krängningshämmare

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Ska man ändra i krängningshämmarna så är det att föredra att använda sig av kompletta satser som är avvägda för den spcifika bilen. T,ex. IPD:s sats som har 25 mm fram och 22 mm bak. Den är alltså styvare fram än bak för att ha en lämplig balans. Att enbart styva upp krängningshämmaren fram och inte ha någon bak är ingen bra kombination, ej heller att montera en kraftig krängningshämmare bak utan att kompensera fram är så lyckat.
AVG
T.Fahlgren
Posts: 115
Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm

Re:

Post by T.Fahlgren »

Arne wrote:Ska man ändra i krängningshämmarna så är det att föredra att använda sig av kompletta satser som är avvägda för den spcifika bilen. T,ex. IPD:s sats som har 25 mm fram och 22 mm bak. Den är alltså styvare fram än bak för att ha en lämplig balans. Att enbart styva upp krängningshämmaren fram och inte ha någon bak är ingen bra kombination, ej heller att montera en kraftig krängningshämmare bak utan att kompensera fram är så lyckat.
vilken diameter krängningshämmaren säger inte allt. hur "styv" den blir på bilen beror nästan mer på hävarmslängd och utväxling.

en till sak jag vill påpeka är kostnaden, alla vill inte köpa dyra grejor som man bara skruvar på. enligt mig så tappar bilen tjusningen om man bara har köpt "färdiga" saker. :)
Amazon -65 TIC
T.Fahlgren
Posts: 115
Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm

Re:

Post by T.Fahlgren »

Amazon_123GT wrote:
hur gjorde du när du satte dit dubbla fram? bilder jag är sugen på det jag med
här kommer bilderna där man ser hur jag har gjort.
Image
Image
Amazon -65 TIC
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Har du provkört nu och kan ge ett utlåtande på hur det funkar med dubbla krängningshämmare fram? :?:
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
T.Fahlgren
Posts: 115
Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm

Re:

Post by T.Fahlgren »

Amazonsport wrote:Har du provkört nu och kan ge ett utlåtande på hur det funkar med dubbla krängningshämmare fram? :?:
hehe, tyvärr inte. :oops:

amazonen har stått i garaget hela sommaren och håller på att byggas om, men i vår kan jag återkomma med en utförlig utvärdering. :)
Amazon -65 TIC
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Har du satt nått krängningshämmarstag bak?
AVG
T.Fahlgren
Posts: 115
Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm

Re:

Post by T.Fahlgren »

Arne wrote:Har du satt nått krängningshämmarstag bak?
så småningom ska jag ska bulta fast dubbla stag från äldre 240 på de nedre stagen, momentstagen heter de nog? :)
Amazon -65 TIC
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Bussningar

Post by Blomquist »

Den stackars gummibussningen i länkarmen ser ut att ha lämnat in. Jag rekommenderar superflex, fruktat dyra men pallar mer och mer lär den ju få palla. Ser fram emot kommande testrapport.
210 -64, 223 -68
beccau
Posts: 1
Joined: Wed Nov 07, 2007 1:03 pm

Post by beccau »

vad siter det för krängningshämmare orginal?

jag har 22 mm eller 21mm (fram) på min var svårt att mäta för det var lite skitigt:D

men då det är en folkracebil och det var mycket ombygt på det undrar jag om det är orginal?
emilnat
Posts: 43
Joined: Tue Apr 06, 2004 3:48 pm

Re:

Post by emilnat »

T.Fahlgren wrote:är det någon som har experimenterat nånting med krängningshämmare som kan tillägga hur det ligger till?

jag vill ha bra väghållning i min bil. jag tror inte alls att det blir bra att bara ha styv framvagn, då kommer ju ett framhjul till att vilja lätta då tex höger bakhjul fjädrar ihop vid hastig vänstersväng och gaspådrag.

att det ska göra stor skillnad på om bakändan vill släppa eller framhjulen kommer glida tror jag faktis inte, men viss skilnad kan det ju bli?

har man en bruksbil som man vill ha bra komfort i ger det ju inte speciellt mycket att bry sig om krängningshämmare. krängningshämmarna borde ju göra bilen mer stötig då endast ett hjul på en sida t.ex far ner i en grop
Om du vill att bilen ska kränga mindre så flytta upp inre infästningen på nedre länkarmarna fram någon (eller ett par) cm. Lättare sagt än gjort, men vad du får är höjt krängningscentrum och mer camber gain (ökad camber vid kompression) vilket är bra vid sportig körning. Prova det efter att du har monterat fina bilstein eller koni dämpare och bytt ut alla bussningar. Använd nya originalbussningar och orginalfjädrar först. Förmodligen får du inte en snabbare bil i praktiken med hårdare fjädrar och bussningar annat än på slät bana.
Helge
Posts: 99
Joined: Tue Sep 07, 2004 4:10 pm
Location: Kvillsfors
Contact:

