nollställning av trippmätare

Moderatorer
Post Reply
starkfredrik
Posts: 68
Joined: Mon Aug 02, 2004 9:22 pm
Location: Vansbro

nollställning av trippmätare

Post by starkfredrik »

på min 66a så har jag en liten ratt brevid rattstången som
man kan nollställa trippmätaren.
men har skaffat mig en 67a, där så hittar jag ingen liten
ratt som man ska nollställa trippmätaren.
varför är det så?

märkte också att tändningslåsett sitter olika också på
66an så sitter det på instrumentpanelen
men på 67an så sitter den på rattstången.
Fredde_F
Posts: 125
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:48 pm
Location: Karlstad
Contact:

nollställning av trippmätare

Post by Fredde_F »

Hej!
För det mesta sitter nollställningen under instrumentpanelen. Förmodligen gör den det på din bil. Om man lutar sig under så ser man en liten knapp som man kan vrida på. Den är till nollställningen.

Att tändningslåset sitter på rattstången beror på att det är en annan årsmodell. Förmodligen har du rattlås på din -67a.

/Fredrik
starkfredrik
Posts: 68
Joined: Mon Aug 02, 2004 9:22 pm
Location: Vansbro

Post by starkfredrik »

la mig inder ratten jag ser ingen liten ratt på min 67a men min 66a
har det. det tycker jag värka konstigt.
Pär
Posts: 67
Joined: Sat Feb 28, 2004 4:52 pm
Location: Stockholm

Post by Pär »

På min -67:a sitter nollställningsratten under instrumentbrädan precis till vänster om rattstången. Har f ö också tändningslåset på rattstången. Läste någonstans att tändningslåset bytte plats först 68. Nån som vet hur det ligger till?

/ Pär
röd -67:a
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det bör ha varit 1968 som tändningslåset hamnade på rattstången och rattlås infördes som standard. På tidigare årsmodeller var matningskabeln till tändspolen armerad för att försvåra för biltjuven, och det var väl i samband med att den tändspolen slutade användas som man satte dit rattlås och tändningslås på rattstången.

Rattlås gick dock att få som tillbehör på tidigare årsmodeller. Jag har tex. både armerad matningskabel till tändspolen och rattlås/tändning på rattstången i min 1964, de valde det som tillbehör när de köpte bilen.

Angående trip-nollställaren så skall den finnas där under brädan. Det löper ju en wire till det lilla vredet, den borde du lätt kunna se. Den går in på ena kortsidan av instrumenthuset (wiren).
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

D59471 wrote:Det bör ha varit 1968
Jo men på 69 års modell dvs b20 modellerna.
Post Reply