Överdrag till extraljus

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
robbanA
Posts: 36
Joined: Mon Feb 02, 2004 7:28 pm

Överdrag till extraljus

Post by robbanA »

Jag har hittat ett par Marchal extraljus som jag tänkte montera på Amazonen. Nu undrar jag om någon vet ifall man kan köpa nytillverkade överdrag till dessa extraljus (för det borde väl finnas)? Jag har sökt på nätet men inte hittat några sådana...

Någon som vet?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Överdrag med Volvo-logga finns nytillverkade. De är hyffsat snygga, men inte riktig 100% tycker jag. Jag förmodar att det är Marchalls \"tutt-ljus\" du har köpt. Dessa överdrag finns hos de vanliga reservdelsfirmorna som kränger gamla volvodelar.

Annars får man väl sy ett par egna eller leta på marknader efter Marshalls originalöverdrag.

Lycka till
robbanA
Posts: 36
Joined: Mon Feb 02, 2004 7:28 pm

Bild på överdrag

Post by robbanA »

Något sånt här hade jag tänkt mig, ser ganska trevliga ut tycker jag!

Image
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

http://www27.brinkster.com/knutte/bilder/marchal.jpg

Det där ser ut som gamla original. Mig veterligen finns de ej nytillverkade, däremot finns överdrag i samma utförande men med Volvo-logga i blått på istället. Marchal överdragen är mycket snyggare dock.

Leta på marknader/annonser.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Till Marschal \"Flodljus\", de stora så har vi tagit fram nytillverkade efter originalet.

På bilden är det originalet, och det är dessa vi har gjort efter...
http://www.pbase.com/image/6066199
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, men de ljusen var ju inget särskilt vanligt 3:e partstillbehör till amazon. Däremot borde ju tillverkningsprincipen vara precis lika. Vem var det som gjorde trycket? Nån lokal förmåga eller?
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Jag har reklampapper från Hesselman Bil-Aero som importerade Marschal där de använder Flodljus...

Lokalt tryck, ja, men trycket är väl \"ganska lätt\" att få till, de är sedan handsydda, självklart med kederlist mellan front och sidor...
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
robbanA
Posts: 36
Joined: Mon Feb 02, 2004 7:28 pm

Överdrag till Marchal

Post by robbanA »

Jag var in på den lokala tygaffären och skulle fynda vit galon men de hade ingen så de \"lurade\" på mig plastad frotté istället, (sådan som man lägger under bebisar så att de inte kissar ner sängen etc)! Denna frotté klarar visst att kokas så det är nog bra kvalitet? Det kan kanske vara nåt att trycka på? Sagt o gjort jag ringde ett lokalt screentryckeri och hörde mig för, det skulle kosta omkr. 500 kr + frottékostnad för att få ett färdigt tryck på mina två \"plastbitar\". Jag är ju ganska snål så det känns lite dyrt, jag ska fundera vidare på hur jag ska lösa detta! Finns det någon annan som har någon idé hur man kan göra?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag vet inte hur bra det skulle se ut, men en variant kan ju vara att fixa en bra bild i vektorgrafik (typ i Freehand eller annat program) av loggan som du vill trycka. Sedan låter du en firma skära ut dekaler (starka klistermärken) med loggan som du klistrar fast på din vita plast-frotte eller vad det nu kallades. Alternativt, om du är duktig. Gör en egen pappmall av loggan och köper svart klisterduk och skär till egna dekaler.

Dekaler av hög kvalite med starkt lim borde kunnna se lika bra ut som en tryckt logga tycker jag.

Det är nog svårt att göra nån form av \"hemmatryck\" på den där plast-frotten i alla fall.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Är det alltså den äldre logotypen som finns på de hättor som är på Amazonen du är ute efter?

Vi har så vi kan trycka den nya logotypen som är på min svarta 140 :)
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
robbanA
Posts: 36
Joined: Mon Feb 02, 2004 7:28 pm

Mer om överdrag...

Post by robbanA »

--->D59471<---
Jo jag har redan gjort en logga i EPS (vektorgrafik) så underlaget är bra för ett tryck! Hmm klistermärken, ska kolla upp det oxå!

-->JE Jr<--
Tack för erbjudandet men det är just den gamla stilen jag vill ha!

Annars så har jag försökt med en budgetvariant, ett lokalt reproföretag kan trycka på tyg genom att skriva ut på en transfer på färglaser och sedan värmer man fast trycket ca. 180 C, vi gjorde ett provtryck på en liten bit och det blev sådär på grund av frotténs struktur blev det inte så bra, annars så klarade plasten på ovansidan av värmen... Jag har nu inhandlat vitt konstskinn och ska testa att värma fast trycket på detta istället!

Den plastade frottén kommer ändå till användning då jag har en 3 månaders bebis som kräver en del fuktspärrande material mellan sig och omgivningen...

Och svaret är nej på D59471 fråga ang. tuttljus! Det är några \"semituttljus\"? Alltså en halv vårta i mitten... På glaset står det på det ena 882 och på den andra 889. Tror att de är av gammal modell?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det låter sjysst det där.

Om du skulle få för dig att testa med dekaler av nåt slag kan du få dem tillverkade för en hyffsat billig peng genom dekaltrimm. Finns väl andra företag som gör det också, men de vänder sig till privatpersoner och är inte tokdyra, iaf. inte om du redan har en EPS-fil med loggan färdig, låter ju lysande.

Annars blir nog screentryck sjysstare om man bara får till det rätt. Alltid svårt att trycka på strukturerade material.

Är det din bil på bilden en bit upp i tråden föresten?
robbanA
Posts: 36
Joined: Mon Feb 02, 2004 7:28 pm

Min Amazon

Post by robbanA »

Nej det är inte min Amazon på bilden! Min Är ljusblå och av 67 års modell!

Se länkar
Bild på överdrag till extraljus
http://www27.brinkster.com/knutte/bilde ... tm#marchal

Bild på Min Amazon
http://www27.brinkster.com/knutte/bilde ... htm#amazon
Post Reply