Tändning b20

Moderatorer
Plåtkalle
Posts: 28
Joined: Sat Dec 15, 2007 4:53 pm

Tändning b20

Post by Plåtkalle »

Hallå

Någon som vet hur långt b20:ins tändning hänger med?
För nu är det så att jag håller på och bygger en turbomatad b20, som troligtvis kommer hamna
på runt 200-250hk. Och då är frågan, hänger original tändningen med, eller ska jag satsa på brytarlöst?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Tändning b20

Post by A-masen »

Utan att anse mig själv för någon större kunskapare, säger jag trots det: Brytarlöst!
Brytarspetsar och kondensator är rena stenåldern i jämförelse med elektroniskt brytarlöst.
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Tändning b20

Post by Stoffe »

Hej, det bästa är om du kör fördelarlöst, dvs ett triggerhjul på vevaxeln och antingen kör "wasted spark" eller "directfire". Skillnaden är inte speciellt stor då det gott och väl räcker med wastefire.

Byggde nyligen om en B230 remskiva till triggerhjul 36-1 för att köra fördelarlöst och har vunnit väldigt mycket kraft på det, så slipper man fördelarfladder som sägs vara 5-8 grader (även på en ny fördelare).

Enklaste uppgraderingen på en vanlig B20 är transistortändning och kostar inte många kronor. Nästa steg är brytarlöst och personligen tycker jag inte det är speciellt stor skillnad mellan transistortändning med brytare mot en fördelare med hallgivare i. Fördelen hallgivaren har är mindre underhåll och mindre känslig för fukt osv.
Nästa steg är däremot ganska stort från fördelare till triggerhjulständning då man helt plötsligt får en helt annan frihet i tändsystemet och precision på tändpunkten. Här slipper vi äntligen fördelarfladdret! Man kan välja att avfyra två tändstift åt gången eftersom man då inte vet vilken kolv som kommer att komprimera färskgasen och tända, man tänder alltså även avgastakten på den andra kolven som går upp och vänder. Med directfire så behövs även en kamtrigger, den gamla fördelaren duger gott och väl för det tillsammans med triggerhjulet, då kan man räkna ut vilket tändstift som ska avfyras. Det enda jag kan tänka mig är att man spar lite ström på detta sätt, inget man egentligen behöver göra. Det går att köra en tändspole per tändstift med "wasted spark" om man så vill och det duger gott och väl till de allra flesta.

Så svaret är nej orginaltändningen hänger inte med till 200-250 hk och den hänger knappt med orginal, jag tycker du ska satsa på wasted spark, t ex EDIS (Billigt och smidigt system vanligt förekomande som dessutom går att hämta på skroten för ett par hundralappar) med Megajolt så du kan ställa din tändmapp helt och hållet och anpassa tändmappen till din motor, eller varför inte ett helt Megasquirt där du styr både bränsle och tändning. Det kan behövas när du har så högt effektuttag så du får kontroll på det du håller på med. Det är just tändmappen som blir annorlunda när du ska turbomata din motor, ingen B20 fördelare som jag känner till har en lämplig tändmapp.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Plåtkalle
Posts: 28
Joined: Sat Dec 15, 2007 4:53 pm

Re: Tändning b20

Post by Plåtkalle »

Tack för ett extremt bra svar stoffe! :D Men nu är jag inte så hajj på elektronik osv, så det blir troligtvis en transistor tändning, då jag vill ha det så enkelt som möjligt. För det ska vara ganska enkelt och montera vad jag har förstått efter lite läsning i ämnet? Men en annan sak, jag har läst att man kan ta innehållet från de äldre brytarlösa b21 fördelarna och montera i en ny (74-?) b20 fördelare, tror du det skulle kunna vara något att använda i min motor? Eller ska man satsa på transistor tändning?

MVH Kalle
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Tändning b20

Post by A-masen »

Det enklast möjliga är ju att köpa en sådan här: http://www.123ignition.se/index.php

Då har du undanröjt alla problem som kan uppstå med att kombinera två olika till ett annat. Du har också undanröjt eventuella problem med slitage etc. etc. Man får inte glömma att det är flera tiotals år sedan dom delar och enheter du tänker på var nya. Och dom har då snurrat åtskilliga varv.
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Tändning b20

Post by Stoffe »

Ang bygga om en gammal fördelare till hallgivare har jag aldrig gjort, den där 123 fördelaren såg däremot riktigt fin ut! Ser däremot inte ut som det går att byta ut tändkurvan (tändmappen). Man vill ha möjlighet att kunna optimera tändkurvan för din nya motor, alltså ett mappbart system. En tändkurva från en B21ET kanske lämpar sig bättre till att börja med förutsatt att du har samma grundkomp och liknande kam som den har original. (även fler saker som utformning av förbränningsrum osv påverkar tändkurvan)

Här är B21ET tändmapp i numerisk form.

Image

Väljer du triggerhjulständning med t ex wasted spark så är det bara att mata in dessa värden i datorn och klicka på enter.

Hur vida B21ET tändmapp är optimal eller ej kan jag ej svara på, den är säkert över 20 år gammal nu och säkert anpassad för dåtidens fördelare. Det går att komma ganska nära exakt rätt tändpunkt där motorn lämnar mest kraft ifrån sig och det är just tändningen som är svår att få till själv. För att få exakt rätt tändpunkt på varje varvtalspunkt så behöver du köra din motor i en bromsbänk.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Tändning b20

Post by Stoffe »

Ja just, en liten förklaring kanske behövs. Y-axeln (den stående) är insugstrycket, standardluftrycket är 101,325 kpa (kpa=kilopascal ochl100kpa=1bar) för att vara ganska exakt! :D någonstans runt omkring beroende på om det är lågtryck eller högtryck ute i atmosfären. hur som helst, så kan aldrig en sugmotor nå upp över atmosfärstryck i insuget alltså aldrig över 100 kpa. Med en turbomotor kan man nå betydligt högre tryck i insuget som de flesta säkert vet ;-) lägst tryck har motorn på tomgång och det kan variera mellan 20-40 kpa beroende på topp, kamaxel, insug osv..
X-axeln (den liggande) är varvtal helt enkelt och behöver ingen vidare förklaring om hur det fungerar.
Värdet i varje ruta är antal grader före övre dödpunkt, där kolven går upp och vänder alltså.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Re: Tändning b20

Post by Amapola »

Stoffe wrote:den där 123 fördelaren såg däremot riktigt fin ut! Ser däremot inte ut som det går att byta ut tändkurvan (tändmappen).
Jo, det går att ändra till flera olika tändkurvor med ställvred, men däremot kan man nog inte göra egna mappningar.
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Tändning b20

Post by Stoffe »

Man kan välja mellan 16 förinställda tändmappar och de är jättebra till massor av motorer, men jag såg ingen som passade till en turbomotor? Det kanske finns någon som är ganska lik B21ET mappen utav en ren slump till och med? Bara att prova sig fram, man får backa när det spikar och spikningskador är inte roligt alls... :(

Tänkte mer på att man ville ha en mer optimal tändkurva/tändmapp för just den motorn. Har hört något om en saab 9000 fördelare som kan passa på vissa volvomotorer, vilka det är har jag ingen anning om. Men om den passar på B20 så har man ytterligare ett par tändkurvor att prova sig fram med.

Vet att Ronwill bygger om fördelare och optimerar tändkurvor, de kanske har någon som passar trådskaparens projekt?
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Tändning b20

Post by Hasse63 »

9000 fördelare från runt 85 svarvas av för att passa i B20 motorns fördelarfäste, och till detta har man då den lilla tändmodulen. Har själv inte provat. Finns bilder här http://hem.passagen.se/v8rod/tech/fordelare.html
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Tändning b20

Post by Rekordabilly »

Finns det någon som vet om tändkurvan för Saab 9000 fördelaren är någorlunda lik 085 alu fördelaren, jag har en helt ny alu fördelare som jag hade tänkt att använda på min nybyggda motor, och det som jag har sett på forumet är att den tydligen ska vara lämplig till trimmad motor :?:
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Tändning b20

Post by Stoffe »

Vet inget om SAAB 9000 fördelaren, kanske kan få reda på något då jag känner en SAAB 9000 entusiast som kanske har något papper där fördelarkurvan finns, ska kolla upp det. Det finns ju en rad olika SAAB 9000 motorer oxå och säkerligen olika fördelare även där.

Så här ser ser i alla fall tändkurvan ut för en 0085 fördelare, båda bilderna behövs för att göra en tändkurva i ett diagram. OBS! Axlarna har bytt plats på varvtal och tryck på diagramet jämfört med det som jag infogade från megatune.
fördelardata
fördelarkurva

Här hämtade jag dessa data. http://www.k-jet.org/files/greenbooks/T ... ystems.pdf
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Tändning b20

Post by Rekordabilly »

Snabba svar här :D
Ja troligvis så finns det säkert olika tändkurvor på Saab 9000 fördelaren och då hade det naturligvis varit intressant att veta vilken som hade varit lämpligast för en trimmad motor. Men hur vet man hur en lämplig kurva ser ut vilka faktorer spelar in för att man ska kunna välja en lämplig fördelare, och vad är det som gör att just 085 fördelaren är bra for trim. Naturligtvis så är ett helt elektroniskt system bäst då man har bättre kontroll på vad som verkligen händer. :wink:
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Re: Tändning b20

Post by Hillman »

Jag har en SAAB 900 turbo fördelare i min bil (Bosch 0 237 507 001).
Den hade en fast basplatta så tändningen var fast. Men allting från 085-fördelaren passade rakt av så det var bara att plocka över.

Hittade den här listan på fördelare som sitter i samma SAAB-motor.
http://www.genuinesaab.com/psi/files/exchangeparts.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

bläddra ned till "Ignitiom distributors B202"

Det borde mao gå att svarva ned alla dessa så de passar i B20. Men jag har även en omsvarvad 0 237 501 010-förelare hemma och den går inte att bygga om till justerbar tändkurva. Skillnaden på de jag har är att axeln som rotorn sitter på är 10mm för den som inte går att bygga om resp 14mm för den som går att bygga om.
Dt kan ev vara andra skillnader också som inte jag har stött på men det kan ju vara nåt att börja med.
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Tändning b20

Post by Rekordabilly »

Så med innehållet från 085 fördelaren i Saab 900 huset får man samma tändkurva som för 085-rätt!?? Men blir det bättre tändning med det elektroniska dvs bättre gnista, lägre soppa förbrukning, varvar mer osv?? För iså fall är det inte helt fel att göra ombyggnaden, fast vilket är enklast--bygga om 085 huset med B21 grejor eller använda Saabs prylar???
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Post Reply