m45 i amazon

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Plåtkalle
Posts: 28
Joined: Sat Dec 15, 2007 4:53 pm

m45 i amazon

Post by Plåtkalle »

Hejsan

Nu är det så att jag ska montera en m45:a i min amazon, och då har jag några frågor.
Är m45:an längre en m40? Isåfall hur mycket måste man kapa kardan?
Och en fråga till, passar 45:ans medbringare mot amazonens?

Tacksam för svar!
J.pettersson
Posts: 31
Joined: Sun Oct 30, 2005 2:14 pm

Re: m45 i amazon

Post by J.pettersson »

Tjenna. Är nästan säker på att M54an är något längre än m40 så kortning är nödvändigt. Medbringaren är inte lika dan på dessa lådor. jag skarvade orginal kardanen med en bit av en 240 karnad så att de passade. Det luriga är att lyckas att inte få någon obalans i kardaden men de funka mig.

Lycka till

mvh johan
Plåtkalle
Posts: 28
Joined: Sat Dec 15, 2007 4:53 pm

Re: m45 i amazon

Post by Plåtkalle »

J.pettersson wrote:Tjenna. Är nästan säker på att M54an är något längre än m40 så kortning är nödvändigt. Medbringaren är inte lika dan på dessa lådor. jag skarvade orginal kardanen med en bit av en 240 karnad så att de passade. Det luriga är att lyckas att inte få någon obalans i kardaden men de funka mig.

Lycka till

mvh johan
Tjenare, nu har jag fått tag i en låda och mätt och kommit fram till att själva växellådorna är lika långa, men 45:ans sprängkåpa är 10mm längre än 40:ians. Men det borde vell gå på ändå? Med tanke på att kardan är skjutbar några mm.(Jag ska snedställa lådan, därför jag har 45:ans kåpa) Och dessutom var medbringaren lika dan som m40:ins :D Men det kanske är så att de äldre 45:orna har lilla kardanen och de nya den stora?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: m45 i amazon

Post by Hasse63 »

Är totallängen samma mellan M40 och M45 ? Isåfall bör en M41 och M46 båda J-typ vara lika långa men de är de väl ändå inte :roll:

MEN OM...
Då man monterar ihop mellanaxlarna så går splinesen nästan i botten, jag tror därför att det är säkrast att kapa mellanaxeln 10mm så den inte går i botten vid minsta gupp :?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Plåtkalle
Posts: 28
Joined: Sat Dec 15, 2007 4:53 pm

Re: m45 i amazon

Post by Plåtkalle »

Hasse63 wrote:Är totallängen samma mellan M40 och M45 ? Isåfall bör en M41 och M46 båda J-typ vara lika långa men de är de väl ändå inte :roll:

MEN OM...
Då man monterar ihop mellanaxlarna så går splinesen nästan i botten, jag tror därför att det är säkrast att kapa mellanaxeln 10mm så den inte går i botten vid minsta gupp :?
Om man mäter när båda växellådorna har sina sprängkåpor på, så är m45:an 10mm längre än m40:in. Men om man mäter utan, alltså bara själva lådorna så är de lika långa. Men 45:an har längre hus men 40:ian har längre avstånd från där huset slutar till längst ut på medbringaren, så det blir lika långa ändå. Det kan ju vara det som skiljer på m41 och m46 typ j, att de har samma längd på husen, men olika längd på od:n?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: m45 i amazon

Post by Hasse63 »

M41 finns i D och J-typ. Denna J-typ är samma som sitter på 240:s M46 låda.
Fått för mig att det ska skilja mer än 1cm. Kanske den tidiga medbringaren som fixar detta?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply