Wastgate??? Placering

Moderatorer
Post Reply
Kristoffer
Posts: 3
Joined: Sun Sep 05, 2004 5:11 pm

Wastgate??? Placering

Post by Kristoffer »

Är lite nybörjare på det här med turbo.

Var är bästa placeringen på wastgaten om man har ett pulstryckgrenrör?
Ska man sätta den på ett rör som är svetsat på ett utav de fyra avgasrören eller ska man binda ihop ex 2 avgasrör?
Ska man sätta den nära turbon eller nära toppen?

Hur vet man vilken wastgate man ska köpa om man ska ladda ca 0,8-1,3 bar?
Förresten klarar Garret T03 eller T04 0,8-1,3 Bar

Hur gör man om man vill kunna ändra laddtrycket inne ifrån kupén?

Kristoffer
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

på pulssplitt: avgassen ska fra begge rør.ska stå nærmest turboen,kjøp stor wastegate,deltagate 32mm eller lign, :lol: garret t03 klarer 1,5 bar,men helst bør det skiftes til 360 lager..... :wink: monter en liten justerventil på slangen mellom turboens trykkside å wastgaten,den kan du ha inne i bilen :wink:
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Placering

Post by J.LUNDIN »

På ett pulstryckssystem dår du drar ihop två primärrör med varandra innan turbin ingången så bör man dra ett rör från varje par till wastegate ventilen. Dessa rör bör inte vara allt för långa eftersom man annars riskerar att få resonans i rören, vilket kan ge upphov till högre grundtryck i grenröret (Helmholz resonator.

Både T03 och T04 klarar av tryck upptill 1,8 Bar

Val av storlek på wastegaten styrs inte av vilket laddtryck man kör med utan vilket avgasflöde motorn presterar. Det är en vanlig missuppfattning att man erhåller ett visst effektuttag vid ett visst tryck, helt fel, vad det handlar om är massflöde och det styrs av hur stort aggregat du monterat.

Valet av storlek på wastegaten brukar ske rent erfarenhetsmässigt, sedan är det ju inte säkert att en wastegate med 32 mm ventil flödar bättre än en annan wastegate med mindre ventil monterad. Här handlar det om hur mycket fri area det finns runt själva ventilen inne i wastegaten. Tyvärr finns det alldeles för mycket skit ventiler i omlopp, sådana som knappt flödar något.

Om du vill kunna styra laddtrycket innefrån kupén så måste tryckklockan på wastegaten utrustas med två tryckslangar, en på vardera sidan om membranet, den ena sidan vill då öppna ventilen och den andra hålla emot. Då trycket på den sida som håller emot sänks öppnas ventilen.för bra funktion skall fjädertrycket inne i klocka inte vara större än att fjädern håller uppe ventilen. Den önskade tryckreduceringen sker via en lämplig regulator som du sätter inne i kupén. Det finns ett antal sätt att styra det hela på.
Kristoffer
Posts: 3
Joined: Sun Sep 05, 2004 5:11 pm

Post by Kristoffer »

Ok Tack för svaren....

Så om jag nu bygger ett halvpotent B20 turbo bygge så går det bra att använda Garret T03 eller T04? Det finns inga nackdelar med dem?
Jag hade tänkt att suga genom förgasaren men T03/T04 är väl avtätade från början?
Vilka bilar satt dessa turbos original? Var det 240 turbo och saab 900?
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

carbontätad turbo

Post by jonny »

T03/T04 är inte avtätade från början , kostade ca 1600 kr i enbart delar för 3 år sen .
Kristoffer
Posts: 3
Joined: Sun Sep 05, 2004 5:11 pm

avtätade

Post by Kristoffer »

Ok Tack för tipsen

Men vilka turboaggregat är avtätade för att köra med sugförgasare från början då?

Kristoffer
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

carbontätad turbo

Post by jonny »

Mer eller mindre inga är avtätade från början , leta efter beg aggregat som är avtätat eller köp nya grejor för att täta eller bygg trycksystem .
Post Reply