Akut hjälp behövs!

Moderatorer
Post Reply
Widell1111
Posts: 100
Joined: Thu Mar 13, 2008 7:23 pm
Location: Sundsvall

Akut hjälp behövs!

Post by Widell1111 »

Hej! ska på cruising idag LÖRDAG.. planerat lääääänge besiktat bilen kostat på och gjort mej till... men tro på fan att bilen ha börjat knacka som en tok..och så är den slö som tusan,sen började kopplingen ta långt ner i golvet:S nån som ha nå tips... Känns som att det kan vara lagerknack.. det följer varvena iaf! men,men åker tills det tar stopp ja men nån kanske vet nått annat det kan vara.

MVH
Amazon -66
Loke
Posts: 71
Joined: Fri May 14, 2004 3:12 pm

Re: Akut hjälp behövs!

Post by Loke »

Har ingen kompis nån B20 ligger då?Du byter ju på några timmar :!: Ölen smakar ju godast när man har meckat in i det sista :lol: Jag ska också på crusing i dag, besiktigade Chevan i går, med tunnelram, insprutning och sidutblås och allt, fick 2:a på klen handbroms :lol:
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Akut hjälp behövs!

Post by Hasse63 »

Knack kan vara väldigt svårplacerat har jag upptäckt. hösten 06 bytte jag till en motor som jag garagerenoverat för typ 13 år sen och har stått lika länge - 2 teckor.

Massa tips härifrån och från kompisar och bll a en Volvo-gubbe lyssnade på den och han sade att det var toppen. En "ny" inhandlades och sattes dit våren 07, samma knack var kvar. Kamdrev byttes, något tystare men Knacket med stort K var kvar. Igår lyfte jag på toppen och kunde vrida en kolv i sidled så det är minst en kolvbult som glappade, HUR kunde jag missa det för 13 år sen :evil: Ett jack i cylinderväggen gjort av en kolvring gör att jag nu i det närmaste gett upp blocket. :(
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Akut hjälp behövs!

Post by Arne »

Det kan även vara kamaxeldrevet som separerat från navet, det brukar låta illa och motorn blir orkeslös.
AVG
Widell1111
Posts: 100
Joined: Thu Mar 13, 2008 7:23 pm
Location: Sundsvall

Re: Akut hjälp behövs!

Post by Widell1111 »

Okey! ajja ska byta motor, så ska jag skruva isär denna och kolla upp felet. jag återkommer om jag hittar felet=)
Amazon -66
Widell1111
Posts: 100
Joined: Thu Mar 13, 2008 7:23 pm
Location: Sundsvall

Re: Akut hjälp behövs!

Post by Widell1111 »

Arne wrote:Det kan även vara kamaxeldrevet som separerat från navet, det brukar låta illa och motorn blir orkeslös.
Hur kollar man det på enklaste sätt?

MVH
Amazon -66
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Akut hjälp behövs!

Post by Arne »

Man måste nog ta loss transmissionskåpan som sitter bakom vevaxelns remskiva, då kan man se det om man vrider motorn fram och tillbaks. Eventuellt måste du också ta bort muttern som håller kamdrevet på plats.
AVG
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: Akut hjälp behövs!

Post by Nalletill1000 »

ett annat satt ar att kanna spelet genom att grabba tag i flakten och rotera den fram och tillbaka; om du kanner ett stort spel sa har du ett daligt drev.
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
Post Reply