Instrument brädor

Moderatorer
Post Reply
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Instrument brädor

Post by Amazon_V8 »

Har fått för mig att det finns en nyare variant av instrument brädor och en äldre.Vad skiljer dom utseende mässigt??Vilket år bytte dom??

MVH Micke
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredrik Lofter »

Det stämmer att det skedde en del förändringar på instrumentbrädan under de 14 modellåren. Dock så är det svårt att dela upp just detta i något så enkelt som en \"ny\" och en \"gammal\" instrumentbräda. Nedan är några av de största och mest iögonfallande förändringarna. Det finns helt säkert ännu fler.

1957 års modell hade värmereglagen till vänster om ratten och en klocka längst till höger där kurvhandtaget sedermera (1965) fick sin placering. 1958 byttes hastighetsmätarinstrumentet ut och klockan blev tillval, och senare under modellåret flyttades värmereglagen till instrumentpanelens mitt. Hastighetsmätaren gick fram till 1961 upp till 160km/h (100mph) och därefter till 180km/h (120mph), vilket naturligtvis hade med introduktionen av B18 motorn att göra. 1961 fick reglagen på instrumentpanelen kromring. Instrumentpanelens stoppning gick fram till (och med) 1962 en bit ut på dörrarna. 1964 gjordes instrumentlamporna i färgad plast och instrumentbelysningen blev grön (tidigare vit). Askkoppen fick en fastare upphängning 1966 för att undvika skrammel. 1968 ändrades utformningen på bl.a. fläkt- och chokereglagen för att bli mer krocksäkra och 1969 blev rattlås standard (dvs ingen startnyckel i instrumentbrädan, utan vid ratten) och varningslampa för bromsbortfall och handbroms tillfördes ovanför reglaget för vindrutetorkarna.

En del andra skillnader förekom också, bland annat saknade Amazon Favorit cigarettändaruttag och bilar med värmeslingor i bakrutan hade naturligtvis reglage för det (ovanför ljusreglaget). Vidare hade bilar med överväxel en indikeringslampa mellan cigarettändaruttag och fläktreglage. Exportbilarna hade från 1968 varningsblinkers fabriksmonterad, och reglaget satt på USA bilarna rakt ovanför fläktreglaget och på Europabilarna till vänster om cigarettändaruttaget. 123GT hade varvräknare, förvaringshylla i instrumentpanelsstoppningen och reglage för kurvljus och dimljus på motsvarande sida som handskfacksbelysningen vid föraren. 1968 försågs USA bilarna med knäskydd. Annan tillvalsutrustning som t.ex. luftkonditionering och radio påverkade också instrumentpanelen.

Specialvarianter förekom naturligtvis också, bland annat Polisutförandet. Även ratten har ändrats under åren och för olika modeller (t.ex. 123GT).

:: Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Post Reply