GLT 16v topp

Moderatorer
Post Reply
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

GLT 16v topp

Post by fretchi »

hur bra är den utformad? är det något att satsa på för högre effektuttag i en sugmotor eller blir det bättre att satsa på en vanlig 8v topp?
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

16 ventilstopp

Post by jonny »

Enligt Parner är den mycket bra , tydligen behöver man \"bara\" putsa och jämna till kanalerna lite .
Nackdelar :2 kamaxlar kostar mer än en , dyrare i inköp , dyrare att renovera , det är väl som vanligt , plånboken får bestämma .
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Post by fretchi »

okej... vars kan man få tag i bra kamprofiler till en sådan topp?

och är det mycket jobb med att få dit det på ett B23block?
jag har ju ett nyrenoverat sådant nere i garaget så.
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

16v

Post by Petter E »

Jag har själv forskat lite i det här med 16v sugmotor. Jag pratade med Gunnar Lundström i Umeå. Han har byggt flera rallycross motorer på 16v, Han är den enda jag känner till som slipar kammar till 16v. det fanns två alternativ: slipa på orginalkammar eller tillverka helt nya. Han var mycket intresserad av att hjälpa mig med en 16v sugmotor på stram budget, han sa att han inte visste någon som hade gjort det förr. problemet är att det han kallade budgetbygge hamnar ändå på ca. 25000kr. Jag har inte lagt ner projektet, men måste lägga det på hyllan ett tag!
Amazon -64 4d

Ershags Sadelmakeri
Custominredningar i norrland
070-2181121
Jonas T
Posts: 27
Joined: Fri Feb 27, 2004 10:15 am

Post by Jonas T »

Det ryktas om att Köhler i Ullared byggt en sugis på närmare 400 kusar med 16v

// Jonas

Har dock ej sett den själv
Smokey
Posts: 51
Joined: Sat Jan 31, 2004 7:32 pm
Location: WestCoast

Post by Smokey »

Jonny!

Det är tyvärr inte bara att putsa och jämna till kanalerna i Volvos 16v topplock. Speciellt nät det gäller till en sugmotor. Flödesbalansen mellan insug och avgaskanalen är KATASTROF. Mycket tid och bearbetning behövs för att få det godkännt.

Petter E

Gunnar L har experimenterat en hel del med sug 16V motorer och kamaxlar till denna och har mycket bra koll på detta. Håll dig till hans kamaxlar (Slipade av Nisse H) så fungerar det garanterat bra.

Jonas T

400 Kusar :lol: :lol: :lol: :lol: Tekniskt omöjligt med de topplocket som sugmotor.

Ledtråd: FLÖDE :idea:

Men allt kan säljas med rykten..... 8)

/IPE
Amazon 4-d Automat, Duvblå 65:a (RIP)
Volvo 142, Cypressgrön 73:a (RIP)
B18-B20 Retro 16valve Head, Test engine in Dyno :-)
Jonas T
Posts: 27
Joined: Fri Feb 27, 2004 10:15 am

Post by Jonas T »

Jo rykten får man väl ta med en nypa salt!

Kollade för övrigt i lite papper ang Kent Karlssons EVO-topp Den flödar visst följande med 25\" vattenpelare:

insug med 51mm ventil och 14mm lyft 271cfm
(19mm lyft och 52mm ventil 299 cfm)

samt

avgas med 39mm ventil och 14mm lyft 224cfm
( 19mm lyft 241cfm)

Maxvärden inom parantes

Kunde vara intressant att jämföra med en bra portad 16V? Sen när det gäller flödesbalansen, vad är önskvärt om man gillar mycke mos?

MVH Jonas T
Smokey
Posts: 51
Joined: Sat Jan 31, 2004 7:32 pm
Location: WestCoast

Flödesbalans

Post by Smokey »

Jo rå... Siffrorna på EVO toppen ser bra ut på pappert :!: Men vad inte siffrorna berättar är förbränningskvalten :!: :!: :!: :!: :?:
Genom omportning och ilägg av material i insugskanalen för att åstadkomma \"Swirl\" i fick vi mindre flöde men bättre förbränning. Effekten steg i hela REGISTERT och plus att den var körbar 1100rpm tidigare :idea:

EVO toppen är en så kallad \"Dump Valve\" kanal orginal. Som Thumble Swirl fick vi detta resultatet.

PS. Tändstiftet sitter helt fel placerat och ändring av vinkeln så att den är riktad och flyttad mot avgasidan gör underverk... Men det är en hemlis!!!! men inte nu längre :lol: :lol: :lol:

Flödesbalansen på en Väl preparerad 16v topp (Sugmotor) är 90%....... Men :!: på låga lyft upp till ca 5mm är den nästan 100% :!: :!: :!: Vilket ställer till det med matchning av avgasprofilen....

Till turbo fungerar den toppen mycket bättre :!:

/IPE
Amazon 4-d Automat, Duvblå 65:a (RIP)
Volvo 142, Cypressgrön 73:a (RIP)
B18-B20 Retro 16valve Head, Test engine in Dyno :-)
S1NN3S
Posts: 2
Joined: Tue Mar 09, 2004 8:51 pm

Post by S1NN3S »

Sten Parner slipar till 16v topparna också :wink:
www.straffe.nu
Posts: 103
Joined: Wed Feb 11, 2004 12:18 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: GLT 16v topp

Post by www.straffe.nu »

fretchi wrote:hur bra är den utformad? är det något att satsa på för högre effektuttag i en sugmotor eller blir det bättre att satsa på en vanlig 8v topp?
Jag kan rekomendera killen som portade min topp mycket
kunnig och hjälpsam kille.

