Styrproblem??!!

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
Niklas
Posts: 1
Joined: Fri May 07, 2004 6:19 pm

Styrproblem??!!

Post by Niklas »

Nu har det hänt två gånger. Från ratten går det en stång. Denna stång är delad och sitter ihop med en gummipryl. Nu e det andra gången denna gummipryl har gått i sönder. Ska det verkligen vara så lätt för den att gå i sönder?? Det verkar vara farligt om den skulle få för sig att gå i sönder vid ett kritiskt skede.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det går ju att ersätta den med något annat men det rekommenderar jag inte. Det är ju en form av \"delad rattståg\" utan vidare effekt vid frontalkrock. Skulle nog inte rekommendera något annat än gummi där, du får väl smörja upp det regelbundet så att det inte torkar och spricker. Gummit är ju armerat med tråd och borde således aldrig gå itu helt på en gång.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Om axlarna på var sida om skivan inte ligger i rät linje kommer skivan att slitas/brytas sönder relativt snabbt.
Om en bil är krockad och slarvigt riktad vid styrsnäckan kommer rattstångsaxlarna att peka lite hursomhelst med ovanstående resultat.
Skivan får också mycket stryk om man använder breda däck då det går tungt att styra och en kombination förvärrar problemet.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag har kört med 7\" breda fälgar (205 däck fram) och på tok för stark motor utan att brickan för den skull pajjade. Jag monterade en ny bricka och sedan har den hållit sedan dess, numera med diagonaler fram utan en spricka eller tendens till trasighet på brickan.

Tror nog på att styrstången pekar fel isf. Kolla det nästa gång du byter bricka. Och berätta gärna vad du har för däck och om du ofta rattar bilen stillastående.
Post Reply