FABRIKSNY B20!!! Nya bilder!

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

FABRIKSNY B20!!! Nya bilder!

Post by Hasse63 »

Det otroliga har hänt mig :shock:

Jag har länge sökt en bra motor som man "bara" behöver byta lager och ringar på utan något igentligt bra resultat, förutom en kille på sävar som hade ett riktigt bra alternativ. Innan jag tog kontakt med ”sävarkillen” så satte jag sporadiskt in en köpesannons i lokaltidningen med en bild på min förra motor med trattar, sista chansen tänkte jag. Jag fick 5 samtal samma dag som annonsen kom in och alla 5 som ringde hade något bra att erbjuda bl a. denna motor som är på bilderna. Jag trodde ”farbrorn” yrade då han sa att han hade en ny motor till salu. Jag har nu motorn hemma och jag har nyss givit ”sävarkillen” den tråkiga nyheten att jag inte kommer handla av honom. hoppas han inte blir sur. :wink:
______________________________________________________________________________

Farbrorn som ringde var hur mysig som hälst och han sade på norrländska:
Jag har en ny B20, den har stått i 5 år bredvid en b20 som suttit i en båt.”

Jaha, vet du årsmodell på den nya?

Nä det vet jag inte, Jag köpte den söderifrån som reservmotor till båten men motorn i båten gick ju aldrig sönder så nu står de i garaget och båten är såld så jag behöver ju ingen av dom längre så jag tänkte du behöver den säkert bättre än mig, snygga trattar i annonsen föresten vems är dom?”

Tackar! det är trattar jag gjort själv bla bla bla. Men är du säker på att motorn är ny?

Tacka fan för de, kom och titta på den, du ser det direkt på grenröret.”

Ok jag litar på dig...

EDIT "Ja det hoppas jag, Motorn har endast gått 10 minuter sen har dom hält i konserveringsolja och vridit runt den."
______________________________________________________________________________

Jag jobbade den dagen då han ringde så jag ringde upp senare på kvällen efter jobbet. Och jag gatt ställa den pinsamma frågan igen om motorn verkligen var ny, han blev lite grinig och sa att jag också skulle se det på förgasaren. Jag var väldigt fundersam om farbrorn talade sanning eller om han yrade, någon hade kunnat lura honom men han lät samtidigt så redig och på nått sätt så måste jag lita på honom.

Den natten låg jag länge och funderade på vad han sagt och hur komplett motorn kunde vara.

I går ringde jag och vi bestämde att jag idag med en kompis hjälp som har lastbil skulle hämta motorn. Då vi kom till han så tog jag honom i handen och pressenterade mig och sen sade jag med ett leende ”Var det här det fans en begagnad motor till salu” Leif som han heter tog det på rätt sätt och sade -kom får du se då. Han gick före fram till en garagedörr där jag spänt väntade medan han knappade in koden. Då garagedörren sakta öppnade sig automatiskt så tittade leif på mig och vi började skratta, då jag såg motorn som stod på en rullvagn så viste jag direkt att farbror Leif talade sanning. Jag gick säkert fyra varv runt motorn och för varje varv så log jag mer och mer.

Motorn var helt komplett! Startmotor, SEV Generator, 085 fördelare med varvstopp, Stromberg med en kufisk luftrenare ja ALLT var nytt och skruvarna glänste. Hur många bultar det var på svänghjulet såg jag inte då det satt en sprängkåpa på och innanför den en komplett koppling men det spelar ju ingen roll . Jag tackade han för att han ring mig och som ville sälja denna fina motor till mig, ja jag var så exalterad att jag var nära att krama om han. :mrgreen:

Han fick den blygsamma summa han begärt och vi var tyvärr tvungna att lasta och fara vidare då min chaufför var lite sen och hade mer packet att lämna och hämta.

