Överbräda

Moderatorer
Post Reply
danneman
Posts: 28
Joined: Wed Jul 07, 2004 4:35 pm

Överbräda

Post by danneman »

Tjena har en ny överbräda liggandes och tänkte byta den någon dag. hur gör man för att få loss den gamla respektive montera den nya? Svårt eller?
Volvo Amazon!
Fredde_F
Posts: 125
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:48 pm
Location: Karlstad
Contact:

Intrumentbräda

Post by Fredde_F »

Är det intrumentbrädestoppningen du menar så tar du först bort kromlisten som sitter i underkant. Den sitter med några clips och några skruvar som är lite småpilliga att få bort. Ta sedan bort plåten som sitter under framrutan (den med luftuttag i). Eftersom stoppningen är limmad så försök att få mellan en spackelspade eller dylikt och bänd försiktigt med så att stoppningen lossnar från instrumentbrädan. Var försiktig sen när du limmar dit den nya stoppningen, den spricker lätt.

/Fredrik
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Lite komplettering...

Tvätta bort alla limrester från instrumentbrädan innan du limmar dit den nya stoppningen, och kolla hur pass väl den passar först. Om de har fått ligga länge kan de vrida sig och ändra form vilket gör dem svåra att limma och ger dålig passform. Om den skulle ha ändrat form kan man försöka lägga den åt ett håll så att den får rätt form. Man kan lägga något lätt(!) föremål på den för att få till formen. Låt den sedan ligga så ett bra tag tills den formats rätt.

Limma den nya stoppningen med kontaktlim, pensla på över hela instrumentbrädan och hela stoppningen och låt det torka. Nu bör du ha tränat på att trycka dit stoppningen rätt för du har bara ett försök på dig, kontaktlimmet hugger direkt.

Lycka till. =)
danneman
Posts: 28
Joined: Wed Jul 07, 2004 4:35 pm

Re:

Post by danneman »

Ok.... tackar!! Mene överbrädan ligger i min icke hemkomna bil... men är det bara \"skinnet\" man byter?
Volvo Amazon!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det enda jag har varit med om är att man byter hela stoppningen, dvs. den svarta formgjutna delen i vinyl och stoppningen under den i ett paket (det beiga fogskumsliknande materialet som fyller ut den).

Däremot nytillverkades det tidigare (fortfarande?) vinylovanstycken utan stoppning varvid man fick ta bort den gamla stoppningen från vinylen och limma ihop den med den nytillverkade vinylovandelen och sen dit med paketet på instrumentbrädan. I USA säljs det även en snikvariant som består av ett nytt vinylovanstycke som limmas ovanpå det gamla rakt upp och ner. Jag har aldrig sett det i verkligheten men på bild på IPD's hemsida, och det såg ju inte direkt original ut.

Lycka till. Var noga med inpassningen och se till att limma ända ut i kanterna så att den verkligen hålls på plats och inte lossar vid kromlisten, uppe vid vindrutan eller ute på hörnorna mot dörrarna.

Lycka till.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredrik Lofter »

Jag köpte en nytillverkad instrumentpanelsstoppning från Veteranprodukter för ett par år sedan och ersatte den gamla, spruckna på mer eller mindre precis det sätt som D59471 beskriver här ovan. Jag fegade dock inte utan använde RIKTIGT lim (Epoxy)... =)) Detta eftersom den nytillverkade stoppningen var i ett enda stycke, dvs utan gult skum.

Det står för övrigt en del beskrivet om detta på det gamla forumet. Hur man nu tar sig dit?

Lycka till!

:: Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
jillo
Posts: 171
Joined: Mon Mar 01, 2004 7:50 pm

Post by jillo »

BLT turbo
Post Reply