Får inte loss startmotorn!

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Pingvald Knäcke
Posts: 10
Joined: Fri Nov 07, 2008 3:18 am
Location: Stockholm

Får inte loss startmotorn!

Post by Pingvald Knäcke »

Hej! Finns det någon som kan ge ett bra tips på hur startmotorn på en B20:a kan demonteras på ett något så när enkelt och fiffigt sätt? Det är inte bara det att övre bulten sitter illa - ringnycklar är inte att tänka på - eländet har också korroderat fast och sitter som fastsvetsad... Jag har försökt med rostlösare, öppna nycklar, "kråkfötter" med förlängning... Inget biter! Finns det något trick, som jag missat? :?:
Amazon - for life.
alfert
Posts: 273
Joined: Tue Jan 15, 2008 11:11 am
Location: Vestfold, Norge

Re: Får inte loss startmotorn!

Post by alfert »

Hva med å prøve varme?
Gå frem litt forsiktig til å begynne med med en liten gassblåse eller lignende... :twisted:
If electricity comes from electrons, does morality come from morons ?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Får inte loss startmotorn!

Post by Hasse63 »

Då det är trångt och en vanlig blocknyckel/ U-nyckel är för kort för att få kraft att dra loss så brukar jag förlänga med en till. Bara att trä in en till blocknyckel/ U-nyckel/ ringnyckel i den första.

Det kan annars gå med en hylsa och några förlängare med kula och ta dom underifrån.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Pingvald Knäcke
Posts: 10
Joined: Fri Nov 07, 2008 3:18 am
Location: Stockholm

Re: Får inte loss startmotorn!

Post by Pingvald Knäcke »

Tack ska ni ha för svaren! Jag ska testa era förslag och jag återkommer på den här tråden och berättar hur det gick. Thumbs up! :)
Amazon - for life.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Får inte loss startmotorn!

Post by A-masen »

En fråga i sammanhanget: Det finns ju speciella Starmotornycklar, (sökbart ord) som är "bananformade" eller som en pilbåge, ungefär. Har du använt en sådan?

Nu säger du att startmotorn var näst intill fastrostad, och då hjälper väl inga specialnycklar mot just det. Men skruvarna borde man ju lätt klara av?

Jag hade viljat lägga in en bild på just en Startmotornyckel, som jag hittade på Bahcos sida. Men det var en PDF-fil, så det gick inte som jag tänkte mig.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Får inte loss startmotorn!

Post by Ragge »

Hasse63 wrote:Då det är trångt och en vanlig blocknyckel/ U-nyckel är för kort för att få kraft att dra loss så brukar jag förlänga med en till. Bara att trä in en till blocknyckel/ U-nyckel/ ringnyckel i den första.

Det kan annars gå med en hylsa och några förlängare med kula och ta dom underifrån.
släpper man sedan växellåde balken och sänker ner motor/lådan i bakkant så kommer man ännu lättare till med Hasses ide !
Pingvald Knäcke
Posts: 10
Joined: Fri Nov 07, 2008 3:18 am
Location: Stockholm

Re: Får inte loss startmotorn!

Post by Pingvald Knäcke »

Kanon! Jag fann en s.k. startmotornyckel på Internet. Katalogen som du nämnde @a-masen, fann jag här: http://www.huzells.se/home/katalog/bahco.pdf. Nu gäller det bara att klura ut hur den ska hitta hem till mitt vertygsskåp. :roll:

Tack för alla tipsen, Amazonvänner. Nu ska väl banne mig de förbenade bultarna ge med sig, så man kan börja med en trevlig och lärorik renovering i vintermörkret.
Amazon - for life.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Får inte loss startmotorn!

Post by Shift »

Det som inte går att laga går att skruva sönder
Post Reply