Från enkel till dubbel förgasare

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Daniel_DD
Posts: 15
Joined: Fri Sep 22, 2006 10:48 pm

Från enkel till dubbel förgasare

Post by Daniel_DD »

Tjena, är det svårt att sätta in dubbla SU förgasare där det har suttit en enkel Strombergare förut? och blir det automatiskt en B18B/D efter detta?

Det sitter en B18A i den.
Daniel
volvodidi
Posts: 79
Joined: Sun Nov 25, 2007 4:07 pm
Location: Bonn / Motala

Re: Från enkel till dubbel förgasare

Post by volvodidi »

Hej Daniel,

om du byter förgaserna till dubbla SU du måste också byta fördelaren.
Du behöver en 009 (sen. utför.) fördelar utan vakuum, 003 (tid. utför.) funkar också, men inte so brå.
Sedan har du ca. 80 PS (B18D1).
Men det är inte brå för motorn, om den har mer än ca. 4-5000 mil på.

Dieter
Daniel_DD
Posts: 15
Joined: Fri Sep 22, 2006 10:48 pm

Re: Från enkel till dubbel förgasare

Post by Daniel_DD »

volvodidi wrote:Hej Daniel,

om du byter förgaserna till dubbla SU du måste också byta fördelaren.
Du behöver en 009 (sen. utför.) fördelar utan vakuum, 003 (tid. utför.) funkar också, men inte so brå.
Sedan har du ca. 80 PS (B18D1).
Men det är inte brå för motorn, om den har mer än ca. 4-5000 mil på.

Dieter
okej tack för svaret, men angående att det inte va bra för motorn, den är helrenoverad med nybytta kolvar etc etc, för kanske 10 mil sen, skulle det vara något problem för motorn då tror du?
Daniel
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Från enkel till dubbel förgasare

Post by Hasse63 »

De är lite mer också som skiljer.
Ska din bil ha en sån motor?


Förgasarnålar
....................................Filter typ
Motortyp.............Papper............Ljuddämpare
B18B utf. 1.............TZ
.......utf. 2.............ZH
.......utf. 3.............KD.................KF
.......utf. 4*...........DX
B18D utf. 1........KA el. XH............KB
.......utf. 2............ZH.................KE
.......utf. 3............ZM.................KG
___________________________________
B20A...................................BCJ
B20B....1971.........................BAL
..........1972.........................BBB
..........1973-1974 exkl Canada
..........tid utf.......................BAZ
..........sent utf.....................BBZ
..........1973- 1974 Canada.....BBB
B20D...1971.........................BAL
..........1972.........................BAZ
______________________________________
Tjoklek på toppar
B18A 75hk 88,0 mm
B18B utf 1 100hk 87,0 mm
B18B utf 2 108hk 86,2 mm
B18B utf 3 115hk 86,2 mm
B18D 90hk 88,0 mm

B20A Utf. 1-2. 86,7 mm Utf. 3. 87,0 mm
B20B/D Utf. 1. 86,7 mm Utf. 2. 86,2 mm
B20E Utf. 1-2. 84,9
B20F 87,0 mm

KAMAXEL

Motor typ Märkning/ max. lyfthöjd
B20 A........................A/6,0 mm
B20 B........................C/6,7 mm
B20 D........................B/6,0 mm
B20 E, B20 F (-73)...........D/7,2 mm
B20 F BW 35, V-styrd (74-)...D/7,2 mm
B20 E, B20 F (74-)...........K/7,2 mm
B30 A, B30 E, B30 F..........C/6,7 mm
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Daniel_DD
Posts: 15
Joined: Fri Sep 22, 2006 10:48 pm

Re: Från enkel till dubbel förgasare

Post by Daniel_DD »

Hasse63 wrote:De är lite mer också som skiljer.
Ska din bil ha en sån motor?


