vatten insprutning och lamda värden?

Moderatorer
Post Reply
jens gustavsson
Posts: 113
Joined: Wed Mar 03, 2004 12:16 pm
Location: sävar/umeå
Contact:

vatten insprutning och lamda värden?

Post by jens gustavsson »

jag har alltid undrat vad som händer med BB lamda värderna då man kör vatten insprutning?

blir det mätfel och isåfall hur mycket/lite?

vid vilken % vatten inblandning kan det bli ricktigt fel och kan det skada sonden?

har janne lundin eller nån annan nått bra svar på detta?

mvh jens
B20 STREET TURBO 10.61/402m /1.7bar
(506WHP/2.2bar csp)

B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m

jens@savarturbo.se
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: vatten insprutning och lamda värden?

Post by J.LUNDIN »

Bra fråga, då jag körde med vatteninsprutning så fanns det inga lamdamätare att köpa. Så svaret är att jag vet inte... :D
Litteratur mässigt så har jag inte sett något skrivet om att insprutat vatten skall påverka eller förstöra en lamdasond.
Om man ser det hela rent teoretiskt, så mäter ju lamdasonden den restmängd syre som finns kvar i avgaserna, vattnet som sådan lär ju inte påverka detta faktum. Det vattnet sedan gör är att ta upp en hel del värmeenergi vilket gör att det knappast existerar i vätskefas då det passerar sonden, så någon utkondensering på själva sonden tror jag inte heller kan ske. Men, som med allt man är osäker på, prova och notera vad som händer.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Re: vatten insprutning och lamda värden?

Post by JE Jr »

Just utkondenserat vatten som träffar sonden är nåt man lägger ner en hel del energi på att försöka undvika vid placeringen av sonder hos biltillverkarna!
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: vatten insprutning och lamda värden?

Post by J.LUNDIN »

Okej, Är man rädd för den avkylande effekten som det utkondenserade vattnet kan ge? Lamdasonderna är ju känsliga för variation i temperatur och det var väl därför man införde förvärmning av dom. Då kan det kanske vara läge att placerad den så nära turbons utlopp det går. Ser man till hur den sitter på Cosworth motorerna så sitter den väldigt nära motorn.
Sedan är det ju frågan om åt vilket håll Lamdasonden reglerar soppan då den avkyls, jag antar att den fetar på mer och det är väl inte ett så stort problem på en rejält trimmad motor så dessutom är i behov av vatteninsprutning för att inte spika... :wink:
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Re: vatten insprutning och lamda värden?

Post by Amapola »

Vatteninsprutning har väl, förutom att kyla, också funktionen att tillföra mer syre i förbränningen. Efter förbränningen i cylindern och eventuellt lite efterförbränning i grenrör, så lär det inte finnas så mycket restsyre för sonden att mäta på.
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Re: vatten insprutning och lamda värden?

Post by JE Jr »

Nja, det dödar lambdasonderna, men varför vet jag inte. Tror bara det dödar varma sonder.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re: vatten insprutning och lamda värden?

Post by Dukten JR »

Har fått förklarat nån gång att lambdasonden innehåller en ädelmetall som reagerar mot syre-halten i avgaserna. Den genererar då själv en spänning på 0-1 volt (eller 0-2 volt, kommer inte ihåg) som skickas till styrboxen.

Ibland sitter det ju en till lambasond bakom katalysatorn på moderna bilar, och då blir nedanstående inlägg intressant eftersom katten omvandlar avgaserna till bla. vattenånga:

---------------------------------------------------------------------------------------
En katalysator som inte lider av någon mekanisk skada eller blir igensatt med sot p.g.a. fel bränsleblandning eller mycket kort körning fungerar i evighet.
Det är nämligen så att den beläggning som katalysatorn innehåller aldrig förbrukas utan det är enbart dess närvaro som gör att de farliga avgaserna spjälkas upp till ofarliga ämnen.
När farliga molekyler som bilmotorn släpper ut kommer i kontakt med ämnena i katalysatorn slås någon atom bort och fastnar på en annan molekyl och då bildas två ofarliga ämnen istället för två farliga (enkelt förklarat).
Det en katalysatorbil i huvudsak släpper ut är vattenånga men även lite andra ämnen som tex lustgas.
Så de katalysator bilar som idag skrotas går att återvinna samma mängd ädelmetaller ur katalysatorn som fanns där när den var ny om inte bikakan spruckit sönder.
Det som gör att katalysatorn slutar fungera är oftast mekanisk skada, den har spruckit och börjat flisas sönder eller igensotad så avgaserna ej har någon kontaktyta kvar.
---------------------------------------------------------------------------------------

Alltså utsätts lamdasonden för vattenånga bakom en katalysator.
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: vatten insprutning och lamda värden?

Post by fretchi »

Amapola wrote:Vatteninsprutning har väl, förutom att kyla, också funktionen att tillföra mer syre i förbränningen. Efter förbränningen i cylindern och eventuellt lite efterförbränning i grenrör, så lär det inte finnas så mycket restsyre för sonden att mäta på.
håller inte med dig där. syret i vattnet har redan ingått i en förening med väte och är så att säga redan förbrukat. vatten bildas ju utav själva förbränningen då vätet i bränslet förenas med syret.
Alltså utsätts lambdasonden för vattenånga bakom en katalysator.
Nu handlade ju det hela om vad som skulle ske om man tillsatte vatten i förbränningen. då borde ju problemet öka drastiskt, om det är ett problem vill säga. dessutom är en andra lambdasond bara en kontroll för att se om katalysatorn renar som den ska. inget man direkt bryr sig om på en vråltrimmad bil med vatteninsprutning :D

inget som hör till debatten men du glömde koldioxiden, det är inte bara vattenånga som i huvudsak lämnar röret :)
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: vatten insprutning och lamda värden?

