sänka amazonen

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: sänka amazonen

Post by hero »

inte många som hade något att säga till om där inte ;)

tänkte på en annan mycket "tråkigare" taktik med att sänka bilen...
hi-jackers har jag läst lite om... någon som har erfarenhet av det? om man ska köpa nya, vart ska man vända sig?
Googlade snabbt luftstötdämpare men hittade inget vettigt, så jag frågar "de vise" här istället :)
Praise the Lowered
Amazon_123GT
Posts: 143
Joined: Thu Aug 03, 2006 9:36 am
Location: Falköping

Re: sänka amazonen

Post by Amazon_123GT »

bälgar skruvar du väl fast.. du får väl förmodligen göra egna fästen i karrosen och på bakaxeln då de inte finns något färdigt kit till amazon..

hijackers och luftfjädring blir väl ungefär samma sak.. men stöddämparverkstan kanske har något kul vet att de har luftfjädringsprylar iaf
Trimma för att köra fort? NÄ, BRETT;)
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: sänka amazonen

Post by Hugger69 »

hero wrote:inte många som hade något att säga till om där inte ;)

tänkte på en annan mycket "tråkigare" taktik med att sänka bilen...
hi-jackers har jag läst lite om... någon som har erfarenhet av det? om man ska köpa nya, vart ska man vända sig?
Googlade snabbt luftstötdämpare men hittade inget vettigt, så jag frågar "de vise" här istället :)
Jag har Hi-Jackers som satt på Camaron när jag tog in den!!...d e kanske mer för att höja än sänka bilen!? :roll: ..inte så stort område att justera inom heller...
...men d e klart ...monterar man dem väldigt lågt och sedan höjer med luft för att komma i ride-läge så kan d ju funka....bak i alla fall!

..d e till förfogande! :wink:
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Re: sänka amazonen

Post by Micke_932 »

hijackers och luftfjädring blir väl ungefär samma sak
Hmmm, ja om du anser att fjädrar och stötdämpare är ungefär samma sak.... :lol:

Med luftfjädring ersätter man spiralfjädrarna med luftbälgar (kan även göras med bladfjädrar om man tar bort ett eller flera fjäderelement och sätter bälgen mellan chassiet och axeln ovanför fjäderpaketet), hijackers är stötdämpare som man kan pumpa in luft i för att höja bilen antingen manuellt med pump eller med kompressor.
Amazon_123GT
Posts: 143
Joined: Thu Aug 03, 2006 9:36 am
Location: Falköping

Re: sänka amazonen

Post by Amazon_123GT »

se där ja va amn rörde till de igår:P

du har ju förstås rätt inte bra o föröska förklara saker när man är trötter..
Trimma för att köra fort? NÄ, BRETT;)
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Re: sänka amazonen

Post by Micke_932 »

Ska man vara helt korrekt så finns det ju ett snikalternativ också, så kallad "kiruna hydraulik" vilket är ett liknande system som hijackers fast man kan både höja och sänka, det är speciella stötdämpare men jag kommer inte på vad dom heter för tillfället.
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: sänka amazonen

Post by hero »

haha xD
kiruna hydralik! ja dessa tokar ifrån norr med all världens trix och hemligheter .. :D

Någon som vet exakt hur denna myt funkar? Tyckte att det lät roligt. sprid kunskap till allmänheten alla norrlänningar!



För min del, för övrigt, kommer nog dock "riktig" airride att bli något som jag kommer att satsa på. Troligtvis import då priset går ner på under 50% jämte vad dom säljer samma system för i sverige. Plus frakt & tull, kommer man väl troligtvis ligga på 60-70% utav vad priset i sverige. Tycker jag kan vara värt det, även om väntetiden kan bli längre.
Praise the Lowered
Tore
Posts: 44
Joined: Sat Apr 14, 2007 10:09 pm
Location: Sandviken

Re: sänka amazonen

Post by Tore »

Men hur orkar ni hålla på att sänka amazoner :cry: Varför inte köpa en celika eller liknande japsare när ni ska hålla på och sänka? helt otroligt sänka en amazon :?: har ni inte råd att köpa en japsare så ni måste hålla på att förstöra en ärvd bil från någon gammal moster.
FY FAN :evil:
Amazon kombi.Jeep grand cherokee,div andra bilar .Moppar.Motorcycklar.och Traktorer.
alfert
Posts: 273
Joined: Tue Jan 15, 2008 11:11 am
Location: Vestfold, Norge

Re: sänka amazonen

Post by alfert »

Tore wrote:Men hur orkar ni hålla på att sänka amazoner :cry: Varför inte köpa en celika eller liknande japsare när ni ska hålla på och sänka? helt otroligt sänka en amazon :?: har ni inte råd att köpa en japsare så ni måste hålla på att förstöra en ärvd bil från någon gammal moster.
FY FAN :evil:
Hei Tore! Har du hatt en dårlig dag? :evil:
Se lyst på det, det tar ikke lang tid å bytte over til orginalt igjen :D
Og da blir bilen god som gull igjen :D Ha en super dag... 8)
If electricity comes from electrons, does morality come from morons ?
Tore
Posts: 44
Joined: Sat Apr 14, 2007 10:09 pm
Location: Sandviken

Re: sänka amazonen

Post by Tore »

Hej Alfert.
Ja det var en dålig dag,jag kom att tänka på det sedan,det är ju ganska lätt att återställa.
ursäkta om jag tog i.
Tore
Amazon kombi.Jeep grand cherokee,div andra bilar .Moppar.Motorcycklar.och Traktorer.
Amazonjonas
Posts: 66
Joined: Fri Oct 07, 2005 7:21 pm
Location: tidaholm

Re: sänka amazonen

Post by Amazonjonas »

Hej
bästa höjden på en amazon är självklart en träsko höjd från tröskel till backen.annars välter man ju.el så tar dropplisten i backen när man svänger. :twisted:
shine can never replace attitude
Post Reply