Skiv eller trumbroms fram?

Moderatorer
goshow
Posts: 40
Joined: Tue Feb 19, 2008 9:06 pm
Location: västerås

Re: Skiv eller trumbroms fram?

Post by goshow »

när jag tänker efter så var det nog det han sa! att trumbromsarna var bättre eftersom skivbromsarna var så tungtrampade :wink:
Så många frågor...
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Skiv eller trumbroms fram?

Post by TVR »

mmmm, jag hade nog föredragit att de tar jämnt och tål värme framför att ha lågt pedaltryck....
Orkar man inte trycka på pedalen får man antingen styrketräna benen eller skaffa bromsservo! :wink:


OT: tror faktiskt att bubblorna hade hydrauliskt från 1950, i Sverige. Fast de gjorde ju ofta enklare modeller för hemmamarknaden som inte såldes på export. Torsionsframvagnen och den "plana" frmarutan fanns ju t ex kvar som modell ett par år längre i Tyskland än vad den gjorde här.
Eller så minns jag fel på årtalen.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Skiv eller trumbroms fram?

Post by QV »

TVR wrote:mmmm, jag hade nog föredragit att de tar jämnt och tål värme framför att ha lågt pedaltryck....
Orkar man inte trycka på pedalen får man antingen styrketräna benen eller skaffa bromsservo! :wink:
Det här är ytterligare en "evighets diskution". Lastbilar har trummor (runtom) så helt kasst kan det inte vara. Nu har de iochför sig andra bromskrav än personbilar men de väger (mycket) mer. Det är få backar i Sverige som kan värma upp bromsarna till en farlig temp och i de fallen får man köra nedför med "förnuft" och motorbromsa! Kommer man till alperna så får man helt enkelt lära sig att motorbromsa oavsett trumma / skiva fram.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
goshow
Posts: 40
Joined: Tue Feb 19, 2008 9:06 pm
Location: västerås

Re: Skiv eller trumbroms fram?

Post by goshow »

QV wrote:
TVR wrote:mmmm, jag hade nog föredragit att de tar jämnt och tål värme framför att ha lågt pedaltryck....
Orkar man inte trycka på pedalen får man antingen styrketräna benen eller skaffa bromsservo! :wink:
Det här är ytterligare en "evighets diskution". Lastbilar har trummor (runtom) så helt kasst kan det inte vara. Nu har de iochför sig andra bromskrav än personbilar men de väger (mycket) mer. Det är få backar i Sverige som kan värma upp bromsarna till en farlig temp och i de fallen får man köra nedför med "förnuft" och motorbromsa! Kommer man till alperna så får man helt enkelt lära sig att motorbromsa oavsett trumma / skiva fram.

/Janne

Lastbilar har dock pneumatiska bromsar (lufttyck)
+ att dom större lastbilarna har avgasbroms och oljebroms (har inte namnet i huvudet)
Så många frågor...
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Skiv eller trumbroms fram?

Post by QV »

goshow wrote:Lastbilar har dock pneumatiska bromsar (lufttyck)
+ att dom större lastbilarna har avgasbroms och oljebroms (har inte namnet i huvudet)
Vist blir det en evighetsdiskution :lol:
Avgasbroms = täpp för avgasröret så att motorn inte kan andas och därmed går tungt.
oljebroms = vet ej

att lastbilarna har tryckluftdrivna bromsar förändrar dock inget. Det är väl ingen som tycker att det är tungtrampat med trummor .... eller har jag missat något. Skivor har fördelar specielt när man skall köra (riktigt) hårt eller köra i lera. Både skivor och trummor går dock att få verkningslösa på grund av överhettning. De som bygger tävlingsbilar / dragsters löser problemen på sitt vis.

Min personliga fundering på detta är att trummor fungerar precis lika bra på bilen som mineralolja gör i motorn på bilen. så nur har vi blandat in syntet/mineral i denna tråd också :twisted:

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
goshow
Posts: 40
Joined: Tue Feb 19, 2008 9:06 pm
Location: västerås

Re: Skiv eller trumbroms fram?

Post by goshow »

ska vi inte diskutera om orginal och custom när vi ändå är igång? :P

Nu börjar tråden spåra ur, skärpning.

Hasse63
Så många frågor...
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Skiv eller trumbroms fram?

Post by Shift »

Haha ja nu har det spårat, men jag tackar för era svar, och drar dit skivor. :)
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Re: Skiv eller trumbroms fram?

Post by Micke_932 »

Oavsett vilket så har du fördelen med skivor att du inte behöver justera dom, bromsbackar måste justeras (självjusterande trumbromsar funkar bara ett år eller så sen sitter justeringen fast i alla fall).

Bortsett från det så är det mest fråga om tycke och smak, trumbromsar duger fint fram på alla normala personbilar som används för normal körning.

Skivor är ju bättre rent mekaniskt, färre delar, lätt att byta bromsbelägg, inga fjädrar och annat elände, samtidigt så är ju av samma anledning bättre med trummor bak eftersom en bil med skivor bak nästan alltid har en trumbroms inne i skivan för parkeringsbromsen och då är det ännu mer prylar, med trummor bak så använder du samma för parkeringsbromsen.

Så personligen tycker jag det är bäst med skivor fram och trummor bak, kör man sen med amerikanskt stuk där hjulbultarna håller trumman och skivan så att man inte behöver lossa hjullager och annat skit för att få loss trumman/skivan så är det helt perfekt.
Post Reply