Vad använder ni för vax?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Vad använder ni för vax?

Post by Spilloljan »

Vad använder ni som vax till Amazon pärlorna? Min skulle behöva en sväng nu så här på höstsidan. Jag hörde med expediten, när bilen var nyköpt, på den lokala OKQ8 macken, som övrigt var medlem i pv-klubben, och han sa att jag skulle behandla hela karossen med autosol och sedan använda bara den där gröna original turtule vax. Det gjorde jag och den glänsde jätte fint i ett par dagar. Sedan vart den inte så blank längre. :? Jag hörde med en kompis som sa att den där röda turtule extreme skulle vara bättre och vara blank längre. Men jag vet int vad som är bäst?

Vad använder ni på blank Amazonerna? Jag gissar att jag inte är den enda som vaxar bilen :D !
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Oj, autosol över hela bilen. Var den väldigt väldigt oxiderad och nedmattad i lacken? Autosol är väldigt grovt.

Min erfarenhet är att en nedmattad lack går att få riktigt blank och fin men att det tyvärr inte håller så länge om lacken är gammal. Min bil, som är grafitgrå (nog den känsligaste av alla amazonnyanser) var väldigt matt innan renovering och jag vaxade upp den till fin glans några gånger mha. rubbing, polish och slutligen ett bra vax ovanpå det. Visst blev den blank och fin men efter ett par veckor i växlingsvis regn/sol var den lika matt igen.

Vilka medel du skall använda beror ju på vad man föredrar, om du polerar för hand eller med maskin osv. Men Autosol känns helt fel, det skulle jag aldrig använda på en billack pga. grovt polermedel som tuggar bort onödigt mycket av lacken vid poleringen. Satsa isf. hellre på nån form av rubbing av bra kvalisort, sen en polish och sist ett bra vax. Är den bara lite matt räcker det säkert med polish och sen vaxning efter det.
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Nja men den är redan autosolad, och det med godtagbart betyg! Bara man tog lite medel på en stor yta så blev det bra. Många äldre herrar som jag träffat har sagt att de behandlade sin bilar med autosol som de sprutade på lite vatten så att den vart lättare att avlägsa från lacken.

Jag har gjort det och det blev bra med en sväng vax på senare. Men vaxet vill inte hålla sig blankt särskilt länge. Ska kanske prova den dära Extreme.

Sån dära rubbing däremot har jag blivit lite skrämd av. Min broder behandlade sin bil med nån \"Color back\" pryl och bilen vart helt flammig och eländig.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Rubbing och \"colour back\"- vax är ju inte direkt samma sak. Jag håller med, colour back-vaxer ska man inte använda, speciellt inte på en röd bil. Det har hänt mig att lacken krackelerat och lossnat när jag använde skräpet på en röd bil.
Om du har möjlighet att polera bilen med maskin så gör det. (skumgummi hätta) Det blir bättre än att göra det för hand och det går mycket snabbare. En Biltema maskin för 39:90 duger bra (!) till polering. Jag har inte i huvudet vad jag använde för rubbing, men det var en tjock gegga som jag blandade med vatten och sedan penslade på på en större yta. Ska kolla vad den heter. Blev ialla fall kanon. Lacken höll sig bra resten av sommaren (grafitgrå, utomhusparkering) Jag vaxar med OKQ8 flytande. Det tycker jag funkar, fast det finns säkert både bättre (och dyrare) grejjer. Sedan vaxar jag alltid vid varje tvätt eller åtminstone varannan vecka. Däcken också.
-anglofil-
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Kaross

Post by Sture Swedberg »

Snälla Du ! Autosol måste vara rena döden för lacken. Det är ett vasst medel avsett för hårda, kromade ytor, inte för mjuk lack.

Jag sysslar i vardagslag med proffslackbehandlingar (Tefcar, teflonlackskydd) och vid en grundlig behandling av en nedgången bil snackar vi om 5000 pengar men då har du i gengäld ett skydd som står sig i 3 år (minst).
Du tycker kanske det här är lite häftigt så här skall du få ett tips \"off record\".

Använd Smartab:s \"Buffer 2000\" till rubbning/polering, det löser ut oxid (alldeles särskil bra för röda bilar som borde vara förbjudna ur rekonditioneringssynpunkt, för oxideringens skull) och tar bort ytliga repor. Är bilen svårt oxiderad tvättar du med schampo och går över bilen en gång till innan du \"vaxar\" med Smartab:s \"Skandinaviskt Hårdvax\". Det står sig inte för evigt men jämfört med Turtle´s engångsgrejor är det rena drömmen.

