Kan du tänka dig att byta till eldrift med hjulmotorer?

Moderatorer
Post Reply
johan_erlandsson
Posts: 2
Joined: Fri Dec 12, 2008 9:58 am

Kan du tänka dig att byta till eldrift med hjulmotorer?

Post by johan_erlandsson »

Jag är ingen Amazonägare, har bara åkt i en på den tiden brorsan ägde en. Men jag intresserar mig en del för eldrift och undrar om de som gillar äldre bilar kan tänka sig att byta ut originaldrivlinan mot eldrift, tex. med hjulmotorer som Michelin Active Wheel på bilden?

Image

Det innebär i praktiken vad jag förstår att motor, växellåda, drivaxlar, hjulupphängning, hjul och bränsletank rivs ut och ersätts av av nya hjulmotorer, batterier och lite styrsystem.

Kan du som Amazonägare se någon vits med detta, eller kan det kvitta?
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: Kan du tänka dig att byta till eldrift med hjulmotorer?

Post by 1211962 »

mycket intressant, men efter som dom flesta här är intresserade av att bevara sina bilar som dom är så skulle detta ingrepp förstöra bilen och dess historia så för min del nej tack
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Kan du tänka dig att byta till eldrift med hjulmotorer?

Post by Amazonsport »

Har kört en japansk SUV elhybridbil (inget märke nämnt) ganska mycket och älskar verkligen eldriften.. Så för min del skulle det vara mycket intressant med en andra Amazon med eldrift.. Frågan är vad det skulle kosta att bygga om?
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Re: Kan du tänka dig att byta till eldrift med hjulmotorer?

Post by Amapola »

Om vi bortser från den ekonomiska aspekten på ombyggnaden, ineffektiva batterier och en del andra saker, så kan jag mycket väl tänka mig att bygga om en av mina Amazoner. Ren eldrift är enligt min åsikt det enda vettiga för framtiden när det gäller att förflytta personer i små grupper eller ensamma. I synnerhet över korta sträckor.
Det största bekymret i sammanhanget är naturligtvis att man inta får höra en B18 med dubbla SU längre!
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Kan du tänka dig att byta till eldrift med hjulmotorer?

Post by PeterB »

Den dagen oljan tar slut skulle jag lätt kunna tänka mig att konvertera, absolut!

Men förresten:
Oljan kommer ALDRIG att ta slut! Den sista litern kommer vara så dyr att ingen kommer att ha råd att köpa den!

:lol:
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Kan du tänka dig att byta till eldrift med hjulmotorer?

Post by A-masen »

Här kan man läsa och höra lite om konvertering till elbil. Det är inte dom navmotorer som tråden handlar om, utan ett mer traditionellt montage:
http://www.autobloggreen.com/2008/12/12 ... urrent-tv/

Och här mer info: http://www.acpropulsion.com/company/press-releases.php

US $ 55 000 = 441 376 kr i dagens valuta.

Elbilar är nog bra, men vi har långt till att det kommer att vara medelsvenssons färdmedel. I dag har vi i Sverige ungefär 4,4 miljoner bilar. (Räknar vi totala fordon, så är vi uppe i 5,6 miljoner ungefär). Som läget är nu, så finns det inte ens parkeringsplatser till alla dessa 4,4 miljoner. Alltså: Alla har inte en egen parkeringsplats för sin bil! Hur skall man då lösa detta med laddningsplatser till alla dessa 4,4 miljoner? Betänk även att många skall ha minst två laddplatser, en hemma ”på gatan” och en på jobbet.
Att tanka en bil med flytande bränsle, tar någon minut eller två. Att ladda upp en batteribank, tar kanske ett par timmar, minst!

Jag föredrar flytande förnyelsebart bränsle.
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Kan du tänka dig att byta till eldrift med hjulmotorer?

Post by Telis »

Vill gärna köra miljövänligt och inte onödigt ofta/mycket etc när det gäller transportfordon. För mig är amazonen mera en hobbybil som inte rullar så långt och då vill jag helst ha kvar den som den var ursprungligen så länge det går... möjligen skulle katalysator kunna göra ganska mycket för miljön med ett relativ litet ingrepp på bilen.

Hittade denna tråden på det ämnet.
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... r&start=30

Mvh
/Henrik
j.o.
Posts: 112
Joined: Wed Apr 16, 2008 11:59 am
Location: Norge/Italien

Re: Kan du tänka dig att byta till eldrift med hjulmotorer?

