motorns färgkod?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

motorns färgkod?

Post by Rappel »

jag undrar om de går att få tag i motorns orginal färgkod? eller de kanske inte finns nån sådan? :)
sen har jag en till fråga va är bäst? värmetålig spray eller pensel färg? tacksam för snabbt svar då jag har tänkt besälla hem penselfärg evt :)
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: motorns färgkod?

Post by Hasse63 »

Jag har alltid sprayat på "volvoröd" eller vad de brukar kalla den röda färg som finns. Meko köpte jag sist av och den täcker bra. Pensel ser bara omständigt ut och blir (tror jag) fulare med rinningar, penseldrag.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: motorns färgkod?

Post by Rappel »

Hasse63 wrote:Jag har alltid sprayat på "volvoröd" eller vad den du brukar kalla den röda färg som finns. Meko köpte jag sist av och den täcker bra. Pensel ser bara omständigt ut och blir (tror jag) fulare med rinningar, penseldrag.

okej okej. jag ska fundera över helgen! men sitter sprayfärgen kvar då? :)
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: motorns färgkod?

Post by Amazonsport »

Jag har bäst erfarenhet av pensel målning av motorblock, tycker det sitter bättre än sprayfärg samtidigt som man får ett tjockare färglager.. Men jag håller med Hasse om att det blir snyggare med sprayfärg..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: motorns färgkod?

Post by Hasse63 »

Rappel wrote:sitter sprayfärgen kvar då? :)
Ja den har då inte lossnat för mig, Underarbetet är ju som vanligt viktigt.

Tvätta rent.
Slipa jämt.
Torka rent med tinner/ förtunning.
Lacka.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: motorns färgkod?

Post by UKRUSE »

Corrostabil Motorfärg röd är en mycket bra färg och ger en blank och hållbar yta.
Uno
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: motorns färgkod?

Post by Rappel »

okej jag kan tänka mig att pensel färg täcker bättre också :) ja man kanske ändå sprayar motorn. tror att sprayen är billigare också!
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Amazon cruiser
Posts: 69
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:05 am
Location: Hålta/Kungälv

Re: motorns färgkod?

Post by Amazon cruiser »

Jag köpte "Volvo-röd" motorfärg av PV-klubben på VROM-träffen, så där finns ju ett bra alternativ. Det jag inte var helt förtjust i med denna färg var just att den ska penslas dit. Är själv lite allergisk mot pensling, då det som Hasse sa lätt blir randigt och ser "kladdigt ut". Enligt PV-klubben skulle denna flyta ut väldigt fint, har inte provat den ännu men kan återkomma med rapport då den dagen kommer.
........................
Peter, Amazon 1958
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: motorns färgkod?

Post by StefanM »

jag har målat åtskilliga motorer med servalack och jag har då aldrig varit med om penseldrag eller kladdigt utseende.........Har man ett gjutet block som är väl rengjort så behöver man ju i princip bara färga in metallen, det finns ingen anledning att ösa på så det blir tjocka lager utan man "gnuggar" bara in ett tunt lager. Då tål det dessutom värmen mycket bättre och jag har varit med om ett topplock jag renoverade och målade och ägaren förlorade allt vattnet och verkligen vrålkokade och färgen var mer svart än blå som den var från början men satt kvar gjorde den............
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: motorns färgkod?

Post by Ola O »

Jag köpte motorfärg från Veteranprodukter och målade ut denna med pensel. Det blev väldigt fint. Penselränderna syns inte till och mitt block var i princip blästrat på utsidan innan målningen började.
Post Reply