Laddlampan lyser

Moderatorer
Post Reply
G.E.
Posts: 58
Joined: Wed Aug 15, 2007 8:30 pm
Location: Göteborg

Laddlampan lyser

Post by G.E. »

Hej!

Har ett elfel. Laddlampan lyser konstant. Generatorn verkar ladda batteriet normalt. När jag slår över till helljus med fotomkopplaren fungerar det inte utan strålkastarna slocknar helt. Däremot kan jag tända helljuset med ljustutan. Blinkhastigheten har blivit långsammare. Allt annat verkar fungera normalt.

Var kan felet bero på?

G.
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Laddlampan lyser

Post by Telis »

Felet med ljuset känner jag igen - det var glapp i reläet vilket avhjälptes med att knacka på det :)
Antar att du redan kollat alla anslutningar och kablar så att det inte är kortis eller dålig kontakt någonstans.
/Henrik
G.E.
Posts: 58
Joined: Wed Aug 15, 2007 8:30 pm
Location: Göteborg

Re: Laddlampan lyser

Post by G.E. »

Har inte knackat på reläet än, ska prova det. Har däremot kollat anslutningar bl.a nere vid helljusomkopplaren. Kan man få någon ledtråd av just det faktum att helljuset funkar med blinkersspaken men inte med fotomkopplaren??
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Laddlampan lyser

Post by Lars Bd »

Ljustutsreläet kopplar in spänning efter fotomkopplaren som har en gemensam matning för hel/halvljuset, det borde betyda att felet sitter i eller strax efter fotomkopplaren.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Laddlampan lyser

Post by QV »

byglingen mellan ljustuta och fotknapp sitter i kontaktstycket längst fram till vänster.

kolla om ljustutan tänder båda heljusen eller bara ett

Amp lampan problem sitter i säkringsdosan. Det är 25 ampars säkringen "den korta" som har oxid eller så sitter oxiden inne i dosan mellan blecken. (om du vågar så kan du kortsluta 25 amperaren tillfälligt så der du att amplampan slocknar).

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
G.E.
Posts: 58
Joined: Wed Aug 15, 2007 8:30 pm
Location: Göteborg

Re: Laddlampan lyser

Post by G.E. »

Ljustutan tänder båda helljusen och inte bara det ena. Vad kan man säga utifrån det och lokaliseringen av felet?

25-amp-säkringen har jag gjort gjort ren från oxid men ännu inte inne i dosan. Men kan det ändå vara problem där fast halvljuset fungerar som vanligt?

Felet har inte kommit smygande undan för undan utan det började med att laddlampan blinkade till för att sedan vara normal en stund för att sedan lysa konstant efter det.
G.E.
Posts: 58
Joined: Wed Aug 15, 2007 8:30 pm
Location: Göteborg

Re: Laddlampan lyser

Post by G.E. »

Helljuset har kommit igång nu. Verkar som det var dålig kontakt i fotomkopplaren.

Däremot tvärdog batteriet senare idag. Trodde att batteriet fått laddning trots att laddlampan har lyst ett tag. Så var inte fallet.
Alla anslutningar verkar ok och även 25-amp-säkringen. Vad är lämpligt att kolla som nästa steg?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Laddlampan lyser

Post by Lars Bd »

Generatorn/laddrelä bör bli nästa steg.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Laddlampan lyser

Post by QV »

G.E. wrote:Ljustutan tänder båda helljusen och inte bara det ena. Vad kan man säga utifrån det och lokaliseringen av felet?
Om du också tänder kontrolllampan (den blå) så ligger felet i fotomkopplaren, men det viste du redan.......

I ditt fall verkar det vara laddningen som har lagt av när det gäller laddlampan (deta eftersom batteriet har dött)

kolla kolen (gäller både lik och växelström)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
G.E.
Posts: 58
Joined: Wed Aug 15, 2007 8:30 pm
Location: Göteborg

Re: Laddlampan lyser

Post by G.E. »

Tack för all hjälp. Tror även det återstående problemet ska lösa sig nu. Annars vet jag ju var jag ska fråga :)
/Gunnar
pvfreak
Posts: 285
Joined: Sun Aug 31, 2008 8:43 pm
Location: Sätila

Re: Laddlampan lyser

Post by pvfreak »

Var det du som fick problem med bilen på hemväg från Fristad? Det var i så fall jag som låg bakom dig i den gula 142-an.
Kom du hem hela vägen utan stopp?
Medlem 6561 i Svenska Volvo Amazonklubben
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Laddlampan lyser

Post by Telis »

pvfreak wrote:Var det du som fick problem med bilen på hemväg från Fristad? Det var i så fall jag som låg bakom dig i den gula 142-an.
Kom du hem hela vägen utan stopp?
Jadå vi kom hem, jag åkte visserligen bara passagerare men det gick bra till gbg iaf =) Fin 140 du hade förresten !
Mvh
/Henrik
G.E.
Posts: 58
Joined: Wed Aug 15, 2007 8:30 pm
Location: Göteborg

Re: Laddlampan lyser

Post by G.E. »

Var det du som fick problem med bilen på hemväg från Fristad? Det var i så fall jag som låg bakom dig i den gula 142-an.
Kom du hem hela vägen utan stopp?
Jodå det var mycket krut i det batteriet. Det gick bra hela vägen hem till garaget. Nu laddar den fint igen. :D Tack för att du fanns som bakjour om vi hade varit tvungna att stanna på vägen till Gbg utan ljus.

/Gunnar
Post Reply