Hjulvinklar

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Hjulvinklar

Post by Axel »

hej, är det någon som har tips på hjulvinklar på 164? jag har funderat lite:
Caster: +2°
Camber: 0 till +0,5°
Toe in: 3 till 4mm

bilen är sänkt 30mm med sportfjädrar. har servo också
däcken är 195*65/15

som det är nu vill den inte riktigt gå rakt fram, om man svänger och släpper ratten så vill den inte räta upp utan fortsätter bara i samma riktning, jag misstänker att det beror på fel caster, ca 0°? kan det stämma?

någon som har någon idé? :?: :?: :?: jag vet egentligen inte, men har kollat lite i verkstadshandboken och kommit fram till detta.
Axel Wall
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Post by Axel »

ingen?
Axel Wall
James Hoving
Posts: 36
Joined: Fri Aug 13, 2004 3:50 pm

Post by James Hoving »

Kolla shimsen i framkant på framvagns balken. Om det finns ett par som är lika tjocka på båda sidorna så ta ut dom! :-)

Jag kunde plocka ut 2.5mm shims ur min. Satt två på ena sidan (3,2.5) och en på andra sidan (2.5) Nu är det bara en på ena sidan. Bilen är stabil som en klippa i 150 och bara lite tyngre att styra. Hade velat ta ut mer....

Kolla ävan att du inte har lagt an styrsnäckan för mycket. Då kan det gå förtungt och bilen styr inte upp som den skall.
James Hoving
Posts: 36
Joined: Fri Aug 13, 2004 3:50 pm

Post by James Hoving »

Hupps! Det var en 164! Glöm ALLT jag sade, jag vet inte ett skvatt om 164or!
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

James Hoving wrote:Hupps! Det var en 164! Glöm ALLT jag sade, jag vet inte ett skvatt om 164or!
det är precis samma pricip på 164 (164 är baserad på 140, som är en vidareutvecklad amazon.), enda skillnaden är att det är servostyrning. och lite tyngre motor då...

jo, det du skriver fungerar, men det är ju det lilla problemet att man ändrar camber också då... alltså får man snedslitna däck. man ska flytta brickor från främre till bakre skruvarna. jag flyttade 3 mm från främre till bakre skruven, på båda sidorna, vilket ledde till att det inte är några chims kvar alls på vänstersidans främre bult...
detta ledde till att den gick mycket bättre, men inte så som jag vill, men eftersom det inte finns några chims kvar på bulten så kan det ju bli svårt att fixa nu... kan bli till att bygga om övre bärarmen...
Axel Wall
James Hoving
Posts: 36
Joined: Fri Aug 13, 2004 3:50 pm

Post by James Hoving »

Du skall bara ta bort shims under framvagnsbalken. Inte röra a-armarnas shims. FY! bort med tassarna! Läs Volvos instruktioner. På Amazon skall det ALLTID vara lika många shims på både främre och bakre bulten på a-armen.
Castern justeras vid framvagns balken och Cambern vid a-armen.

Funka som spjutet för mig och sliter inte däck.

Men som sagt, detta är för Amazon, vet inte om framvagns inställningen görs på samma sätt på 164orna.
James Hoving
Posts: 36
Joined: Fri Aug 13, 2004 3:50 pm

Post by James Hoving »

Jag missupfatta! Du prata ju om framvagnbalks shimsen... :oops:
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

James Hoving wrote:Jag missupfatta! Du prata ju om framvagnbalks shimsen... :oops:
aha! nej, jag snackar om chimsen på övre länkarmarna, det är där man justerar på 140 och 164. alltså är det inte samma princip! inte helt iaf.
på 164 ska man inte chimsa på bultarna till framvagnsbalken.
Axel Wall
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Jag tycker det låter lite väl mycket Toe-in med däcken du har på. Jag skulle pröva att ha i det närmaste 0 mm. på toe-in.
AVG
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

Arne wrote:Jag tycker det låter lite väl mycket Toe-in med däcken du har på. Jag skulle pröva att ha i det närmaste 0 mm. på toe-in.
Jag tror att jag ställde toe in till 3 mm vid slitbanan på däcket. toe påverkas ju ganske mycket av hur glapp framvagnen är också, så det blir nog för lite med 0mm :roll:
Axel Wall
Post Reply