

hasse63 - Visst är det den kallstartsanordningen som är borta på min bil? Vars kollar jag flottörnivån? Står all sån info i pdf-bladet?
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B18 som inte startar när den är varm

Post by Hasse63 »

daniel_sandberg wrote:hasse63 - Visst är det den kallstartsanordningen som är borta på min bil? Vars kollar jag flottörnivån? Står all sån info i pdf-bladet?
Jepp allt står där, finns många fler i länken nedan. läs om just din förgasare (175 SD-2S) Inget E på slutet.

Hur är spjällaxel på förgasaren? Är det glapp på kan tomgången vandra som den gör på din.

Sätt bränslefiltret så det hänger på vänster sida om motorn ca 30 cm från bränslepumpen, läs vidare på denna sida. http://www.stahlmotor.se/Forgas.htm ..sen hela, eller allt som rör din motor för det finns fina tips där

Vad har du för tändstift i motorn?
Ni andra där ute...Visst är det väl så att om man har fel värmetal på stiften så kan en motor bli svårstartad varm.

Har själv precis en sån förgasare som är glapp. Den har jag inte fått att funka nå vidare, dels för att den är glapp och sliten och förmodligen för att det inte är en SE (senaste utgåvan) och sist och inte minst för at det är en Stromberg.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: B18 som inte startar när den är varm

Post by daniel_sandberg »

Har varit i garaget å småpysslat lite. Kollade tändstiften och kollat upp lite lampor som måste bytas..

Så här såg tändstiften ut. Dom ljusa partierna är inte lika ljusa "IRL". Dom var mer bruna. Kollade upp namnet på dom och det är: Bosch WR7B+ och sen stod det +10 lite längre bort.

Image

Image

Angående glapp spjällaxel så är den hyfsat glapp. Går att rucka på. Hur mycke glapp får det vara? Får det vara något glapp alls?

Ska iväg och köpa nå glödlampor och göra en andra ärenden. Ska bli spännande och se om min tomgångsjustering funkar och hur den går att starta :)
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B18 som inte startar när den är varm

Post by Hasse63 »

Känner inte igen typen på stiften, och hittar ingen sida så jag ser vad de är till. Nån som har?

Hälst ska spjällen vara helt glappfria, men lite går att leva med, dina verkar vara för glappa och där har du nog förklaringen till din ogämna tomgång.. Hör med Förgasarteknik han renoverar.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: B18 som inte startar när den är varm

Post by daniel_sandberg »

Ska försöka leta upp någon tabell på tändstift. Men vad tyckte du om färgen på dom? Jag själv skulle ha sagt att dom var lite för svarta. Har inte så stor erfarenhet så tackar gärna för tips :)

Angående spjällaxeln så tror jag nog inte att jag lämnar in någon förgasare på renovering. Finns nog någon kompis som eventuellt kan ha några liggande. Hördes som det fanns dubbla SU med insug hos honom. Hur mycke ska man ge för såna om dom är i hyfsat skick?

Tomgången verkar vandra lite som den själv vill. Men ska inte säga så mycket än för har inte undersökt tändning eller andra problem som kan vara..


EDIT: Har lyckats först göra om mina bosch tändstift till Denso och då heter dom w20fpr-u och sen hittade jag dom som NGK och då med namnet BPR6HS

Någon som kan säga om det är rätt värmetal. Hittar ju i min amazonbok att den ska ha Bosch w 175 T 1 men vad är det i nya tändstift?
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B18 som inte startar när den är varm

Post by Hasse63 »

Stift Nr. 2 är helt normalt, det är också de andra fast dom har konstiga svarta fläckar på elektroden.

EDIT:
Letade lite och hittade en amazonsida där NGK BP6HS rekomenderas. Vad dit R står för vet jag inte :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Re: B18 som inte startar när den är varm

Post by Amapola »

R-et står för resistor, vilket innebär att de är radioavstörda.
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
Post Reply