Maskin för 39.9o ? Glöm det, det måste vara ett skämt. Köp dig en maskin med två huvuden, finns hos Jula, Micro och liknande lågprisvaruhus. Det är en kopia för ca en 1000-lapp av en proffsmaskin som kostar minst 4000:-, men den är prisvärd för privatbruk. Till den skall det vara gula rondeller för ca 30-35 kr/st. De vita som är medskickade kastar du bort = Skräp. Du köper 6 rondeller. 2 för rubbningen, 2 för \"vaxningen\" och två för lätt torrpolering efteråt. Rondellerna kan du tvätta i tvållösning och använda på nytt. (Proffsen kastar bort dom och sätter på nya men det får ju kunden betala ! Tvätt kostar också pengar )

Dyrt? Nej, billigt om du vill få ett vettigt resultat. Därtill kan ju maskin och medel användas till andra bilar.
Du kommer att få ett jättefint resultat om du bara är konsekvent och noggrann med jobbet, noggrannhet är nämligen lösenordet vid all lackbehandling. Lycka till !
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Sture, vart hittar man det där Smartabs som du skriver om? Vore kanske värt ett försök.

Måste erkänna att jag heller inte visste att det fanns så billiga maskiner med dubbla huvuden eftersom jag aldrig sett några till det priset. Låter klart intressant. Oftast är det ju tyvärr de där 4-5K som man hittar, och det är ju lite styvt även om det kan löna sig på flera års sikt.
Hittar man en maskin för 1000 lappen, ok, låt gå. Däremot vidhåller jag med egen erfarenhet att det funkar alldeles utmärkt med Biltemas maskin. Självklart tar man det lite lugnt när man provar sig fram och sedan så kan man ju vara extra försiktig vid vassa kanter på bilen, men det gäller ju oavsett om man har en maskin för 100 spänn eller en för 5000. Amazonen är ju ganska bra på det sättet, den är väldigt mjuk i formerna, så det är väl mest ovanför bakskärmarna som man inte ska gnugga så hårt. Men det gäller ju även om man rubbar för hand.

Polermedlet jag använde är Lechlers Pasta Mordente All´AcQua 00916 som jag fick i samband med att jag lackade en veteranbil med Cellulosalack där lacken rubbas mellan varje skikt (15!). Det spädes ut med vatten och på så sätt bestämmer man finkornigheten.

Det där med Autosol; jag har också hört hur en del framförallt äldre proffs förespråkar Autosol, och det går säkert jättebra. Samtidigt så känns det som om det uppfunnits och tagits fram bra många fler och bättre produkter sedan de höll på och gnida lack. Kanske var Autosol det bästa för 40 år sedan men knappast idag. IMHO
-anglofil-
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Lahega och Smartab är två företag som säljer bilvårdsprodukter, för \"semi-professionellt bruk\" så vitt jag förstår. De har massor med roliga prylar för den som är sugen på att lägga lite energi för att få bilen fin.

Angående polermaskiner så finns det ju faktiskt en hel del att välja på i prisklassen 1000-1500kr. Men särskilt många maskiner med dubbla polerhuvuden i den prisklassen har jag inte sett. Däremot finns det ju maskiner som till utseendet påminner om en vinkelslip men med lägre varvtal, varvtalskonstanthållning, varvtalsreglering osv. ofta med 150mm svamp till. Vi sålde (och hyrde ut) en del sånna maskiner där jag jobbade tidigare och de fungerade mycket bra tyckte jag (Flex, AEG, Milwaukee mfl).
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Kaross

Post by Sture Swedberg »

Många maskiner med dubbla polerhuvuden har inte heller jag sett men \"orginalet\" plus en lågpriskopia är väl alldelse tillräckligt ?
En elektroniskt varvtalsreglerad Flex (el liknande) av vikelslipstyp, roterande, är alldeles utmärkt men en amatör skall nog inte börja med en sådan.
Den (de) här maskinerna jag nämner är oscillerande och tämligen ofarliga för lacken, bränner inte, slipar inte igenom etc men ger ett fullgott resultat.
Post Reply