MB 240D i Amazon

Moderatorer
Post Reply
gregolt
Posts: 24
Joined: Sat Aug 18, 2007 4:15 pm
Location: Boden
Contact:

MB 240D i Amazon

Post by gregolt »

Vet inte riktigt vars den här trån passar, så en vänligt sinnad moderator får väl flytta den ifall den är helt åt helvette felplacerad. Tänkte dock på att de som trimmar också vet mest om ombyggnationer av olika slag.

Min fundering är som följer, har någon provat stoppa ner en MB 240D-motor (2,4L) med växellåda (manuell eller automat) i en amazon. Givetvis UTAN att kapa sönder hela skiten, man vill ju ha så det går igenom besiktningen och möjligen också går att återställa till original någon dag.

Orsaken till att jag ens bemödar mig att fråga om detta istället för att prova själv är givetvis det att oljetråget på en 240D är spegelvänt från B20in, dvs den kanske tar i framvagnsbalken.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: MB 240D i Amazon

Post by A-masen »

Här har du en sida med en som troligen har erfarenhet av det. Sök kontakt med honom, men bläddra först på sidan, för det finns mycket att läsa där.
http://user.tninet.se/~dgq625u/ Brukbilstips, och ungefär på halva första sidan.

Jag minns från min ungdom att det fanns några exemplar, men det var Perkinsdieslar i dom. Jag t.o.m. såg en själv i början på sjuttiotalet. En tillfälligt ytligt bekant hade en. Annars har du ju också något modernare VW-dieslar som alternativ. Och har du tur, så finns det ju även Volvolådor som passar till dom. Annars finns det adapterplattor.
gregolt
Posts: 24
Joined: Sat Aug 18, 2007 4:15 pm
Location: Boden
Contact:

Re: MB 240D i Amazon

Post by gregolt »

Jo, som alternativ finns ju VW/Volvo D24 som har samma motorvolym, dock är det fördelat på 6 cylindrar istället för 4 vilket lär bli trångt under huven på en amazon.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: MB 240D i Amazon

Post by A-masen »

Ok! Det är motorvolymen du vill åt?
Om du inte skulle lyckas med det, så är det ju så att VW-dieslarna också fanns i både 5- och 4-cylindriga upplagor.
Jag nämnde Perkinsdieslar från 70-talet. Obekräftade, muntliga rykten har sagt att det var samma motor som satt i Pegeuot 404 diesel. Som om inte det var nog, så fanns samma motorer i Volvo Pentas marinmotorserie. Då hette dom MD 19 respektive MD 21. (Eller AQ, om dom satt på drev). Dom är nog enklare att hitta som renoveringsobjekt, än en Pegeuot 404 diesel. Troligen också nyare, då jag vill minnas att marinmotorerna fanns längre än bilmodellen, ända till 1981 för den sista modellvarianten. (2,2 liter). Visserligen är dom mariniserade, men det är ju bara kringutrustningen.
vikko
Posts: 75
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:55 am
Location: Luleå, Sweden

Re: MB 240D i Amazon

Post by vikko »

Jag har hört (obekräftade källor) att M45/46/47 lådan med sprängkåpa från en Volvo D24 motor ska passa bult on med 5 cylindriga VW diesel. Så t.ex. en VW 2.5TDI ska passa med den sprängkåpan. Då får du ju lite mer att gasa med än en slö 240Död
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: MB 240D i Amazon

Post by J.LUNDIN »

Sitter trågen spegelvänt mot tråget på en B20 så lär det garanterat ta i framvagnsbalken.
En av de snyggare installationerna av en merca diesel gjorde en polare till mig, han satte den i en Jaguar, om han hade filat bort merca märket på motorn hade motorns sett ut att vara original monterad. Till och med besiktningsgubbarna blev så till sig att dom undrade om inte bilen var till salu..... :D Att få bilen genom besiktningen blev således inga problem alls. Han åker numer ståndsmässigt runt i en Jaguar Mark II med dieselmotor.... :D
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: MB 240D i Amazon

Post by Blomquist »

http://www.dieselmaffian.com/
Dom lägger VW-motorer i diverse Volvo, dock ej Amz.
210 -64, 223 -68
Croner
Posts: 70
Joined: Sun Jul 23, 2006 4:18 am

Re: MB 240D i Amazon

Post by Croner »

Det går ner i amazon.
Du måste kapa ur framvagnsbalken lite och flytta fram krängninghämmaren men det går men är tajt :P
kardantunneln måste du bygga lite på också..
Har hafft en 144 -67 med 220d automat och det motorutrymmet är ju snarlikt.
Bilar.
Opel kapitän -60
Opel kapitän -60 (reservdelsbil)
Volvo 244 -77 (står och ser ful ut på gårn)
Volvo 144 -67 med diesel (bruksbil)

Ingen amazon för tillfället tyvärr hafft många å fler lär det bli :D bara jag hittar en lämplig så:P
Post Reply