Vita däcksidor, hur gör jag?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Vita däcksidor, hur gör jag?

Post by stoffe_74 »

Hej!
Vill gärna ha vita däcksidor på min -62:a, men jag vill ogärna byta däck. Finns det några lösa däcksidor att \"limma dit\"? Någon som har erfarenhet av sådana och vet vart man får tag på dom?

Mvh Stoffe.
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Stoffe, du kan köpa WEGUs lösa vita däcksidor. Det finns annons i de flesta motortidningar, typ Classic, Nostalgia har jag fått för mig. Man släpper ut lite luft och klämmer fast dem emellan fälg och däck.

Jag tycker Wegus sidor är ess kå i t. Men det är vad jag tycker. Jag har haft sådana tidigare i ca 10 år. Här kommer nackdelarna: (enligt mig)

Flip-flop mot däcket, låter och gnisslar när man kör långsamt, nöter en kant i däckets sida, färgar övriga däcket vitt (grådaskigt) när det regnar. Ytan blir spröd och spricker och flagnar efter några år (fast är iofs fortfarande vit). Dessutom är de egentligen ganska dyra. Tror de kostade 500 redan då.

Fördelarna då:
Bilens utseende blir onekligen mer sobert och \"veteranigt\", billigare än nya däck, kan sitta på i många år innan de dör helt.

Mitt tips. Vänta tills det är dags att köpa däck igen. Köp då däck med vit sida från början. Jag har BF Goodrich radial med tunn vit sida som finns hos bl a Bribos. Några kör ju med diagonal däck med vit sida, men jag har ingen erfarenhet av hur bilen uppträder med diagonalare så där kan jag inte råda.

Sedan har jag respekt för den ekonomiska biten att nya däck kanske går lös på 5 eller 6 tusen. Jag körde ju med Wegus i många år och det dög iofs för mig.
-anglofil-
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Vad är du ute efter? Smal vit rand eller bred vit sida eller halvbred osv? Det finns många utföranden som har varit aktuella olika år (om vilket det tvistas).

Håller helt med henke när det gäller lösa däcksidor. Lite trist att lägga mer än 500 spänn för något som man vet är \"dåligt\" men som ser bra ut (ett tag), och som skall sitta där tills det är dags för nya däck? Däck med vit sida av olika slag är dock förbannat dyra. Man kan komma undan lite billigare genom att handla av de som importerar själva istället för via Bribos o dyl, som e rätt dyra.

Annars finns det (har funnits) däckfärg som biter bra, vet dock ej hur länge den håller sig vit å fräsch. Vissa däck kan ju ha sidor som går bra att måla pga. två ränder i däcket bredvid varandra hela vägen runt eller så vilket kan fyllas i så att en smal vit rand fås etc.

Det är bara fantasin som sätter gränser om du ej vill lägga pengar på dyra vita däcksidor eller nya däck med vit sida. :)
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Post by stoffe_74 »

Hej och tackar för tipsen!

Har nog 3 kompletta uppsättningar med däck så det tar nog ett tag att slita ut dom.... :?

Den där lösa däcksidan lät vettig för då kan man ju flytta med den när man byter däck. Däremot lät inte nackdelarna speciellt tilltalande så det lutar nog åt färg.....

Någon som vet vart man kan köpa denna däckfärg?

Har också hört om någon lös vit däcksida som man vulkar på plats med någon typ av lim..... Men dessa kanske har liknande nackdelar som dom man pressar fast?

Självklart så är det en bred vit däcksida som jag önskar! Det ska ju synas att man åker runt i en 62:a.... :lol:

Mvh Stoffe.
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Sen finns det ju företag som fräser bort lite lite av däcksidan och lägger i sådan vit färg som sitter på däck med \"riktig vit sida\". Skall finnas nånstans i krokarna kring Sthlm och inriktar sig mot jänkebilar främst, om de finns kvar.

Ingen aning om var du köper färgen, men kolla hansenracning å jänkebilsfirmor med \"stort sortiment\". De borde ju ha.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

140 klubben vill också ha vita ränder på däcksidorna.
http://www.140-klubben.org/cgi-bin/anna ... &idx=10621
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Post by stoffe_74 »

Tackar för tipset! :D
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....
Post Reply