E85 fråga
Re: E85 fråga
Du kan A) Blandtanka låginblandat E 85. Man brukar säga att en förgasarbil klarar upp till omkring 15 % etanol okonverterat. Om du vill pröva så börja försiktigt med kanske 5 %, och öka vid varje tankning. Om du märker att bilen går dåligt (inget farligt) så fyll bara mera bensin igen. Då vet du var gränsen går. Tänk på att du har redan 5 % etanol i all bf95 i dag. Det kan vara lämpligt att föra en liten körjournal med tankningarna, så du håller reda på procenten. Spara kvittona.
B) Konvertera förgasaren. Du måste ställa om förgasaren så att den ger ca 35 % mer bränsle. Hur du gör detta är beroende på vilken typ av förgasare du har. Om du läser på http://www.etanol.nu så får du veta allt om detta.
När du har fixat detta och det fungerar kan du köra på 100 % E 85, (85 % etanol och 15 % bensin).
B) Konvertera förgasaren. Du måste ställa om förgasaren så att den ger ca 35 % mer bränsle. Hur du gör detta är beroende på vilken typ av förgasare du har. Om du läser på http://www.etanol.nu så får du veta allt om detta.
När du har fixat detta och det fungerar kan du köra på 100 % E 85, (85 % etanol och 15 % bensin).
Re: E85 fråga
A-masen wrote:... en förgasarbil klarar upp till omkring 15 % etanol okonverterat.
Vad händer därefter?
Praise the Lowered
Re: E85 fråga
Siffran är inte exakt, men motorn får för lite bränsle i bränsleluftblandningen. Därför måste man konvertera förgasaren till att ge mer bränsle. I insprutningsbilar är det därför mycket fördelaktigare då en styrdator med alla sensorer känner av förbränningen och justerar blandningen sekundsnabbt efter dom aktuella förhållandena. Det finns något som heter Stökiometrisk blandning (eller något ditåt?). Det innebär att till 1 kg bensin, behövs det 14,7 kg luft, för att förbränningen skall bli idealisk. Notera att man räknar i kilo här, kanske för att det blir lättare att räkna? (1 kilo luft är rätt så mycket volym!). Då blir det Lambda 1, för att tala modernt bilspråk.
Har vi i stället E 85, så ligger det Stökiometriska talet på 9,xx (kan inte exakta decimalerna). Nu är det också så att etanol innehåller en syreatom i varje molekyl. Så det har en viss inverkan.
Gräsklippare och andra enklare förgasarmotorer är enkelt att konvertera. Bilförgasare som är rätt så komplicerade anordningar, kräver lite mer precision.
Läs mer om detta på http://www.etanol.nu Där finns svaren.
Har vi i stället E 85, så ligger det Stökiometriska talet på 9,xx (kan inte exakta decimalerna). Nu är det också så att etanol innehåller en syreatom i varje molekyl. Så det har en viss inverkan.
Gräsklippare och andra enklare förgasarmotorer är enkelt att konvertera. Bilförgasare som är rätt så komplicerade anordningar, kräver lite mer precision.
Läs mer om detta på http://www.etanol.nu Där finns svaren.
Re: E85 fråga
Bilen går som kattskit och hostar när du försöker gasa, finns ingen ork samt att den kan spika men det är inte så vanligt då etanolen har 104 oktan.hero wrote:A-masen wrote:... en förgasarbil klarar upp till omkring 15 % etanol okonverterat.
Vad händer därefter?
Och det beror helt på vad din förgasare klarar att leverera.
Min strombergare var tvungen att konverteras medans min q-jet på jänkebilen gick lika bra på bensin som e85.
100% E85 Amazon
100% Grön Firebird
100% Grön Firebird