Ni som har bytt vindruta...

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
tomik
Posts: 13
Joined: Sun Jun 06, 2004 11:31 am

Re: Ni som har bytt vindruta...

Post by tomik »

Står inför byte och har skaffat en bra beg.ruta plus att jag hittade en 5år gammal oanvänd gummilist från VP. Tänkte låta glasmästaren göra jobbet. är det nån idé att komma med en gammal men dock oanvänd gummilist? Gummi är ju färskvara....
(köra lite diskret med värmepistol innan kanske....?)


Frågar mig också om nytillverkade rutor verkligen har exakt samma passform som originalrutorna??
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Ni som har bytt vindruta...

Post by Lars Bd »

Kan inte tro att en 5 år gammal list ska vara något problem om den förvarats någorlunda vettigt.
Den som jag böt ut på min bil var förmodligen ca 38 år gammal och fullt användbar, eftersom det nu fanns en ny blev det byte.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Re: Ni som har bytt vindruta...

Post by jånn »

Jag bytte för ett halvår sen ruta på min bruksamazon. Använde en ny gummilist och köpte tätningsmassa hos glasmästaren tillsammans med rutan. Han frågade då mig hur jag hade tänkt sätta dit kromlisterna. Jag svarade att det hade jag klarat förut. Han tyckte å att det var duktigt gjort, många som gör det själv kommer tillbaka för att få hjälp med kromlisten.
Jag passade på att rengöra och rostskydda falsen när den gamla rutan tagits bort. Ska man inte återanvända gummilisten är det bara att skära.
Jag använde sparsamt med tätningsmassa när jag satte fast listen på rutan och rutan i bilen m h a snöre. Det går lättast om man hakar fast den i nedre ändan och sedan har en medhjälpare(=fru?) att trycka på rutan när och där man drar bort snöret. Sedan måste kromlisten dit. Det gör man lättast med att trycka in ett smalt rep, ca 8mm i spåret. Då ska läppen höja sig. Man får ta varje sida för sig. Listen läggs så att den börja gå ner i spåret. Runt repet sätter man en fisklina så att man dra ut repet samtidigt som man trycker ner listen. Börja med nedre hörnet och fortsätt uppåt på sidan med detta. Tryck in listen samtidigt som du drar ut repet under listen. Använd inga verktyg det kan skada listen. Jag klarade det ensam med det kan underlätta med fler än två händer.
efter detta måste tätningsmassa tryckas in mellan kaross och list samt mellan ruta och list.
Överskottet tas bort mekaniskt och med avfettning.
Jag har haft Amazon i 30 år och bytt många rutor hos glasmästare. Alla använde tätmassa.
40 år med GT
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Ni som har bytt vindruta...

Post by Amazonsport »

Tack jånn för tipset med kromlisten, det ska jag komma ihåg till nästa byte av ruta.. :D :idea:
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Ni som har bytt vindruta...

Post by Blomquist »

Istället för fru kan man med fördel använda telefonkataloger och spännrem. Spännarmekanismen skall givetvis sitta
inne i kupén så att man kan komma åt att efterspänna medans monteringen pågår. Katalogerna är till för att fördela trycket.
210 -64, 223 -68
Post Reply