Mappning

Moderatorer
Post Reply
kalles65
Posts: 9
Joined: Thu Sep 11, 2008 5:26 pm

Mappning

Post by kalles65 »

Vad menas med mappning?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Mappning

Post by Hasse63 »

Jag ska försöka mig på att svara.

Byggen man en låt oss säga en B20 med insprutning och kanske turbo och med ett "kontrollbox" från Megasquirt så ska det ställas in för att få det allt att lira, och det gör man genom att koppla en bärbar dator till megasquirtboxen. Där kan man se varvtal mm mm mm mm. Man kan då men datorns hjälp ändra vissa saker, och det är det som heter mappning.

Kommentarer någon :?:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Mappning

Post by Stoffe »

Hej, jag kan svara på vad mappning är för något då jag mappat två bilar med megasquirt. Själva MAPen är en 3D graf där X-axeln är varvtal, Y-axeln är vakum och Z-axlen är själva blandningen i en bränslemapp. Om det hade varit en tändmapp så hade Z-axeln varit antal tändgrader.

Det man gör när man mappar är att ställa in värden på X och Y axlarna för att matcha sin motor, dvs ställa in så man motorn att arbeta jämt över hela mappen och ha ett jämt fördelar rutnät med lika stora rutor. Sen ändrar man Z-axeln (höjden på 3D grafen) för att ställa in rätt bränslemängd på en VE-mapp (eller SparkAdvance som är grader före över dödpunkt)

Tändmappen är svårast att mappa för det behövs egentligen en bromsbänk för att se var motorn lämnar högst effekt. Det man oftast gör som amatör är att använda en tändmapp från en liknande motor som man vet fungerar. Bränslemappen går att relativt lätt att ställa in på ett par mil med olika växlar och med lamdavärdet som referens. Själv har jag mappat VE med enbart en lågpris lamda från biltema med mycket gott resultat.

Hoppas detta gav svar på din fråga.

//Christoffer
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Mappning

Post by QV »

Läste vid tillfälle ett inlägg om "mappning" att det finns dyrare sensorer som ger möjlighet till "självmappning under drift" allt man behövde göra var att ställa in boxen så att motorn startade........ låter som en "för bra lösning" i och för sig men enkelt.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Mappning

Post by Stoffe »

Hej QV! det finns två olika sorts lambdasonder, bredbandslamda och smalbandslamda. det går att automatiskt mappa med båda sorterna. den billiga är smalband och sitter som standard på de flesta standard bilarna idag. Smalbandslambda innebär att man enbart ser när motorn går stökiometriskt, dvs AFR på 14,7:1 (bensin) vilket betyder att motorn får perfekt mängd luft för att kunna förbränna allt bränsle och all luft.

på dessa delar av megasquirt manualen så kan man läsa vidare om ämnet mappning http://www.megamanual.com/begintuning.htm
http://www.megamanual.com/ms2/tune.htm

en bredbandslambda är bra då man även kan mappa in sitt AFR själv på en så kallad AFR mapp. det går alltså att ställa in motorn så den går riktigt snålt på landsväg vid konstant hastighet och när man öppnar trotteln helt så får motorn maximalt med bränsle för max effekt. man kan alltså se exakt hur magert eller fett motorn går. jämför här med en smalbandslambda som bara kan visa att motorn går snålt eller fett och sedan visa om den går stökiometriskt.

Image

jag tycker inte det känns meningsfullt att använda autotune funktionen i megatune på en bil. men det finns ju de som kör megasquirt på en motorcykel och där kan man inte kan vara en som kör och en som mappar samtidigt.

(det existerar trådlösa RS232 adaptrar för industrimarknaden som man kan använda sig av i detta fall och låta någon sitta i en bil och köra efter och mappa motorcykeln, då behöver man vara så många som 3 stycken när man mappar! :D )

kan även tillägga att när en smalbandslambda går stökiometriskt så fladdrar värdet väldigt mycket! det går ju faktiskt att mäta smalbandslambda värdet med en vanlig voltmeter då det är en 1 volt signal. personligen rekomenderar jag uppvärmda lambdasonder då de ger exaktare värden då temperatueren inte varierar så mycket i dom.

god jul föresten!
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Mappning

Post by Stoffe »

hittade ett fint diagram smalbandslambda och bredbandslambda.

Image

http://www.megamanual.com/v22manual/wbvolts.gif
En länk som funkar Hasse63
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Post Reply