Utflippad idé om Audi quattro amazon...

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Post Reply
lundin
Posts: 38
Joined: Tue May 22, 2007 6:04 pm
Location: Hedemora

Utflippad idé om Audi quattro amazon...

Post by lundin »

Sitter och funderar på en helt galen och grymt arbetskrävande idé med massor av svetsande.
Jag skulle vilja ha en 4wd Amazonkombi. Lite som typ en XC-Amazon. Utseendet ska dock vara nära original.

Eftersom man då måste förändra framvagnen och drivlina å det grövsta så kom följande idé upp:
Plocka motor, drivlina, fram och bakvagn från en gammal Audi 100 Avant Quattro...

...Och jo. Det är väl som att svära i kyrkan att inte köra på Volvogrejer, men en 100 quattro-donator kan man få för småpengar (5-10.000kr) till skillnad mot en 4wd Volvo...

På köpet får man en potent motor (200hk+ om man väljer en TQ), bra vägegenskaper (mcpherson),rejäla bromsar, låsbara diffar, mm.
Spårvidden skiljer dock en del. Amazonen har 1315mm och Audin har 1468mm fram respektive 1490mm bak. Inte helt lätt operation med andra ord, men det kanske får plats innanför hjulhusen ändå med rätt et på fälgarna. Även hjulbasen skiljer 90mm (Az 2600 och A100 2690) så kardanen måste kortas.

Vad tror expertisen?
Kan det vara genomförbart?
Vad säger bilprovningen om detta ombyggda fordon?

Kan tillägga att jag har en Amazonkombi av årgång 66 som är för dålig för att "renoveras på riktigt". Det är inte slakt på en fungerande bil.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Utflippad idé om Audi quattro amazon...

Post by TVR »

Du får nog börja med att mäta hur mycket utrymme Audimotorn kräver framför framaxeln. Något säger mig att det kommer att bli mycket svårt att få plats med den. I en Amazon sitter motorn troligen väldigt mycket längre bak än i Audin...
Ett bättre val är nog i så fall motor, fördelningslåda och framdiff från en BMW eller Ford Sierra med fyrhjulsdrift. Bak kan man antingen montera donatorbilens delar eller behålla stel axel men om man vill. Man för dock givetvis se till att ha samma utväxling som framdiffen.

Det skulle inte vara något problem att regga en Amazon med fyrhjulsdrift för bilprovningens del. Går som ombyggt fordon. Sök upp SFRO och följ deras anvisningar om vikt/effekt/vridmoment samt materialdimensioner så är det ok.
Angående att ändra ET så är den generella regeln att man ska behålla det ET som donatorbilen har. Avvikelser är tillåtna om du genom beräkningar kan visa att hjullagren och den övriga konstruktionen håller.

lundin wrote:På köpet får man en potent motor (200hk+ om man väljer en TQ), bra vägegenskaper (mcpherson),rejäla bromsar, låsbara diffar, mm.
Varför skulle Mcpherson ge bra vägegenskaper?
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Utflippad idé om Audi quattro amazon...

Post by Pälle »

TVR wrote:Du får nog börja med att mäta hur mycket utrymme Audimotorn kräver framför framaxeln. Något säger mig att det kommer att bli mycket svårt att få plats med den. I en Amazon sitter motorn troligen väldigt mycket längre bak än i Audin...
Ett bättre val är nog i så fall motor, fördelningslåda och framdiff från en BMW eller Ford Sierra med fyrhjulsdrift. Bak kan man antingen montera donatorbilens delar eller behålla stel axel men om man vill. Man för dock givetvis se till att ha samma utväxling som framdiffen.

Det skulle inte vara något problem att regga en Amazon med fyrhjulsdrift för bilprovningens del. Går som ombyggt fordon. Sök upp SFRO och följ deras anvisningar om vikt/effekt/vridmoment samt materialdimensioner så är det ok.
Angående att ändra ET så är den generella regeln att man ska behålla det ET som donatorbilen har. Avvikelser är tillåtna om du genom beräkningar kan visa att hjullagren och den övriga konstruktionen håller.

