få bort all rost , olika metoder!

Moderatorer
Post Reply
amazonmannen
Posts: 5
Joined: Wed Feb 22, 2006 11:26 pm

få bort all rost , olika metoder!

Post by amazonmannen »

Hej alla Amazonraggers!

Anders här och ny på forumet.Tycker det är väldigt kul med det här forumet då jag är stolt ägare av en mycket fin Volvo Amazon 65:a som jag för tillfället håller på att rusta upp! Har lite frågor ang rost,
finns det andra effektiva metoder att ta bort rost på än vanlig tradionell blästring??

Har massa delar till bilen ,bland annat fälgar/framvagnen/massa smått som är väldigt rostiga och som jag vill ha bort! samt lackat! Har hört nått om att man kan få bort rost genom kemiska reaktioner, ngn som har erfarenhet av det? Men har genom en vän nu fått numret till ett företag i Märsta som sandblästrar och lackerar för ett kanonpris, så tänkte lämna in där! Hur som helst ,vore kul och testa nya metoder i framtiden..

Tacksam för svar!
Med vänliga amazonhälsningar

//Anders Fors
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

Hej o välkommen!

i sommras på vallåkra va det en kille som sålde nått mirakelmedel som man kunde doppa sakerna i ett tag så släppte rosten.. jag betvivlar det starkt, men det kan ju va nått o testa, finns nog liknande på alla träffar/mässor/swapmeets..

men blästring är ju nästan oslagbart! spec när man inte kommer till med vinkelslipen
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

Citronsyra utblandat i vatten är rätt så bra, ta en påse på 30g till nån liter vatten. Jag brukar ha 5 påsar till 5 liter vatten. Blanda och lägg i dom delar som ska behandlas. Låt ligga i en par dar o ta ut och stålborsta o tvätta av. Det mesta brukar försvinna. Dock viktigt att stålborsta ordentligt o tvätta rent, annars rostar det än värre igen. Behandla också så snabbt som möjligt. (gjutjärn är det noga som attan att behandla på nåt sätt, annars kommer det tillbaka fort)
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
amazonmannen
Posts: 5
Joined: Wed Feb 22, 2006 11:26 pm

Post by amazonmannen »

hej, tack för svaren.. Amarace: Ja det är nått att prova sig fram med!Va den metoden jag hade hört tidigare om! Fungerar det verkligen så effektivt?

Rogge: sånt där mirakelmedel är nog bara blahablaha! Men tack för tipset! kan ju iof va värt att prova!

Har nu lämnat in mina fälgar / prylar för sandblästring samt lackering på företaget i Märsta! Hade tur ,de skulle få klart det till imorgon.. återkommer med resultatet!

Mvh/Anders
amazonmannen
Posts: 5
Joined: Wed Feb 22, 2006 11:26 pm

Post by amazonmannen »

Hej på er igen.

Wow ,har nu hämtat ut mina prylar och det blev kanon och för det priset! otroligt! minst sagt vilken bra start på dagen! Ser som nytt ut. Tacka vet jag hantverkare. Bilder ska jag försöka få upp också men kan nu varmt rekommendera \"BlästringSthlm\" i Märsta industriområde, har ni massa skrot som ligger och rostar som ni vill ha blästrat eller lackerat så rekommenderar jag dessa herrar!

här är en mail till dom: blastringsthlm@spray.se

Med vänliga hälsningar
//Anders Fors - nu ett steg närmare min drömbil!
ama tic
Posts: 155
Joined: Thu Oct 28, 2004 1:45 pm
Location: Småland
Contact:

Post by ama tic »

Ketchup är ett mirakelmedel...
VOLVO 142-72 2.3L B20
NicklasO
Posts: 234
Joined: Mon Nov 28, 2005 9:28 pm
Location: Frösön

Post by NicklasO »

syratvätt, sånt som används innom industin.
Ex smartabs trebleX är grymt bra.

Med lite gnuggande löser man all rost.

mvh/
erki12
Posts: 25
Joined: Mon Jan 05, 2009 6:09 pm
Location: Hillerstorp
Contact:

Re: få bort all rost , olika metoder!

Post by erki12 »

Elektrolys ska vara effektivt.

Det som behövs är en Plast balja, Vatten, Målarsoda, samt en 6 volts laddare.
Släng ner den rostiga prylen i baljan fyll med vatten och i med lite målarsoda (ca 1 matsked/liter kanske).
Koppla minus polen på den rostiga detaljen. släng ner en järnbit som du ska offra den ska vara ungefär lika stor som prylen du ska avrosta.
Och givetvis så kopplar du plus polen på denna, sen kör du detta något dygn kanske beroende på storlek och hur rostigt det är.

Tvätta rent och släng på lite färg så det inte rostar igen.

Lycka till
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Re: få bort all rost , olika metoder!

Post by Hillman »

Jag testade elektrolysen som det länkades till tidigare i tråden, och visst funkar det på delar som inte har så mycket skrymslen. Men på delar med skrymslen där man inte kommer åt med stålborste blir det inte helt bra och det tar en del tid om det ska fungera också.

Så istället byggde jag ett billigt blästerskåp som jag använt en hel del nu.
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... rsk%C3%A5p

Kolla i senaste Classic motor annars, där byggde de ett liknande blästerskåp.

Utsuget blev inte helt bra på mitt skåp men jag orkade inte fixa det och så har jag ju hjul på det så jag brukar bara rulla ut skåpet utanför garaget.
Post Reply