Amazon -68:a

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
Zenoy
Posts: 22
Joined: Mon May 14, 2007 6:03 pm
Location: Finspång

Amazon -68:a

Post by Zenoy »

Tjena!
För en vecka sen köpte jag min första bil, en Amazon -68:a. Det är tänkt att det ska bli ett litet Costum projekt som ska stå färdigt den dagen jag får körkort. Men först så ska den göras iordning så att den går igenom besiktningen, sen efter det så ska jag börja med costum byggandet.

Saker som behöver göras innan besiktningen:
[x] Laga Rost.
[x] Renovera Bromsar.
[x] Byta Bromsrör.
[x] kolla över motorn. (Halvt, har lite grejer kvar jag ska göra med motorn.)
[x] kolla över all El.
[x] Byta Stödlager.
[x] Byta Fångband.
(Det är det jag vet nu, kommer säkert läggas till flera saker.)

Orkar inte skriva så mycket mer nu, så ni får titta på lite bilder så länge. :wink:

Två små rosthål i golvet bak. (Vänster)
Ett rosthål i golvet bak. (Höger)
Instrument panelen.
Baksätet.
Motorn.
Hjulhus, Höger bak.
Hjulhus, Vänster bak. Ett rosthål.
Bakifrån.
Skuffen, Tre rosthål.
Under
motorn, underifrån.
råttfälla?
Last edited by Zenoy on Tue Jun 24, 2008 4:31 pm, edited 3 times in total.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Hej och välkommen :D

Det ser ut som det inte är så mycke rost = ett \"lätt\" objekt.

Lägg gärna upp bilder där man ser hela bilen :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Zenoy
Posts: 22
Joined: Mon May 14, 2007 6:03 pm
Location: Finspång

Post by Zenoy »

Tackar!

Nee då, det ska nog inte vara några större svårigheter att få den besiktad. I övrigt så är bilen i fint skick, den har bara gått ca 9000 mil och jag är den tredje ägaren. Men den har stått still sen 1991 så det mesta behövs ju smörjas upp och göras iordning, så som bromsar, motor och el systemet m.m.

Jag ska ut till verkstan snart så då kan jag nog knäppa lite fler bilder.
Zenoy
Posts: 22
Joined: Mon May 14, 2007 6:03 pm
Location: Finspång

Post by Zenoy »

Nu är det dags för en liten uppdatering.
jag har nu renoverat bak bromsarna. Smörjt upp kolvarna och bytt ut ena handbromsviren. Jag har också bytt stödlagret och kapat upp en del rosthål. Men man hittar ju hela tiden nya :P Så nu när kardan låg stadigt och handbromsen tog på båda hjulen så var det dags för en liten provtur.

Det första som märktes var att bilen gick upp i värme väldigt snabbt. Även fast vi varken körde snabbt eller långt så gick mätaren upp till den sista vita markeringen. Så det var bara att stanna och vänta ett tag så motorn fick svalna lite innan vi kunde bege oss hemmåt igen. Sen när jag skulle ställa in bilen i garaget så märkte jag att det droppade vatten under instrument brädan (på passagerarsidan). Jag såg inte var det kom ifrån men troligtvis från nån slang till värmepaketet.

Jag har lite fler bilder på kameran men kan inte lägga upp dom eftersom batteriet är dött så dom kommer så fort det är laddat.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Vattnet under brädan kan vata ett trasigt cellpacket/värmeelement, men då bör vattnen inte droppa i bilen utan rinna inuti varmepacketet och ut genom gummiröret i botten och sen proppa ner på växelådan. Alla slangarna sitter i motorutrymmet så jag tror det är regnvatten som du sett droppa på höger sida. Det kan även vara värmeventilen som läker, den sitter lite till höger. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Zenoy
Posts: 22
Joined: Mon May 14, 2007 6:03 pm
Location: Finspång

Post by Zenoy »

vattnet kom från baksidan av det här reglaget. Och det droppade ner på golvet.
Image

Eftersom du bad om bilder på hela bilen så...
Image

och

Image
(Har fler men orkar inte ladda upp nu..)
Zenoy
Posts: 22
Joined: Mon May 14, 2007 6:03 pm
Location: Finspång

Re: Amazon -68:a

Post by Zenoy »

Oj, Man skäms ju för hur länge sen det var man uppdaterade här :roll: Visserligen har projektet stått stilla sen sist jag uppdaterade men nu har det tagit fart igen. Runt februari - mars någon gång tog jag mig i kragen och började fixa med amazonen igen. Så nu är den i princip färdig för besiktning, fattas bara nya däck (och kanske ett par nya fälgar när jag endå byter). Så får jag väll se vad besiktningen säger, går den inte igenom så har man ju iaf på papper vad som behöver göras.

Det här håller jag på med just nu, blir riktigt bra tycker jag. Har självklart mer bilder på saker som hänt sen sist men laddar upp dom senare ikväll (om nu någon vill se dom :wink: )

Image
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon -68:a

Post by Uffe »

Zenoy wrote:Har självklart mer bilder på saker som hänt sen sist men laddar upp dom senare ikväll (om nu någon vill se dom :wink: )
Vi älskar bilder!! Kul att du kommit igång igen.
Amazon 1957
Zenoy
Posts: 22
Joined: Mon May 14, 2007 6:03 pm
Location: Finspång

Re: Amazon -68:a

Post by Zenoy »

Jaha, då var det dags för lite bilder. Har inte bilder på allt som jag gjort på bilen men lite kort har jag lyckats tagit iaf... Det är lite blandad kvalite på bilderna, vissa är tagna med mobilen och vissa med digitalkamera.

Jag fick köpa nya bromsok fram för dom andra hade rostat fast, passade sammtidigt på och köpa nya belägg.
Image
Image

Här är ena oket tillsammans med nya rör och slangar. Jag har bytt hela systemet förutom huvudbromscylinder och hjulcylindrarna bak. Det räckte med och smörja upp dom.
Image
Image
Image
Image

Har även lagat en del rosthål, men har bara några bilder på det.
Image
Image
Image
Image
Image

Baksätet och mattan på plats, synd bara att jag inte har någon matta fram :(
Image

Jag har även satt dit ett 2 tums avgassystem och ett par nya backspeglar och lite annat smått och gott. Men digitalkameran är försvunnen så har inte kunnat tagit några bilder på det. Men nu får det räcka för ikväll iaf, trött som ett djur. :)
Post Reply