Inkörning av kam?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Inkörning av kam?

Post by brorsan »

Ska hjälpa en kompis byta kam och lyftare på hans B20 imorrn och funderar lite om det här med inkörning....

Smetar man bara på inkörningspastan på kammen och sedan ställer motorn att gå på 2000rpm ca 5 minuter? Nån som vet vad som gäller?
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Inkörning av kam?

Post by Hasse63 »

Precis så med "fettet"

Så här är det skrivet på stålhmotorns hemsida, taget från 2 ställen:
INKÖRNING: Lägsta tomgångsvarvtal den första halvtimman är 1500 rpm. Kör med varierande varvtal, gas,
motorbroms, acceleration o.s.v.
(Låga varvtal är kamaxelns värsta fiende). Undvik alltid varvtal under c:a 950 rpm.
Inkörning: Första 15 minuterna tomgång ej under 1500 rpm. Därefter ALDRIG lägre tomgångs-
varvtal än 1000-1100 rpm. Låga varvtal skadar lätt kamaxeln och lyftarna.

http://www.stahlmotor.se/index.shtml

Jag ställde tomgången på ca 1800v och varvade upp den till ca 2500-3000v varannan minut höll på så i 20 min. Sedan då man kör med bilen så ska man motorbromsa mycket i början, står nånstans det också på länken.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Inkörning av kam?

Post by brorsan »

Tackar!
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Inkörning av kam?

Post by brorsan »

Nu har vi bytt och kört in kammen... vilken skillnad det blev! Den gamla kamman var helt nernött på två nockar:)

En annan fråga, vi tyckte det skulle vara skoj att montera ett sånt där B20B-filter till HS6 (runda blå burken), passar det på en gammal stromberg övht? Och vart kan man i så fall köpa det?
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Re: Inkörning av kam?

Post by Micke_932 »

Någon som vet varför kamaxeln skadas av låga varvtal, undra av ren nyfikenhet ?
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Re: Inkörning av kam?

Post by Spilloljan »

Micke_932 wrote:Någon som vet varför kamaxeln skadas av låga varvtal, undra av ren nyfikenhet ?
Lägre motorvarvtal ger mindre snurr på oljepumpen, vilket i sin tur leder till lägre oljetryck med en sämre smörjoljefilm på kamaxeln.

Kort sagt den får sämre smörjning helt enkelt på låga varvtal. :)
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Inkörning av kam?

Post by Lars Bd »

Kammen smörjs av begagnad olja dvs trycklös olja som är på väg ner i tråget, det finns ingen oljekanal från pumpen till kamnockarna och oljetrycket har därför ingen direkt påverkan för kamnocksmörjning.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Re: Inkörning av kam?

Post by Spilloljan »

Lars Bd wrote:Kammen smörjs av begagnad olja dvs trycklös olja som är på väg ner i tråget, det finns ingen oljekanal från pumpen till kamnockarna och oljetrycket har därför ingen direkt påverkan för kamnocksmörjning.
Men summan av kardemumman blir väl ändå lika, även om inte kammen är direktsmord av pumpen? Ju högre varv som motorn och pumpen har desto med "begagnad" olja sipprar ju ner på kammen, eller har jag fel? Trots att kammen inte är direktsmord så måste ju pumpen ändå ha så pass tryck att den orkar leverera minst den mängd olja som behövs till de delar som behöver smörjas/renas/kylas.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Post Reply