köpa nya bromsskivor eller svarva?

Moderatorer
Post Reply
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

köpa nya bromsskivor eller svarva?

Post by einar- »

Jag undrar vart man kan köpa bromsskivor till en amazon 65:a billigast. Eller om det är värt att svarva dom som sitter på? Mätte dom och dom är 13mm tjocka. I verkstadshandboken står det att dom ska vara 12.7mm nya. Luktar pirat men endå. Vet bara inte när dom måste bytas så hur mycket man kan svarva bort. Bilen har stått sen 92 utomhus så dom är rätt så rostiga men allt verkar vara utbytt innan den blev avställd och det verkar inte vara alltför mycket gropar i dom. Är det värt att svarva eller ska man köpa nytt? Det blir nog så tomt i plånboken när jag ska köpa ett par kvadratmeter rep plåt till sommarn.
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: köpa nya bromsskivor eller svarva?

Post by Quinna »

Jag är hyfsat säker på att du kan köpa nya på cvi-automotive, och jag tror även att mekonomen kan plocka fram skivor via AB Reservdelar. Måste kännas bättre att ha nya fräscha skivor än att ha gamla omsvarvade?
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: köpa nya bromsskivor eller svarva?

Post by Lars Bd »

Minsta tjocklek är enligt verkstadshandboken 11.56 mm och då det finns mycket material kvar är det inga problem att svarva skivorna, nya skivor är dyra och brukar ändå behöva svarvas efter montage på navet.
Om det bara är ytrost kanske några kraftiga inbromsningar räcker för att få skivorna i nyskick igen, prova det först innan du tar något beslut om svarvning eller nya skivor.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: köpa nya bromsskivor eller svarva?

Post by einar- »

Den ena skivan kanske det skulle kunna räcka med att bromsa bort rosten på men den andra är nog tveksam. Men bilen har som sagt inte rört sej speciellt mycket sen 1992 så hela bromssystemet är ihopbeckat/rostat så det är inte så bara att ut och bromsa för att se om det blir bättre. På mekonomen hittade jag inga skivor och cvi har väl samma som veteranprodukter antar jag och 1300kr/st är lite i saftigaste laget för min budget. kgtrimning har för 595kr/st men de måste pressas på navet och svarvas klart innan brukande. Behöver lite funderingar från andra nu. Men det är inget akut, tar körkortet om drygt ett år och då ska väl den stanna utan att använda ankare.
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: köpa nya bromsskivor eller svarva?

Post by QV »

ytrost tar man bort med stålborste om skivan är lös. Ett "fulmeck" är att ta vinkelslipen med en ny kapskivan och lägga den platt ner mot skivan samtidigt som du roterar skivan för hand. Har tagit ett antal brukshögar igenom besiktningen på detta sätt. Det svåra är att planslipa beläggen med bandslipen :lol: Att bromsa bort rost är inte så lätt med moderna belägg..... Tacka vet ja trummor, det är rostfritt det.... :D

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply