Kan man köpa stålbortse till vinkelslip

Moderatorer
Post Reply
fredand44
Posts: 99
Joined: Tue Feb 24, 2004 9:26 am
Location: Sweden\\Lidingö

Kan man köpa stålbortse till vinkelslip

Post by fredand44 »

Hej!

Jag tänkte putsa upp diverse delar till min amazon och köpte en vinkelslip. Jag har nämligen för mig att det finns stålborstetrissor som går att sätta på vinkelslipen. Men nu har jag ringt runt och frågat om denna typ av trissa men inte hittat någonstans där de går att köpa.

Så nu undrar jag om det är så att jag drömt eller kan det vara så att någon vet att dessa trissor existerar och i så fall kan tipsa mig om var de finns att få tag till.

Till borrmaskin finns de ju men jag tror att på vinkelslipen har man lite bättre grepp och koll.

Tacksam för svar
Mvh
Fredrik Andersson
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Prova http://www.clasohlson.se/ sök på Stålkoppsborste.
fredand44
Posts: 99
Joined: Tue Feb 24, 2004 9:26 am
Location: Sweden\\Lidingö

Hej!

Post by fredand44 »

Tack för tipset, men rätta mig om jag har fel då jag säger att samtliga dessa är till för borrmaskiner?

Tack på förhand
Mvh
Fredrik Andersson
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja visst går det!

Jag jobbar i en järnaffär och vi har ett flertal varianter. De är nog svensktillverkade, men lite i dyraste laget anser jag. Classe i sjön och alla de andra skojjarna har nog billigare varianter. Tänk dock på att det bör vara en rejäl konstruktion då påfrestningen är ganska hög m. vinkelslip. ;)

Men. Stålbroste till vinkelslip är grymt användbart. Köp en stor axialborste, som det så fint kallas. Den har en stålplatta som gängas fast mot spindeln på vinkelslipen och sedan flera ståltrådar ihopvridna till \"skruvade\" borst runt om kanten. Det är grymt effektivt.

Jag har använt det till allt från att slipa motorrummet helt plåtrent före lackering, slipa motorblocket plåtrent, slipa fram/bakvagnsdetaljer plåtrena före blästring, plåtren bakaxel osv. Det är otroligt användbart och biter på det mesta.

Det fina är att när man slipar plåt så efterlämnas en väldigt blank och fin yta. Den tuggar ingenting av metallen utan tar endast bort det som är på ytan (färg osv). Efter att jag har fått det plåtrent tvättar jag med specialförtunning/thinner. Sedan kan man i princip lägga på en etsande grund om plåten är bra i övrigt.

Rost tuggas bort som ingenting. Men det efterlämnas en del i porerna så lite blästring efteråt kan vara bra.

Sist men inte minst. Använd skyddsglasögon, kraftiga handskar, hörselskydd och ha täckande grova kläder. Och slipa ej intill känsliga föremål då det händer att borst \"släpper\" när de blivit glödheta och flyger iväg som små projektiler. Allra bäst är att använda en vinkelslip med varvtalsreglering. Att köra på högsta fart är visserligen effektivt, men det sliter en del på borsten.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Hej!

Post by Lars Bd »

fredand44 wrote:samtliga dessa är till för borrmaskiner?
Om inte dom duger så finns det inga.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

De borstar jag använder tillverkas av Nässjö Borst. De är sedemera uppköpta av Osborn International. Kika på http://www.osborn.se och sedan under \"Axialborstar\" bland deras produkter så ser du.

Borstarna är svagt kupade och finns i olika diametrar. Men, de är som sagt lite i dyraste laget anser jag. Då jag jobbar i en järnaffär har jag ej brytt mig om att leta efter billigare alternativ dock. :roll:

Image

Samtidigt har jag testat billigare varianter för borrmaskin och det fungerar inte alls. Det fina är att stråna är ihoptvinnade sådär. Då får man bra slipkraft. Med strål som sticker rakt ut blir det mest en fontän av strån när man slipar istället för att färgen försvinner.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Tilägg:

Visst har Clas Ohlsson axialborstar för vinkelslip.

30-6828 Ståltrådsb.konisk 100mm M14 59,00kr/st

Nässjö Borst varianter kostar mellan 100-200kr som jämförelse. :)

Borsten längst till höger i bild är av helt rätt modell. Den borde fungera utmärkt. Invändig M14 vänstergänga gör att den passar rakt av på vinkelslipens spindel.

Image
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

D59471 wrote: Invändig M14 vänstergänga
Jag har aldrig sett en vinkelslip med vänstergänga.
fredand44
Posts: 99
Joined: Tue Feb 24, 2004 9:26 am
Location: Sweden\\Lidingö

Bugar och bockar

Post by fredand44 »

Tack så väldigt mycket för alla tips.

Nu vet jag vad jag ska ha och det ska bli väldigt intressant att pröva.

Kanske ses vi alla på Sandviks utförsäljning till helgen förresten.
Mvh
Fredrik Andersson
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re:

Post by D59471 »

Lars Bd wrote:
D59471 wrote: Invändig M14 vänstergänga
Jag har aldrig sett en vinkelslip med vänstergänga.
Nej, det är nog jag som blandar ihop det med spindeln på en borrmaskin lars. Det är nog vanlig M14 på vinkelslipens spindel.

Fredand44:

Jag skall inte dit, men jag vet många som skall dit. Så vitt jag förstått rörde det sig främst om framvagn/bakvagn/stötfångarskenor i bruksskick/lite plåtdelar (huvar mm?). Inget jag har något behov av direkt.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Hej...
Köp inte Biltemas stora Ca 80mm för att ha den på en liten \"vanlig\" vinkelslip.
Jag djorde det. den vidrerade som :evil: .. kunde knappt stänga av den...

Den mindre ca 50mm funkade mycket bättre.
den avvärkade färg och rost tillfredställande..
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Tack för den länken Lars.

Nu blev jag genast lite mer sugen på att åka dit.

Bara att ladda blästerverket här hemma då så att man kan börja blästra plåtdelar och fram/bakvagnsdetaljer, fälgar mm. ;)
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

:!: BRUK VERNEUTSTYR,BRILLER Å HANSKER,VED SLIKE ARBEIDER :twisted: :!: ELLER KAN MØRKE SENKE SEG FORT SOM FYY :!: :cry:
Post Reply