Inkoppling av mätare...

Moderatorer
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Inkoppling av mätare...

Post by roberth »

Ja du Aggro... Den blev aldrig inkopplad...
Men den ligger på en hylla i garaget och glänser... :oops: :oops:

Det var nog mest min lathet som gjorde att den inte blev inkopplad, men nu blev jag lite sugen igen...
Tror att om jag skule koppla in den så skulle jag inte vara SÅ noga med att den måste visa rätt laddning.
Jag skulle nog ta spänning på närmsta vettiga ställe. Kanske ciggtändaren.
Det viktiga, för mej, är ju att man ser om den laddar, om den sen visar lite fel så kvittar det för mej...
Lycka till!!
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
QV
Posts: 4989
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Lars Bd wrote:Du kan sätta den på anslutningen för laddningslampan men alla anslutningspunkter på generatorn som inte har spänning från batteriet sitter före likriktardioderna som orsakar ett spänningsfall.
Du får inte den verkliga laddspänningen på mätaren utan 0,5-1,0Volt högre.
Späningen till laddregulatorn går via egna dioder så om man kopplar in voltmätaren på laddlampans uttag så skall man om generatorn är hel få "samma" spänning som den lämnar till batteriet. De flesta (växelströms)generatorer reglerar inte laddningen på den spänningen som går till batteriet utan regleringen sker på den spänningen som går till laddlampan. Spänningen har samma ursprung från generatorn men batteriet matas via tre grova dioder och laddlampan matas via tre små dioder. Om nu en diod till batteriet går sönder så kommer inte laddregulatorn att märka det eftersom de tre till laddaregulator (laddlampan) är hela.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4989
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Inkoppling av mätare...

Post by QV »

roberth wrote:Tror att om jag skule koppla in den så skulle jag inte vara SÅ noga med att den måste visa rätt laddning.
Jag skulle nog ta spänning på närmsta vettiga ställe. Kanske ciggtändaren.
Det viktiga, för mej, är ju att man ser om den laddar, om den sen visar lite fel så kvittar det för mej...
Om man tar en punkt nära tändningslåset (efter låset) så kommer man att få spänningen till batteriet (- några tiondelar som man inte ser samt att felvisningen är större) Man kan ju desutom ansluta den med en ringkabelsko så slipper man dessa :evil: strömtjuvar som "folk" använder.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4785
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Re:

Post by Lars Bd »

QV wrote:Späningen till laddregulatorn går via egna dioder så om man kopplar in voltmätaren på laddlampans uttag så skall man om generatorn är hel få "samma" spänning som den lämnar till batteriet.
Bosch har så men inte Motorolageneratorn som satt i GT, den har en diod mellan laddningslampan och B+ anslutningen se längst ner på länken.
http://www.1800philes.com/docs/files/?c ... le_id=1137
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Inkoppling av mätare...

Post by PeterB »

Positiv jord... Lucas, mannen som uppfann mörkret!
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Inkoppling av mätare...

Post by hero »

Så blir det väl tal om för mig att låna tråden nu.
Jag har hittat en fräck varvräknare, men har ingen uppgift på märke. Made in USA är det enda som står på baksidan.
Behöver bara lite vägledning om var/hur ni tror den ska kopplas in.. :shock:

5 sladdar. Om ni är färgblinda eller bilder försvinner från sin host är färgerna
svart, blå gul, röd, grön

Image
Praise the Lowered
ThrashPerre
Posts: 111
Joined: Tue Feb 03, 2004 12:20 am
Location: Fjollträsk

Re: Inkoppling av mätare...

Post by ThrashPerre »

Svart= Jord
Blågul= Plus på lysena ( belysningen i mätaren går den här till )
röd= Plus
Grön= Tändspole

Observera att jag inte är 100, sitter någon öl i kroppen! :lol:
Blood,guts and Rock N´ Roll
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Inkoppling av mätare...

Post by hero »

Jodå, det där kunde nog stämma.
"Två kablar till ljuset?" tänkte jag och rev mitt dumma fån upp huset för att se hur det ser ut. Nyfiken i en strut!
Då rasslade det till. Såklart.

Mätaren står att det är en "4,6 & 8 cylinder USE", men man kan bara välja 8 eller 6 ? Vad är det jag missat?
Image

Det som rasslade till var såklart givaren eller "cylinder selector" som det fint står på baksidan.
Image

Har haft ett helvete med att försöka pilla tillbaka den, men själva "givaren" puttas bara bort när man försöker sätta på hjulet samtidigt som kåpan ska på.. Det finns ingen plats att hålla emot så att den blir komplett helt enkelt..
Image


Så jag har lite funderingar.. Även om den inte såg så vacker ut inuti, kanske den inte ens fungerar till b20n.. Eller?
Men eftersom jag inte har något att förlora, Skulle jag kunna försöka löda fast "givaren" så att mätaren konstant hade ett cylindertal?
Eller ska jag kasta den gamla mätaren och köpa mig en ny?
Praise the Lowered
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Inkoppling av mätare...

Post by Amazonsport »

Har du kommit så här långt så kan du väl låsa den på 4 cyl. o testa om den fungerar, är ganska kul med gamla mätare i gamla bilar..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Inkoppling av mätare...

Post by hero »

Jag tänkte detsamma.. Är lika bra att gå the whole nine yards :)
Men som sagt, jag har absolut ingen aning om var "4" cylinder är.. Det står ju bara 6 och 8..

Jag antar att jag måste låsa, dvs löda fast den där som ser ut som ett wishbone, för annars kommer mätare definitivt inte att funka.. eller?
Men löda fast... var? :S Om någon har förslag så är jag tacksam för dem, annars lödar jag nog bara fel :lol:

go fast go low!
Praise the Lowered
QV
Posts: 4989
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Inkoppling av mätare...

Post by QV »

Du borde kunna lista ut genom att kolla på kretskortet var du skall bygla (löda). Givaren borde släpa emot en kopparbana vid centrum och sedan skall "timvisaren" träffa något lämpligt.... det är däremellan du skall bygla. Du borde ha tre lämplig punkter att bygla emot. Ta en av de yttersta och prova. Byglar du fel så kommer varvräknaren visa förmycket (borde det bli) och då byter du bara byglingspunkt.

Har ännu inte byggt min "datoriserade" provbänk för tändspolar och varvräknare...... Tänkte att det kunde vara ett ämne att nörda ner sig i. Alltid retar det någon :mrgreen:

\Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply