Justerbleck

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Justerbleck

Post by Shift »

Håller på att renovera en framvagn, och det satt på jättemånga justerbleck. Ska det vara 15st i olika storlekar eller har någon kompenserat för att slippa byta någon annan del? När framvagnen sedan är klar med nya bussningar och sånt, hur många justerbleck tippar ni på att man ska ha? Vad brukar det hamna på?
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Justerbleck

Post by Lars Bd »

Det är bara att ta sig till en bilverkstad och få framvagnen justerad då det är enda chansen att få ett svar.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Justerbleck

Post by QV »

tycker oftas att det är mellan 5 och 10 mm justerbleck vid infästningen till den övre bärarmen. Mellan framvagn och kaross brukar det bara vara någon mm.
Men hur mycket det skall vara kan man bara kolla på verkstad med hjälp av en hjulinställnings mojäng... Ta med en utskrift av gröna häftet för justering av framvagn. Några extra justerbleck är också bra att ha med.... Räkna inte med att de har detta på verkstaden.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Justerbleck

Post by Hasse63 »

En skada på någon del av framvagnen kan göra att det sitter ovanligt många justerbeck på någon sida.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Justerbleck

Post by Shift »

Lars Bd wrote:Det är bara att ta sig till en bilverkstad och få framvagnen justerad då det är enda chansen att få ett svar.
Nejdå, QV kom med ett utomordentligt svar.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Justerbleck

Post by Lars Bd »

Är du inte mer noga än 5-10mm så....
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Justerbleck

Post by Shift »

Lars Bd wrote:Är du inte mer noga än 5-10mm så....
Just nu sitter jag på väldigt många bleck, ville bara ha ett hum om hur många jag bör sätta på i ett första stadie, innan jag tar mig till en bilverkstad.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Justerbleck

Post by QV »

Justerade "to in" enligt samma princip. Hummm det går tungt.... tar och minskar lite på to in. Ja nu går det lättare... minskar lite till och kände ingen förändring så då fick det duga.

Man tar sig till verkstaden iallfall.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply