Berrabulas Kombi -67

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
berrabula
Posts: 36
Joined: Sat Sep 13, 2008 8:04 pm

Re: Berrabulas Kombi -67

Post by berrabula »

Så, nu är båda broms trummorna loss. Gick väll ganska enkelt när man använde en lämplig avdragare. Men farsan har lånat min kamera och är utomlands så jag har inte kunnat ta några bilder på't.

Men eftersom att det är fösta gången jag skruvar trumbromsar så skulle jag vilja ha lite tips över vad jag bör byta när jag har rivit isär det?
Backarna ska jag köpa nya, men vad mer?

Sen verkar cylindrarna läcka olja, när jag lossade på gummi ringarna som sitter i ändarna av cylindrarna så kom det ut lite olja från dom, kanske vore bra att byta packningarna i dessa?
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Berrabulas Kombi -67

Post by einar- »

Annars kostar packningarna nästan lika mycket som nya cylindrar på biltema. Bara att bulta dit sen.
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Berrabulas Kombi -67

Post by Lars Bd »

Ofta är det rostskador i cylindrarna och nya cylindrar brukar vara att bästa alternativet.
Köp gärna bromscylinderfett och smörj upp de nya cylindrarna invändigt före montage.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
berrabula
Posts: 36
Joined: Sat Sep 13, 2008 8:04 pm

Re: Berrabulas Kombi -67

Post by berrabula »

fan såg nu att det fanns billiga bromsdelar på biltema, som hjulcylindrar och bromsbackar, är det något att satsa på eller är det bara skit? skiljer ju en hel del i pengar?
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Berrabulas Kombi -67

Post by einar- »

Jag har då köpt både backar och hjulcylindrar på biltema med de har inte kommit på bilen än. Men till de priset kan det vara värt ett försök. Men så dåliga borde de ju inte vara. Det borde ju finnas vissa kvalitetskrav på bromsdelar iallafall även på biltema :roll:
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
berrabula
Posts: 36
Joined: Sat Sep 13, 2008 8:04 pm

Re: Berrabulas Kombi -67

Post by berrabula »

Nästa vecka ska jag köpa alla bromsdelar jag letar efter och håller på och leta efter kopplingcylindrar nu, så undertiden man väntar på grejjer så tänkte jag börja laga rosten undertill.
Men jag har bara karosseriplåt hemma, typ tjock lek 0.8 mm kanske?
Nu ska jag laga rost runt en gammal lagning i golv baljan som är dålig, går det att laga det med 0,8 plåt eller ska jag köpa grövre? ska ändå iväg och köpa lite 1 och 1.5 mm plåt någon dag.

Bilder kanske det kommer ett gäng ikväll, beroende på om man får någon vettigt gjort.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Berrabulas Kombi -67

Post by Lars Bd »

Jag använder aldrig annat än 1mm plåt förutom balkar som får 1,5mm om inte det rör sig om färdiga ekonomiplåtar där inte jag kan påverka tjockleken.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
berrabula
Posts: 36
Joined: Sat Sep 13, 2008 8:04 pm

Re: Berrabulas Kombi -67

Post by berrabula »

Okej, det visade sig att plåten jag har är 1 mm så då kan jag köra på med den ikväll, sparklådor, kan man ha 1 mm plåt till dessa?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Berrabulas Kombi -67

Post by Lars Bd »

Till ytterplåten är nog 1mm lämplig men till mellanplåten och kanske insidan bör man ha 1,5mm som jag tror är original.
Tänk på att det ska finnas lite marginal på hållfastheten även efter 10 år och lite rost.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
berrabula
Posts: 36
Joined: Sat Sep 13, 2008 8:04 pm

Re: Berrabulas Kombi -67

Post by berrabula »

Va ett tag sedan man skrev här nu, jag har inte glömt er det är bara det att arbetet har gått långsamt och jag har inte tyckt att jag har haft något vettigt att uppdatera med.

Medans jag har väntat på pengar/delar så har jag börjat med rost lagningen. Och det tog det en stund innan man kom igång med och klura ut hur jag skulle göra (första bilen jag lagar rost på).
plus att det är mycket gamla lagningar som är dåligt gjorda, mycket dubbelplåtskarvningar och sånt tråkigt..

Men här kommer lite bilder på vad jag håller på med just nu iaf :wink:


ImageImage
såhär ser det ut innuti bilen i dagsläget

Image

ImageImage

Säg till om ni ser något som är helt galet, för jag vet att jag har en hel del kvar att lära när det gäller plåt o svetsning så kritisera på utav helvete nu ! :)
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Berrabulas Kombi -67

Post by Telis »

Blir nog finfint det där ! - det skall vara ett fäste för framskärmen längst ner på torpedplåten, men det vet du säkert om?
Mvh
/Henrik
berrabula
Posts: 36
Joined: Sat Sep 13, 2008 8:04 pm

Re: Berrabulas Kombi -67

Post by berrabula »

Telis wrote:Blir nog finfint det där ! - det skall vara ett fäste för framskärmen längst ner på torpedplåten, men det vet du säkert om?
Mvh
/Henrik
Det hade jag faktiskt ingen aning om, det sitter en plastskärm på den här sidan av bilen och jag gjorde likadant som det va innan. Men har du någon bild på hur det ska se ut? annars kanske det är ett fäste vid den andra skärmen, det skulle jag ju kunna kolla när jag tar bort den.

Men jag har iaf passat in och punktat upp balkarna idag.

Jag slänger upp lite bilder på det när imagehack vill börja funka igen.
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Berrabulas Kombi -67

Post by Telis »

Image

Inte så bra bild men framför A stolpen i nederkant skall finnas ej liten fjong att skruva i.
E du med ? - annars fixar jag bättre bild.
Mvh
/Henrik
berrabula
Posts: 36
Joined: Sat Sep 13, 2008 8:04 pm

Re: Berrabulas Kombi -67

Post by berrabula »

Ja nu är jag med, plåten sticker nog ut tillräckligt för att fixa det så det är inga problem, ska kapa plåten sen när jag har lagt i golvet igen.

Igår la jag iaf i balkarna, här kommer ett par bilder på det.

ImageImage

Sett ovanifrån

ImageImage

Sett underifrån


Ska bara svetsa klart dom nu sen ska golvet i, förhoppningsvis så hinner jag med det i helgen.
Sen så ska jag laga mer balkar, sparklådor och en golvbalja.
Post Reply