Sned efter krock

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
Mathias1973
Posts: 1
Joined: Wed Sep 24, 2008 4:56 am

Sned efter krock

Post by Mathias1973 »

Jag har kört in i en buss som ej lämnade företräde i korsning. Tyvärr anser inte försäkringsbolaget att min Amazon 1969 är värd att bekosta renovering på då hö framskärm, fronten och huven behöver bytas. Samt ser det misstänkt ut att den blivit något sned. Jag har hört att det ska gå att rikta fronten, men vad kostar sådant och var hittar jag verkstäder som kan göra det?

Jag har att välja på att lösa in den och få 18000 i handen, alternativt få behålla bilen och få ut en summa på 8-9000 som kommer att generera i en hel del jobb misstänker jag. Känns fruktanvärt tungt att lösa in pärlan, men det ser kanske inte bättre ut..

Någon som har något tips.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Sned efter krock

Post by Hasse63 »

Hej och välkommen Mathias. tråkit sätt att besöka forumet på, hoppas det löser sig och du får gärna göra en tråd om din renovering :wink:

Rikta fronten skriver du. den byter du ut liksom framskärmen och huven. Det som är "bakom" dessa grejer är ramen eller rambenet om det är snet där så måste bilen upp i en riktbänk hos en bilskadereparatör. De riktar eller byter ut den del som är skadad till en begagnad då nytt förmodligen inte finns.

Googlade lite http://gulasidorna.eniro.se/query?what= ... &geo_area=
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Sned efter krock

Post by Blomquist »

Jag tycker 8-9000 låter lite, men du skriver ingenting om skicket på din bil allmänt.
CVI är vad jag vet dyrast i sverige på volvodelar så varför inte skaffa offert från dem och så försöka
förhandla fram en högre summa?
Knepet är att hitta en smärtgräns som ligger under bilens marknadsvärde.
Som Hasse skriver så skall bilen upp i riktbänk kryssmätning/riktning och det kan ju vara bra
att ha lite kulor på kontot till detta.

Vore intressant att höra hur det hela utvecklar sig.
210 -64, 223 -68
henrikpersson
Posts: 5
Joined: Sun Oct 05, 2008 2:53 pm

Re: Sned efter krock

Post by henrikpersson »

Krångla lite med dom, hande samma sak med min 140, den blev krockad höger fram. Skulle få 3000:- och ingen bil, förhandlade mig fram till 5000:- + behålla bilen. Riktade fronten med slägga och en portopover, sen spackel + lite färg, blev som nytt. Sålde den två år senare för 8000:-
Post Reply