Förgasarnålar
....................................Filter typ
Motortyp.............Papper............Ljuddämpare
B18B utf. 1.............TZ
.......utf. 2.............ZH
.......utf. 3.............KD.................KF
.......utf. 4*...........DX
B18D utf. 1........KA el. XH............KB
.......utf. 2............ZH.................KE
.......utf. 3............ZM.................KG
___________________________________
B20A...................................BCJ
B20B....1971.........................BAL
..........1972.........................BBB
..........1973-1974 exkl Canada
..........tid utf.......................BAZ
..........sent utf.....................BBZ
..........1973- 1974 Canada.....BBB
B20D...1971.........................BAL
..........1972.........................BAZ
______________________________________
Tjoklek på toppar
B18A 75hk 88,0 mm
B18B utf 1 100hk 87,0 mm
B18B utf 2 108hk 86,2 mm
B18B utf 3 115hk 86,2 mm
B18D 90hk 88,0 mm

B20A Utf. 1-2. 86,7 mm Utf. 3. 87,0 mm
B20B/D Utf. 1. 86,7 mm Utf. 2. 86,2 mm
B20E Utf. 1-2. 84,9
B20F 87,0 mm

KAMAXEL

Motor typ Märkning/ max. lyfthöjd
B20 A........................A/6,0 mm
B20 B........................C/6,7 mm
B20 D........................B/6,0 mm
B20 E, B20 F (-73)...........D/7,2 mm
B20 F BW 35, V-styrd (74-)...D/7,2 mm
B20 E, B20 F (74-)...........K/7,2 mm
B30 A, B30 E, B30 F..........C/6,7 mm

Ne det sitter en B18A i orginal.
Daniel
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Från enkel till dubbel förgasare

Post by Hasse63 »

ok. B18 B har lite mer hk som du ser.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Daniel_DD
Posts: 15
Joined: Fri Sep 22, 2006 10:48 pm

Re: Från enkel till dubbel förgasare

Post by Daniel_DD »

okej tack för svaren låter inte som det är något att hålla på med nu kanske, men senare kan det nog bli något.

en fråga till bara, vad skulle hända om jag nu bara skulle sätta i dubbla förgasare och inte något annat?
Daniel
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Från enkel till dubbel förgasare

Post by Hasse63 »

Om du synkar dom ordentligt och om förgasarna och motorn är i bra skick så kommer du få ca 5hk mer gissar jag. Dubbla su drar mindre bränsle också, ser har vi ljudet som är helt underbart :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Daniel_DD
Posts: 15
Joined: Fri Sep 22, 2006 10:48 pm

Re: Från enkel till dubbel förgasare

Post by Daniel_DD »

Hasse63 wrote:Om du synkar dom ordentligt och om förgasarna och motorn är i bra skick så kommer du få ca 5hk mer gissar jag. Dubbla su drar mindre bränsle också, ser har vi ljudet som är helt underbart :D

okej :D kanske sätter dit det då resten kan man fixa senare :D :D
Daniel
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Från enkel till dubbel förgasare

Post by Rappel »

lånar tråden lite! :) jag har också ett par su gasare på min B20 som de har varit en enkel på och den går inte riktigt som den ska :? kan de vara för att jag inte har bytt fördelaren? va hädner om man inte bytter den? vart kan man köpa en annan? tacksam för svar :)
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Från enkel till dubbel förgasare

Post by Hasse63 »

Är dina Su riktigt synkroniserade och i bra skick så ska det inte vara några problem om motorn också är i bra skick vill säga. Du ska inte behöva byta fördelare, fast är den glapp så gör den inte sitt jobb och bör bytas/repareras.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Från enkel till dubbel förgasare

Post by Rappel »

jaa rätt synkade är dom nog inte tyvär :? är de lätt att ställa in dom själv? finns de nån riktinställing på su gasare? så svårt att veta om motorn är i bra skick också :?
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Från enkel till dubbel förgasare

Post by Hasse63 »

En någran grundinställning där man mäter upp varje del med skjutmått och räknar tiondelar är en god grund till fortsatt synkning.

I länken nedan finns bl a "Avdelning 2 (23) Motor Bränslesystem, förgasarmotorer" där står hur man gör :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply