Grinolles 67:a "Trimmazon"

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Amazonjonas
Posts: 66
Joined: Fri Oct 07, 2005 7:21 pm
Location: tidaholm

Re: Grinolles 67:a "Trimmazon"

Post by Amazonjonas »

elfel är skit.
var ute för att ett tänningslås brann upp på en alldeles nyköpt amazon kombi i kanske inte de finaste skicket men ändå, blev iaf stoppad av polisen på väg hem ca 200m från där ja köpte den ,flygande bes naturligtvis,bilen var välkänd och obes, tänningslåset börjar ryka nåt alldeles hemst just när länsman ska provköra.dessutom drog bromsarna såpass snett att han höll på att fronta med en lastbil mitt på e20. tur jag inte åkte med och hörde hans svordommar.Fick ställa bilen med flagga i rutan och hämta sent på naten ist.
shine can never replace attitude
Grinolle
Posts: 67
Joined: Sun Jun 29, 2008 10:52 pm

Re: Grinolles 67:a "Trimmazon"

Post by Grinolle »

Amazonjonas wrote:Fick ställa bilen med flagga i rutan och hämta sent på naten ist.
:? :shock: :lol:
Förmodligen helt i sin ordning! :wink:

Anders Olsson
Grinolle
Posts: 67
Joined: Sun Jun 29, 2008 10:52 pm

Re: Grinolles 67:a "Trimmazon"

Post by Grinolle »

Ibland är det bra konstigt!
Killen jag köpte Amazonen av hade haft den på annons rätt länge utan resultat. Han begärde vad jag anser vara rimliga pengar, men fick den ändå inte såld. Jag prutade naturligtvis (det "hör till"), och fick bilen till vad jag anser vara ett vettigt pris för båda parter.

Igår var jag på Custom i Örebro och köpte ny vattenpump. Då blev jag stoppad av en herre som ville köpa Amazonen. Han hade hört ljudet och förstod att den inte var helt orginal, och en trimmad Amazon ville han ha! Så..., vad skulle jag ha för bilen?
Jag sa att jag inte visste om jag ville sälja, men hasplade i alla fall ur mig ett pris som motsvarar vad jag betalat för bilen, inhyrt arbete, inköpta delar, samt nån tusenlapp upp.
Han blinkade inte ens. Jag sade åt honom att jag hursomhelst ville tänka lite, så han skulle ringa under kvällen. Men han hörde aldrig av sig, och jag var lika nöjd med det, för jag trivs ju med bilen. Snackare har man ju träffat på tidigare, så jag hänförde mannen till den kategorin och tänkte inte mer på det.
Men i morse ringde han och ville titta på bilen lite närmare (vilket jag förstår, det blev en mycket kort titt igår, klart han behöver bilda sig en klarare bild och provköra bilen).
Så vi får se, man kanske står utan Amazon snart. Om så blir fallet köper jag nog en orginal-amazon. Inte för att det är nåt fel på Trimmazoner, jag har haft skitskoj, men orginal är ju rätt trevligt det med.

Nå, jag skrev inte detta för att "skryta", utan därför att jag tycker det är så himla konstigt. Grejen är ju just att den förre ägaren knappt fick bilen såld på sin annons, och så dyker det upp nån som gubben i lådan och vill köpa den rakt av när jag inte ens har den till salu! Visserligen hör det väl till saken att när jag köpte bilen så var den knappt körbar p.g.a. felbestyckade förgasare och ingen egentlig ljuddämpare, samt diverse småfel. Detta har ju jag rättat till under den korta tid jag haft bilen. Men man tycker ju att någon borde ha sett bilens potential hos den förre ägaren och slagit till innan jag hann dit ett par månader efter att den kommit ut på annons!

Det kanske inte alls blir nån affär, jag kanske aldrig hör av karln igen, eller så kanske han backar när han får provköra den (men jag har varit mycket ärlig med alla fel och brister). Men hursomhelst, visst är det underligt?!?

Anders Olsson
Grinolle
Posts: 67
Joined: Sun Jun 29, 2008 10:52 pm

Re: Grinolles 67:a "Trimmazon"

Post by Grinolle »

Tja, det blev ingen affär, fick besked på telefon idag, och det känns lika bra det.
Skoj att bilen är såpass "het" att folk kommer fram och ber att få köpa naturligtvis, men jag håller ju på att "boa in mig" i bilen fortfarande.
Jag är inte typen som köper bil för att ha "resten av livet", eller snarare, jag kanske köper med den utgångspunkten, men verkligheten är att jag sällan haft en hobbybil mer än en säsong. Så förr eller senare kommer den säkert annonseras ut. Det var väl just att jag känner mig själv såpass väl som gjorde att jag överhuvudtaget kunde tänka mig att sälja när jag fick frågan (för nån "vinst" att tala om hade det ju inte varit). Men som sagt, Amazonen blir kvar, och det är jag glad för.

On another note:
Avgassystemet som polaren så förtjänstfullt sydde ihop åt mig håller på att ramla bort, eftersom han återanvände gamla slitna upphängningar. Nå, man får ju passa sig för att bli sysslolös, tur att man inte är "färdig" med bilen än! :roll:
Det blir till att besöka OK´s GDS-hall imorgon för att hänga upp systemet med nya upphängningar.

Anders Olsson
Grinolle
Posts: 67
Joined: Sun Jun 29, 2008 10:52 pm

Re: Grinolles 67:a "Trimmazon"

Post by Grinolle »

OK´s GDS-hall är ett bra ställe. Nu är avgassystemet återupphängt, och rörklammerna åtdragna, så nu är Trimmazonen mycket tystare igen. Idag har jag varit ute och nöjesåkt, det vart nog en 12-15 mil totalt. Det är ju bara att konstatera att det är på landsväg i farter mellan 90 och 130 som den gör sig bäst. I stan är den lite smågrinig, eftersom det viner och glappar lite i lådan på 2:an och 3:an, och vilka växlar kör man på i stan? Med den utväxling min bil har kastar jag inte i fyran förräns vid 65km/h! Det blir en lite småskuttig och högljudd upplevelse att åka runt i stan. Nog för att det funkar även i stan, men som sagt, på landsväg är den i sitt forte!

Anders Olsson
Amazonjonas
Posts: 66
Joined: Fri Oct 07, 2005 7:21 pm
Location: tidaholm

Re: Grinolles 67:a "Trimmazon"

Post by Amazonjonas »

tror d beror lite på trimmningsgrad åxå, r kammen har väl ganska högt register eller?då blir den nog ganska jobbig på låga varv typ vid 50km/h på 4an. Jag brukar köra på 4an istan men då har ju jag k-kam som har mycket lägre register.Har ingen varv räknare än så har inte så bra koll på varvet men skulle kunna gissa på runt 1600 kanske på 4an i 50km/h
Är inte så hemst bevandrad i sånt som effekt kurvor och sånt men jag tror det har viss inverkan
shine can never replace attitude
Grinolle
Posts: 67
Joined: Sun Jun 29, 2008 10:52 pm

Re: Grinolles 67:a "Trimmazon"

Post by Grinolle »

Ja, du har absolut rätt att det har med kammen att göra. Motorn blir jätteorolig på låga varv, men kraft finns det ju. Resultatet är att hela bilen hoppar och skuttar på ett ganska jobbigt sätt om jag försöker peta i 4.an under ca 60km/h.
Lösningen är naturligtvis att inte växla upp till 4:an vid så låga farter, men det vill man ju ändå göra eftersom min växellåda alltså är på upphällningen och viner/tjuter på 2:an och 3:an.

Nå, det är ganska små bekymmer, och lådan SKALL ju bytas. Men som jag sagt tidigare så vill jag helst köra denna säsong ut innan jag lyfter ner lådan och gör bilen obrukbar för ett par veckor (snabbare än så räknar jag inte med att få det gjort, oavsett om jag gör jobbet själv eller lämnar bort det).

Anders Olsson
Grinolle
Posts: 67
Joined: Sun Jun 29, 2008 10:52 pm

Re: Grinolles 67:a "Trimmazon"

Post by Grinolle »

Tråkiga nyheter, jag fick ett jobbigt besked på arbetet idag kommer bli tvungen att göra mig av med bilen av kortsiktiga ekonomiska skäl (ni kan säkert räkna ut resten själva). :(

Ni som hjälpt mig, och varit "nätpolare" på forumet, STORT tack! :)
Jag lär titta in här då och då, och med lite flyt så har jag en Amazon med lite mindre pengar investerade inom kort (jag tänker ju inte vara utan leksaksbil, bara byta "ner" mig lite).

Ingen behöver oroa sig över mitt välbefinnande, jag landar alltid på fötterna. :wink:

Anders Olsson
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Re: Grinolles 67:a "Trimmazon"

Post by OrreBorre »

Tråkigt att du måste göra dig av med Amazonen! :?
Hoppas det andra löser sig :!:
Grinolle
Posts: 67
Joined: Sun Jun 29, 2008 10:52 pm

Re: Grinolles 67:a "Trimmazon"

Post by Grinolle »

Ja, det ÄR tråkigt, men ibland så skiter det sig. Gäller bara att inte låta sig nedslås. :?

Vad gäller Amazonen så har ju funderingarna på att sälja redan funnits en gång (se längre upp i tråden), det tråkiga är väl att vara tvungen att göra sig av med den. :evil:
Och vad gäller jobbet, tja, vad skall man säga. Jag har gjort mitt bästa, och fått mycket goda vitsord, finns ingen anledning att hänga läpp. Jag gjorde ett medvetet val som tog anställning i ett ungt företag under stark tillväxt, istället för att behålla en "säker" anställning i ett större företag. Det hade kunnat betala sig väl, eller straffa sig, nu vart det det senare. Men detta sagt..., så roligt på jobbet som jag haft de senaste två åren har jag aldrig haft på nåt av mina jobb, och erfarenheterna och kunskaperna jag tar med mig är guld värda. Med andra ord, livet är en glad operett! :D


Anders Olsson
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Grinolles 67:a "Trimmazon"

Post by Hasse63 »

Det löser sig, för det sa hon som sket i slasken också :D

Man kommer för eller senare vidare i livet vad det än må vara. Hur lång tid det än tar så är du alltid välkommen hit med eller utan Amazon. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Grinolle
Posts: 67
Joined: Sun Jun 29, 2008 10:52 pm

Re: Grinolles 67:a "Trimmazon"

Post by Grinolle »

Sådärja, då var vattenpumpen bytt, bilen går ett halvt streck kallare efter bytet, men den har aldrig varit i närheten av att gå varm tidigare heller (gick knappt över halva skalan när det var som varmast förra månaden, och det var vid stadskörning!). Men hursomhelst skönt att slippa pytsa i vatten varannan dag!

Då är det bara vxl-lådan kvar att byta, och det blir gjort nästa vecka. Sen måste jag säga att bilen är riktigt "färdig", och det är ju skönt.

Anders Olsson
Grinolle
Posts: 67
Joined: Sun Jun 29, 2008 10:52 pm

Re: Grinolles 67:a "Trimmazon"

Post by Grinolle »

Jaha, då var bilen såld. Det gick blixtsnabbt så fort den kom ut på Blocket. Lite blandade känslor naturligtvis, men det var ju nödvändigt att sälja så ingen idé att hänga läpp.

Anders Olsson
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: Grinolles 67:a "Trimmazon"

Post by poolio »

Grinolle wrote:Jaha, då var bilen såld. Det gick blixtsnabbt så fort den kom ut på Blocket.
Anders Olsson
Du var väl för billig på´n.... ;)
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
Grinolle
Posts: 67
Joined: Sun Jun 29, 2008 10:52 pm

Re: Grinolles 67:a "Trimmazon"

Post by Grinolle »

Joooo..., nog har tanken slagit mig. Men vafasen, 45.000:- för en gammal Amazon som inte är 100% i skicket! :shock:

Jag tror snarare att det var så att det var "rätt" bil för ganska många, snarare än att den var för billig. Han som köpte ringde från Gbg, och lade handpenning (internetbanken) på bilen osedd igår vid lunch. Det var TVÅ herrar till som ville göra samma sak, men den nye ägaren var snabbast.

Nå, hursomhelst så hoppas jag att han får ännu roligare med bilen än vad jag har haft. De funktionsmässiga felen har ju jag rättat till, så nu återstår mest kosmetiskt jobb för den nye ägaren.

Sen är frågan vad jag skall köpa för hobbybil istället. Jag skall ju ha en billigare leksaksbil, men jag avvaktar nog lite med att köpa.

Anders Olsson
Post Reply