Du får uträknade längder på insug, kammar, grenrör, Mitt 8v lock kostade 6500:- då med ilägg bytta ventiler å vanlig portning, billigare en parner å då får du papper på vad just din topp levererar.

Åt en kompis har han byggt ett 16v lock till, det ska på pappret kunna hantera över 350hk som sugmotor, Ett sådant lock kostar ca 6500:- lite beroende på vad du vill uppnå å vad du har för mål.

Denna kille är även trevligare en mamma att ha att göra med, han är också noga med att förklara lite hur det funkar med flöden etc "alltid kul att veta lite mer om saker"

Du kan nå Ulf antingen här på forumet eller via telefon.

PM: Ulf Johansson
Mob: 0708488825

MVH PELLE//
http://www.straffe.nu
Nu är det färdigsuget......
Förut B20 med 230 bromsade Hk........
Nu B230 FT Med Turbo......
Turbo T61 Från Turbonetics
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel, Diff, 4:88 utväxling
V70 R Bromsar
www.straffe.nu
Posts: 103
Joined: Wed Feb 11, 2004 12:18 pm
Location: Linköping
Contact:

Re:

Post by www.straffe.nu »

Jonas T wrote:Jo rykten får man väl ta med en nypa salt!

Kollade för övrigt i lite papper ang Kent Karlssons EVO-topp Den flödar visst följande med 25" vattenpelare:

insug med 51mm ventil och 14mm lyft 271cfm
(19mm lyft och 52mm ventil 299 cfm)

samt

avgas med 39mm ventil och 14mm lyft 224cfm
( 19mm lyft 241cfm)

Maxvärden inom parantes

Kunde vara intressant att jämföra med en bra portad 16V? Sen när det gäller flödesbalansen, vad är önskvärt om man gillar mycke mos?

MVH Jonas T
Jag tror att jag kan fråga en kompis som har papper på sin 16v topp.
Det kan ju vara intressant å se skilnaden!

Denna topp är bearbetad av Ulf Johansson.

MVH PELLE//
http://www.straffe.nu
Nu är det färdigsuget......
Förut B20 med 230 bromsade Hk........
Nu B230 FT Med Turbo......
Turbo T61 Från Turbonetics
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel, Diff, 4:88 utväxling
V70 R Bromsar
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: GLT 16v topp

Post by fretchi »

www.straffe.nu wrote:
fretchi wrote:hur bra är den utformad? är det något att satsa på för högre effektuttag i en sugmotor eller blir det bättre att satsa på en vanlig 8v topp?
Jag kan rekomendera killen som portade min topp mycket
kunnig och hjälpsam kille.

Du får uträknade längder på insug, kammar, grenrör, Mitt 8v lock kostade 6500:- då med ilägg bytta ventiler å vanlig portning, billigare en parner å då får du papper på vad just din topp levererar.

Åt en kompis har han byggt ett 16v lock till, det ska på pappret kunna hantera över 350hk som sugmotor, Ett sådant lock kostar ca 6500:- lite beroende på vad du vill uppnå å vad du har för mål.

Denna kille är även trevligare en mamma att ha att göra med, han är också noga med att förklara lite hur det funkar med flöden etc "alltid kul att veta lite mer om saker"

Du kan nå Ulf antingen här på forumet eller via telefon.

PM: Ulf Johansson
Mob: 0708488825

MVH PELLE//
detta lät ju klart intressant, fast inte ännu, men men, har ev. fått tag på en B234 så... :D
ricka77
Posts: 1
Joined: Sun Apr 04, 2004 2:50 pm

16v topp på b230 motor vad är problemet

Post by ricka77 »

hej gott folk .har en 16v topp som har till räkligt flöde till en effekt på 350 hk+men vi får vella se när bilen är klar och bromsad vad som lämnas ur motorn.sätta dit en 16v topp på en 230 motor är inga problem därför att volvo har en sådan motor redan som standard som marin ut förande men den toppen har lite bättre insug/avgas kanaler så det som behövs går att köpa på volvo men det kostar ju lite så stor ficka att gräva ur är att rekomendera///rickey eller vad säger du pelle :D :D
www.straffe.nu
Posts: 103
Joined: Wed Feb 11, 2004 12:18 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: 16v topp på b230 motor vad är problemet

Post by www.straffe.nu »

ricka77 wrote:hej gott folk .har en 16v topp som har till räkligt flöde till en effekt på 350 hk+men vi får vella se när bilen är klar och bromsad vad som lämnas ur motorn.sätta dit en 16v topp på en 230 motor är inga problem därför att volvo har en sådan motor redan som standard som marin ut förande men den toppen har lite bättre insug/avgas kanaler så det som behövs går att köpa på volvo men det kostar ju lite så stor ficka att gräva ur är att rekomendera///rickey eller vad säger du pelle :D :D
Jo det stämmer du Ricky!
Jag med fler längtar efter att få höra din motor YLA...........

Snabba på nu...................... :lol:

MVH PELLE//
http://www.straffe.nu
Nu är det färdigsuget......
Förut B20 med 230 bromsade Hk........
Nu B230 FT Med Turbo......
Turbo T61 Från Turbonetics
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel, Diff, 4:88 utväxling
V70 R Bromsar
Post Reply