Re:

Post by Helge »

emilnat wrote: Om du vill att bilen ska kränga mindre så flytta upp inre infästningen på nedre länkarmarna fram någon (eller ett par) cm. Lättare sagt än gjort, men vad du får är höjt krängningscentrum och mer camber gain (ökad camber vid kompression) vilket är bra vid sportig körning. Prova det efter att du har monterat fina bilstein eller koni dämpare och bytt ut alla bussningar. Använd nya originalbussningar och orginalfjädrar först. Förmodligen får du inte en snabbare bil i praktiken med hårdare fjädrar och bussningar annat än på slät bana.
Är höjt krängningscentrum bra? Kan tänka mig att det är bra att ha det så nära tyngdpunkten som möjligt?!

Är det inte bättre att sänka den övre inre infästningen så att övre a-armen lutar lätt nedåt, mot mitten?
Då får du ju camber gain vid kompression och camber loss (eller vad det nu kan tänkas heta) när det fjädrar ut...
Man vill ju inte direkt ha det så som det är original på en amazon... är väll nästan så det ger lika mycket camber gain när det fjädrar ut som in, på original?!
Nu tänker jag på original höjd på bilen... ska man sänka den så pass att undre a-armen skulle lutat neråt så vore den ju samma sak som jag tänker...
emilnat
Posts: 43
Joined: Tue Apr 06, 2004 3:48 pm

Re: Re:

Post by emilnat »

Helge wrote:
emilnat wrote: Om du vill att bilen ska kränga mindre så flytta upp inre infästningen på nedre länkarmarna fram någon (eller ett par) cm. Lättare sagt än gjort, men vad du får är höjt krängningscentrum och mer camber gain (ökad camber vid kompression) vilket är bra vid sportig körning. Prova det efter att du har monterat fina bilstein eller koni dämpare och bytt ut alla bussningar. Använd nya originalbussningar och orginalfjädrar först. Förmodligen får du inte en snabbare bil i praktiken med hårdare fjädrar och bussningar annat än på slät bana.
Är höjt krängningscentrum bra? Kan tänka mig att det är bra att ha det så nära tyngdpunkten som möjligt?!

Är det inte bättre att sänka den övre inre infästningen så att övre a-armen lutar lätt nedåt, mot mitten?
Då får du ju camber gain vid kompression och camber loss (eller vad det nu kan tänkas heta) när det fjädrar ut...
Man vill ju inte direkt ha det så som det är original på en amazon... är väll nästan så det ger lika mycket camber gain när det fjädrar ut som in, på original?!
Nu tänker jag på original höjd på bilen... ska man sänka den så pass att undre a-armen skulle lutat neråt så vore den ju samma sak som jag tänker...
Högre krängningscentrum och minskat avstånd till tyngdpunkten är två sätt att uttrycka samma sak i detta fall. Alltså blir det mindre krängning med höjt krängningscentrum.

Om man sänker den övre inre infästningen som du säger får man mer camber gain, men också lägre krängningscentrum.

Om man bara sänker bilen med kortare fjädrar får man också sänkt krängningscentrum :arrow: inte bra.

Bäst är om man höjer nedre inre infästningarna. Då får man både höjt krängningscentrum och mer camber gain.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Re:

Post by Hasse63 »

emilnat wrote: Om man bara sänker bilen med kortare fjädrar får man också sänkt krängningscentrum :arrow: inte bra.

Bäst är om man höjer nedre inre infästningarna. Då får man både höjt krängningscentrum och mer camber gain.
Vilka nedre inre infästningar ska höjas :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Helge
Posts: 99
Joined: Tue Sep 07, 2004 4:10 pm
Location: Kvillsfors
Contact:

Re: krängningshämmare

Post by Helge »

emilnat: Ok, har inte koll på hur de förhåller sig till varandra som det är original.
Hasse63: Undre a-armens infästning i framvagnsbalken.
brödhultracing
Posts: 31
Joined: Tue Feb 07, 2006 2:43 pm
Location: brödhult

Re: krängningshämmare

Post by brödhultracing »

På min amazon tänkte ja ta en krängningshämmare från en cheva van och kapa av den(ja vet att härdningen försvinner) sen så göra en hylsa i varje ände som ja har borrat hål i och sen hål i krängaren med och en skruv där igenom så ja slipper svetsa, sen på denhär hylsan så sätter jag ett plattjärn med en massa olika hål på så ja kan justera styvheten på krängaren. ja vet en som har gjort såhär på en annan bil så de borde funka på min med men funkar de inte så får ja bygga om de igen :D sen bak tänkte ja se om ja får dit en org fram ja har inte kollat om de går.
Post Reply