552441 topp och D-kam?

Moderatorer
Post Reply
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

552441 topp och D-kam?

Post by Stoffe »

Tjena!

1.
Jag har ska göra mitt första-gångs-trim och jag har fått tag på en 552441 topp den är planad 2 mm jämfört med en orginaltopp. skall jag använda en topp packning på 1.2 mm eller 2.0 mm?

2.
Vad får jag för kompression då?

3.
Bör jag även byta till en 0085 fördelare?

4.
Jag har en ny D-Kam med nya lyftare som jag tänkt använda. hur mycket kortare stötstänger behöver jag ha då?

5.
Ger en D-Kam högre lyft än en A-kam?
Jag hade tänkt mig 200 mm då jag kom ihåg att behövde justera ungefär 3-4 mm på vipparmsbryggan då jag testmonterade 552441 toppen på en A-motor.

6.
Till en början tänkte jag köra med orginal stromberg förgasare. Jag har två stycken risiga Su förgasare som jag eventuellt tänkte renovera. har även en weberförgasare med insug. även den är risig.. ur effekt och ekonomisk synpunkt, vad bör jag välja här?

Många frågor på en gång =)
MVH
Christoffer Svenske
Uppsala
Last edited by Stoffe on Thu Feb 26, 2004 10:28 pm, edited 1 time in total.
P Pålsson
Posts: 80
Joined: Sun Feb 01, 2004 9:00 pm
Location: Ludvika

Post by P Pålsson »

Fråga 1/2

Strunta i hur mycket toppen är planad det relevanta är förbränningsrummets volym samt hur mycket kolven går under deckplanet. Är du osäker på hur man räknar ut kompressionsförhållande kan du använda detta \"program\":

http://w1.240.telia.com/~u24009450/Kompression.xls
Volvo 142 -74 / Volvo 242 -84 RC
Post Reply