Post by j.o. »

Aldrig! Och det gäller inte bare min Amazon, men generellt, kommer aldrig köpa något framkomstmedel utan förbränningsmotor!
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Kan du tänka dig att byta till eldrift med hjulmotorer?

Post by J.LUNDIN »

En av mina vildare planer i slutet av 70-talet var att bygga om min amazon till 4-hjulsdrift. Detta skulle ske med hjälp av hydrauldrivning, där hydraulpumpen drevs av en liten gasturbinmotor från en helikopter. Anledningen till idén var att dåvarande Ostermans helikopterservice bytte ut alla sina helikoptermotorer mot nya. Man gick från drygt 250 till 450Hp starka motorer, priset på en begagnad motor låg på runt 25000:-. En av garagepolarna jobbade just då hos Ostermans, så jag hade full tillgång till alla manualer osv. som behövdes för bygget. Det som dock bromsade det hela förutom priset på motorn var att det inte fanns några små och färdigutvecklade drivsystem för hjulen. Jag letade runt ett tag, men gav till slut upp. Det hade kostat allt för mycket att designa och ta fram egna bitar på den tiden.
Det är förmodligen samma modell på gasturbinmotor som Sture Thorngren (Wheels) sedemera monterade i sin "Remo special".
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Kan du tänka dig att byta till eldrift med hjulmotorer?

Post by Blomquist »

För sjutton arton år sedan(?) gick det en följetong i klubbtidningen om ett elprojekt. Det var en medlem
som lyfte ur B18spisen ur sin vita kombi och därefter laborerade med olika eldriftslösningar.
Efter vad jag minns så var han rätt så nöjd till sist. Kanhända denne medlem läser detta vid tillfälle och
skulle kunna ge oss ett "vad hände sen?"-perspektiv.
210 -64, 223 -68
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Re: Kan du tänka dig att byta till eldrift med hjulmotorer?

Post by Micke_932 »

Lösningen med navmotorer blir nog för dyr för att någon ska vara intresserad av att göra det med en amazon, en lösningen med en motor som i princip stoppas in framför växellådan precis som motorn sitter idag skulle vara mycket mera ekonomiskt försvarbart men om det ska vara eldrivna bilar så ska dom nog vara små för att det ska vara någon större nytta med det.

Men visst funkar det, det var ju en som byggde om en Renault Laban för en 10-15 år sedan med en gammal motor från en eldriven truck och ett gäng med helt vanliga blybatterier, den gjorde bara 70km/h och han kom inte mer än 10-12 mil på en laddning men med en modern motor och bättre batterier så borde man kunna bättra på det avsevärt.

Tyvärr så är det ju oftast pengarna som sätter krokben, moderna effektiva elmotorer och motorstyrningar kostar bra med pluring och ska man sen ha bra batterier också så springer det snabbt iväg.
johan_erlandsson
Posts: 2
Joined: Fri Dec 12, 2008 9:58 am

Re: Kan du tänka dig att byta till eldrift med hjulmotorer?

Post by johan_erlandsson »

Tack för alla intressanta svar! Kul att höra lite hur tankarna går. En del av charmen försvinner naturligtvis om drivlinan byts ut, fast det kan ju också kännas schysst att smyga omkring i landskapet på t.ex. vindkraft eller solenergi. För de som är intresserade av eldrift så finns det mer att läsa här på en sajt som jag driver:
http://www.ecoprofile.se/1010_Elbilar,_ ... sbilar.htm

Världens första laddhybrid började förresten säljas igår, synd att det inte var en Volvo.
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Kan du tänka dig att byta till eldrift med hjulmotorer?

Post by Telis »

Blomquist wrote:För sjutton arton år sedan(?) gick det en följetong i klubbtidningen om ett elprojekt. Det var en medlem
som lyfte ur B18spisen ur sin vita kombi och därefter laborerade med olika eldriftslösningar.
Efter vad jag minns så var han rätt så nöjd till sist. Kanhända denne medlem läser detta vid tillfälle och
skulle kunna ge oss ett "vad hände sen?"-perspektiv.
Råkade läsa just dessa artiklar nyligen i gamla amazonbladet...
Ulf Hultberg heter snubben och det var i amazonbladet 4/97 och 1/98 för den som vill läsa mera.
Tidningarna går ju att beställa ifrån amazonklubben.
Mvh
/Henrik
Post Reply