lundin wrote:På köpet får man en potent motor (200hk+ om man väljer en TQ), bra vägegenskaper (mcpherson),rejäla bromsar, låsbara diffar, mm.
Varför skulle Mcpherson ge bra vägegenskaper?
Skulle nog rösta för fordalternativet. BMW 4wd är väl vanligast med rak sexa och då blir det nog trångt under huven. Forden finns ju däremot med både fyra och V6a och kostar nästan ingenting i inköp. En gammal Xr4i är ju i princip gratis. Forden har ju en stor del av drivkraften fördelad till bakaxeln vilket kan vara kul ;) Tror inte heller Sierran är så bred. Använder du sierrans bromsar får du bultmönster 4x108 vilket även äldre audi har så det finns fälgar att välja på iallafall.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
lundin
Posts: 38
Joined: Tue May 22, 2007 6:04 pm
Location: Hedemora

Re: Utflippad idé om Audi quattro amazon...

Post by lundin »

Bra synpunkter!
Förmodligen kommer Audi-alternativet inte att få plats just pga att quattrosystemet bygger på att motorn i princip sitter framför framhjulen! Tänkte inte på det. Lite tråkigt då flera i bekantskapskretsen är experter på gamla Audi Quattro.

Ford Sierra är nog ett mycket bättre val. Men jag gillar ju inte Ford...
Ska kolla upp Sierrans mått i alla fall. Även BMW ska synas.

Och på frågan" Varför skulle Mcpherson ge bra vägegenskaper?" svarar jag:
Det vet jag inte. Det finns nog flera framvagnskonstruktioner som är bättre, men just Audin är känd för att vara hyggligt bra från fabrik. Väl beprövad och omtyckt av många.
Beror som alltid på vad man jämför med.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Utflippad idé om Audi quattro amazon...

Post by TVR »

Med risk för att bli ovän med dina kompisar som håller på med Audi så skulle jag vilja påstå att gamla Audi är kända för att vara framtunga och understyra mycket. Mer landsvägskryssare än körglad bil. Men det betyder naturligtvis inte att man inte få till väghållning och körglädje även i en sån om man vill...
Dubbla tvärlänkar är att föredra jämfört med McPehrson. Ger större möjligheter till att få bra väghållning. Anledningen till att Mcpehrson används i stor utsträckning är att det är billigt och kan ge fördelar packingsmässigt (tar liten plats). Dock kan ju även en bil med dubbla tvärlänkar vara "dålig", allt beror på geometrin.

Du skulle ju kunna plocka växellåda, fördelningslåda och främre diff från Ford eller BMW. Sen kombinera det med en valfri motor. Då kan du ju få in Audimotorn ändå om du vill. Till de flesta BMW lådor finns det för övrigt adapterplattor för de flesta Volvomotorer att köpa färdiga så det kan kanske vara ett alternativ.

Det är en kul idé i alla fall. Hoppas du kan få ihop det!
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Nostalgiska tankar (ni får stå ut med mig)

Post by PeterB »

Audi 100 2,2T ligger standard på 165hk, samma som en Volvo B230FT (men audin känns hårigare).
Detta gäller altså den turbomatade 10V motorn. Mina siffror är från en -88B med MC motorn, de äldre hade ett större aggregat men en sämre laddluftkylare, den var några hästar värre om jag minns rätt.

Sen är det inga problem att få ur den 200hk, en chippning, byta wg-fjäder och vips har du ett maxladd som har ökat från 0,35 till nånstans kring ett bar.

20V-motorn som sitter i allt från de gamla audi 200 modellerna till de nyare S-modellerna i alla fall fram till 96 hade från början 220hk, i de senare 230hk.

IMHO är detta mycket trevliga motorer, audis turbofemmor. Det som är lite tråkigt med 10-ventilarna är att de inte är särskilt servicevänliga, det är trångt när man ska skruva i dem, insug och avgas på samma sida m.m.
Däremot känns de tämligen skottsäkra. Och det där motorljudet, när man spöar den är det som att den bara ber om mer!
Jag har aldrig haft nån trevligare bruksbil.

Hade en Audi 100 Avant 2,2TQ med 29000 mil rullade, den var fortfarande mycket fräsch i drivlinan, jag ångrar att jag sålde. Speciellt kul blev den efter chippning :P
Och svart skinnklädsel, suveränt fungerade AC, fungerande diffar m.m. åååå...

Med ett nypris på MYCKET NÄRA 250.000 kr för 20 år sen så var det ingen lågprisbil...


Harkel, harkel! Just ja, detta är ett volvoforum! :lol:
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Post Reply