Post by J.LUNDIN »

nej, som sagt. Vatten tillför inget extra syre till förbränningen. Hela vitsen med att tillsätta vatten är att bromsa upp förbränningen och därigenom dramatiskt minska risken för spikningar.
Frågan är om man ens behöver brys sig om att använda en lamdasensor på en rejält trimmad motor. Då det gäller de gamla TECII spruten så var rekommendationen att först ställa in en perfekt bränslekurva med lamdasond monterad och sedan ta bort den. En av anledningarna då var att sonderna var allt för sega för att tillföra något vid reel drift. Dom har i och för sig blivit bra mycket bättre numer. Lamdasond i all ära,men den är väl egentligen till för att hjälpa katalysatorn att göra ett bra jobb. En katalysator arbetar ju endast effektivt inom ett visst F/A förhållande och detta för att ge så rena avgaser som det går. Är man ute efter rena avgaser så skall man nog inte ens överväga att trimma sin motor... :D

Man skall dessutom ha klart för sig att om man kör med exempelvis VP´s racingsoppa så innehåller den massor med tetraetylbly, vilket definitivt påverkar en lamdasond negativt... :shock: :D
jens gustavsson
Posts: 113
Joined: Wed Mar 03, 2004 12:16 pm
Location: sävar/umeå
Contact:

Re: vatten insprutning och lamda värden?

Post by jens gustavsson »

J.LUNDIN wrote:nej, som sagt. Vatten tillför inget extra syre till förbränningen. Hela vitsen med att tillsätta vatten är att bromsa upp förbränningen och därigenom dramatiskt minska risken för spikningar.
Frågan är om man ens behöver brys sig om att använda en lamdasensor på en rejält trimmad motor. Då det gäller de gamla TECII spruten så var rekommendationen att först ställa in en perfekt bränslekurva med lamdasond monterad och sedan ta bort den. En av anledningarna då var att sonderna var allt för sega för att tillföra något vid reel drift. Dom har i och för sig blivit bra mycket bättre numer. Lamdasond i all ära,men den är väl egentligen till för att hjälpa katalysatorn att göra ett bra jobb. En katalysator arbetar ju endast effektivt inom ett visst F/A förhållande och detta för att ge så rena avgaser som det går. Är man ute efter rena avgaser så skall man nog inte ens överväga att trimma sin motor... :D

Man skall dessutom ha klart för sig att om man kör med exempelvis VP´s racingsoppa så innehåller den massor med tetraetylbly, vilket definitivt påverkar en lamdasond negativt... :shock: :D
tack för svaren, sonden håller för racing bruk och lite ånga det tror jag inte är några problem var mest sugen på att höra om den påvärka mätningen.

blyad race soppa är strägeligen förbjudet i sverge sen många år så det är inge problem heller, de håller vid insjusterig ändå har jag hört men inte i 20000mil.

nu snacka vi bredbands lamdor (lamda 0.67 till 1 komma 8 här och jag var förut också lite skeptisk till sån mätning i en race motor men jag har blivit övertygad att man näst intill är helt ute och cyckla med ögon bidel om man inte använder en sån vid sjusterig på en race motor.

visst vi klarade sig utan förut men hur många kolvar hadde sparats om vi hadde BB lamdor på den tiden :)

snabbheten på sonden ligger väll på nån hundradels sekund, fullt tilräckligt.
B20 STREET TURBO 10.61/402m /1.7bar
(506WHP/2.2bar csp)

B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m

jens@savarturbo.se
carbs
Posts: 79
Joined: Wed Jun 07, 2006 11:26 am
Location: Söderköping
Contact:

Re: vatten insprutning och lamda värden?

Post by carbs »

Har haft en hel del nytta av Innovative Motorsports bredbandslambda LM1 som du kan montera antingen pemanent i avgassystemet eller temporärt med en adapter i avgasrörets ände. I manualerna poängteras det hur viktigt det är att montera lambda-sensorn i position lodrätt (uppifrån) eller åtminstone i position mellan kl 9 och 3. Monterar du den under denna gräns finns stor risk för att kondensvatten bildas och går ner i lambda-sensorn och förstör denna. Har själv gjort det misstaget vid injustering av förgasare på en Triumph Stag med V8 och det tog inte mer än ca 10-15 minuters körning så var den sensorn förstörd. 800:- åt skogen. :oops:
Utrustningen är verkligen till stor hjälp när man vill se vilka faktorer som påverkar A/F värdet under körning. Man kan logga upp till 6 olika mätvärden för att sedan hemma vid PC:n se resultatet och utvärdera vad som behöver åtgärdas.

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: vatten insprutning och lamda värden?

Post by J.LUNDIN »

Självklart skall man använda all tillgänglig teknisk utrustning som finns för att ställa in motorerna så bra det går... :D

När det gäller racingsoppa med blyinnehåll så har jag en känsla av att det passerar in en hel del över våra gränser utan våra myndigheters vetskap.. :D Förutom TEL så kan dom även innehålla MMT och vad jag kommer ihåg så var även det ett tveksamt ämne i kombination med lambdasonder...!
Post Reply