Bromsledningar

Moderatorer
Post Reply
Micke H
Posts: 3
Joined: Mon Feb 23, 2004 11:14 am

Bromsledningar

Post by Micke H »

Hej

Är det någon som har bilder på bromsledningarna i framvagnen eller på något annat sätt kan förklara hur rören är dragna?
Jag tänkte försöka att efterlikna originaldragningen
Det är en -69 alltså dubbla rör till oken

Vad är det för koning på rören om man skall göra egna?

Tacksam för svar

Micke
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Man brukar kunna utröna korrekt dragning av bromsrören i motorrummet ur försäljningsbroschyren, reservdelskatalogen, verkstadshandboken mm. för rätt årsmodell.

Försäljningsbroschyrens motorrumsbild är mycket bra för att se hur de är dragna vid framvagnen original.

Rören har ju dubbelkona av en dimension jag inte minns, men det borde du väl kunna se på de gamla rören alternativt nipplarna?

Vill du ha det originallikt bör du ju använda dig av förzinkade stålrör som man volvo monterade original. För bättre korrosionsskydd finns ju legerade rör, minns ej vad de kallas. De ser nästan ut som förzinkade men har en något gulare nyans.

Kopparrör är inget nämnvärt alternativ! De är för mjuka och böjliga och går ej att åstakomma raka snygga rördragningar med. Dessutom är de så pass mjuka att de ofta kan komma att ligga och \"slå\" om du endast använder original fästpunkter (anpassade efter stålrör). Sist men inte minst ser det ju totalt fel ut med kopparrör i en originalbil. Det går visserligen att förzinka kopparrören men mjukheten kvarstår!

Förzinkade stålrör går att beställa genom de flesta bildelsfirmor. Det är 1/4\" rör som sitter original i amazon. Vissa firmor har dock stålrör i lager, exempelvis en gammal bromsfirma här i Stockholm.

Tänk på att även nipplarna skall vara förzinkade. Nya nipplar som man köper idag är i regel gulkromaterade vilket blir fel. Jag plockade mina nipplar från gamla originalrör till Volvo 140 som jag införskaffade hos en bilverkstad.
Micke H
Posts: 3
Joined: Mon Feb 23, 2004 11:14 am

Post by Micke H »

Hej Jonestrand

Vet du om man kan hitta denna motorrumsbild på nätet?

Micke
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Med lite tur kanske någon här på forumet äger en broschyr av rätt årsmodell och kan scanna in den?

Själv har jag endast betydligt äldre broschyrer med enkretsbromsar på bilderna.

Leta runt lite på gcp:s hemsida i reservdelskatalogen för din bil bland detaljbiljderna för bromsarna så kanske du får en humm om hur de är bockade...

http://www.gcp.se
Post Reply