Jag kan lova att det kommer mer bilder på motorn om de nu är intressant :mrgreen:

Någon som ser vad det är för motor? Jag gissar nu att den är tänkt i en bandvagn eller något liknande. Detta bör vara ett bra tillfälle att se vilken nyans te x grenröret har. men någon originalmoror kan det inte vara kom jag på nu då det är fel fördelare.

Image
Ser nu att det står 76 04 14 på blocket. ser ut som datum :)
Image
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Re: FABRIKSNY B20!!!

Post by OrreBorre »

Oj så härligt att du äntligen fått tag på en motor!
Och i detta skick :!: :shock:

Och hela tiden närmare än vad du hade trott :P :!:

Mer bilder vill jag se :)
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Re: FABRIKSNY B20!!!

Post by Amapola »

Grattis!!
Nu kan du odla nypotatis i byxfickorna när som helst.
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: FABRIKSNY B20!!!

Post by Hasse63 »

En nytagen teaser :P

Image

Ja du Oskar. 4 mil bort fanns en ängel vid namn Leif :D
Amapola det var ett nytt uttryck :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Re: FABRIKSNY B20!!!

Post by OrreBorre »

Det ser sjukt fräscht ut .. =)
olman
Posts: 407
Joined: Tue Oct 03, 2006 7:54 pm
Location: Gottröra
Contact:

Re: FABRIKSNY B20!!!

Post by olman »

Får gratulera Hasse . Efter att ha letat länge blev ju resultatet lysande till slut
22134 VF
alfert
Posts: 273
Joined: Tue Jan 15, 2008 11:11 am
Location: Vestfold, Norge

Re: FABRIKSNY B20!!!

Post by alfert »

Må bare si at du har gullhår!
Grattis, dette var gøy. Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves... :P
If electricity comes from electrons, does morality come from morons ?
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Re: FABRIKSNY B20!!!

Post by Amapola »

Hasse63 wrote:Amapola det var ett nytt uttryck :wink:
Ja, man brukar ju säga att den som har osedvanlig tur har matjord i fickorna. Åtminstone här i södern, men visst använder ni samma uttryck norröver?
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: FABRIKSNY B20!!!

Post by Rappel »

grattis hasse till den fina motorn :wink: kul att du kom över en ny motor :)
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: FABRIKSNY B20!!!

Post by Telis »

Oj - grattis, helt nya motorer växer inte på träd (hur skulle det se ut)
/Henrik
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: FABRIKSNY B20!!!

Post by Hasse63 »

Tack alla för kommentarerna :D

Ja jag har nog matjord i alla mina fickor, kanske skulle köpa en lott också. :D

Jag pratade med två "amazonraggare" från de "djupa skogarna" (Ragunda) om denna motor och de frågade om det var vattenuttag/ plugg på startmotorsidan och det är det. De sade då att det är ett 75-76 block och att ett tomt sådant block med överfall är det bästa blocken att borra då det är mer material i dom, Dessa block kan man få 3000kr. för.

Man får inte missa :arrow: http://volvo1800pictures.com/document/v ... ervice.pdf :P

Vad är det ni vill se på motor? Jag funderar på att låna en riktig kamera och försöka fånga färgen/ strukturen på te x grenröret.

Någon som vet var motorfästerna hör hemma?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Re: FABRIKSNY B20!!!

Post by OrreBorre »

Längtar tills lite mer bilder! :P
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: FABRIKSNY B20!!!

Post by A-masen »

Hej. Du undrar var motorn kan ha varit avsedd att användas. Du har själv undrat t.ex. bandvagn i försvarssammanhang.
Jag skall inte ge mig in på det ena eller andra, men motorn har använts till flera stationära installationer. Bl.a. generatorer och annat maskineri.
Anton
Posts: 78
Joined: Sat Mar 06, 2004 9:27 pm
Location: Luleå

Re: FABRIKSNY B20!!!

Post by Anton »

B20 fanns väl också på Haubits 77
/Anton
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: FABRIKSNY B20!!!

Post by A-masen »

Post Reply