modernisera lite

Moderatorer
Post Reply
högsten
Posts: 2
Joined: Fri Jul 09, 2004 5:34 pm
Location: oslo+örebro

modernisera lite

Post by högsten »

har en 69 som går skapligt. men skulle villja byta ut trummorna bak mot skivor, byta till en större å starkare motor och 5-växlat eller overdrive.
behöver även få tag på en skaplig cupematta och kofångarna.
jag har en 740 gle -86 som jag har tänkt å plocka motern ur tror jag. kanske sälger jag 740n å kjöper en motor. vet att man kan ta bakaxeln från 240-140. hur ere med framvagnen?
blir glad för alla tips å råd :lol:
mvh johan
amazon -69 sålld...
rockhemmet
Posts: 9
Joined: Tue Jun 01, 2004 9:53 pm

Post by rockhemmet »

hej
ja du... du måste ju byta bakaxeln om du ska kunna få dit skivor. och för att lyckas med det måste du bygga om fästena i karossen för att få dit själva axeln, vilket inte alltid är så jädrans lätt, i synnerhet inte om det är lite rostigt.
vad motorn beträffar så kan du ju alltid hänga i 740 motorn men då får du ju bygga om fästen även där. detta är dock lättare tycker jag. sprängkåpan och splines måste ju naturligtvis åxå anpassas, alternativt att du byter lådan på samma gång. är 740 motorn av insprutningstyp? om inte så skulle jag trimma upp orginalmotorn istället om jag var du. det är roligare! :). om du dock vill åka ekonomiskt är detta ingen vidare bra idé.

vad framvagnen beträffar så är det ganska stor skillnad. amazonen har en helt annan konstruktion jämt emot 240 och 740. tror inte att något alls passar där. fjäderben sitter inte så fint i en amazon t.ex. :)

nått jag missade?
/ johan
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Försök få tag på en Amazon som redan är ombyggd/förstörd me en mordernare motor mm, det finns flera seriösa/oseriösa Amazoner till salu, dyra som biliga.
Bygg vidare på en sådan istället, så spar du en orginal. MYCKET roligare

Låt den du ha få \"rulla\" i frid, så länge den lever.

Har sett flera av PV/Amazon/140/240 mm som folk har satt vinlkelslipen i och börjat kapa bort allt från rost till galna ombyggnationer, och sedan lämnat de så och kört dem på skroten. Varför ta på sig något som man inte kan fullföjla.

Mvh Hasse
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

bakaxel fra p 1800 hadde vel skiver bak.med litt 740 skiver,omborrade har du siver fram åsså. :idea:
Post Reply