Knarrande framvagn?

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
Kyten
Posts: 87
Joined: Wed Feb 18, 2004 10:47 am
Location: Luleå
Contact:

Knarrande framvagn?

Post by Kyten »

Hej!
Min framvagna har börjat knarra ganska så mycke och jag tror att jag har identifierat var ljudet kommer ifrån. Helt klart så kommer ljudet från höger fram. Jag har provat smörja på något på krängninghämmar stagets bussningar. Då slutade det men det höll inte så länge. Då provade jag ett riktigt fett och drog åt vad som gick. Men det höll inte så länge det heller.
Så nu undrar jag om jag ska behöva köpa nytt allt eller om det finns något bra tips om vad det kan vara och vad jag ska göra åt det. Det är nästan skämmigt när det låter så mycke utanför bilen.
Image

Kyten Luleå
RPM Buffing
robbanA
Posts: 36
Joined: Mon Feb 02, 2004 7:28 pm

Knirr knarr...

Post by robbanA »

Min Amazon förde ett jäkla oväsen förut, det knirrade och knarrade ganska rejält från framvagnen! Jag lyckades lokalisera knarrandet till de nedre länkarmarna! Det var de inre bussningarna som förmodligen hade torkat efter alla år? Jag köpte nya på Micro och knarret försvann! Kanske är det samma fel på din bil?

P.s förra året köpte en kompis en Amazon och den hade samma problem! Kanske är ett vanligt problem på gamla Amazoner?
Kyten
Posts: 87
Joined: Wed Feb 18, 2004 10:47 am
Location: Luleå
Contact:

Post by Kyten »

Ska prova byta den så kanske det slutar. Tackar för det snabba svaret. Någon annan som har fixat detta problem.
Image

Kyten Luleå
RPM Buffing
robbanA
Posts: 36
Joined: Mon Feb 02, 2004 7:28 pm

Dessa två menar jag alltså!

Post by robbanA »

Här är en bild som visar vilka bussningar jag menar!

Image

Och här finns en klickbar bild som visar allt som har med upphängningen att göra!
http://cvi-automotive.se/resdela/6_fron ... ontall.htm

Himla trevligt ställe det där cvi-automotiv.se :)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Se till att smörja axeln som går genom framvagnsbalken när ni ändå byter bussningar. Det är inte alls skoj när de rostar fast.

Helst skall man ju ha hydraulpress när man byter de där bussningarna, men det kan gå att knacka i dem också. Bäst blir det dock om man pressar.

Passa även på att byta de övriga bussningarna i framvagnen när du ändå håller på. Övre länkarmen, krängningshämmarstaget osv. Förbättringen blir klart märkbar, både på väghållning och missljud.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Kom ihåg att muttrarna inte får dras åt förrän bilen står på egna hjul vid länkarmsbussningsbyte, gäller både övre och nedre länkarmarna.
Själv hade jag gnissel i nedre spindelleden när damasken hade gått sönder, kolla den.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Precis. Och att de ej får dras för hårt. Är vinylringen på låsmuttrarna dålig, byt muttrar på samma gång. Det är låsningen som skall hålla muttern på plats, inte åtdragningsmomentet.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

D59471 wrote: . Det är låsningen som skall hålla muttern på plats, inte åtdragningsmomentet.
Muttrarna ska dras lika hårt oavsett om de är nylock (nylonlåsning) eller inte.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Absolut. Vad jag menade var väl snarare att vridmomentet ej skall vara för högt, vilket är lätt hänt om nyloc-ringen är obefintlig och man vill försäkra sig om att muttern ej gängar av sig.

För övrigt är jag helt övertygad om att en nyloc-mutter som dras med samma vridmoment som en vanlig mutter ej åstakommer samma moment mot gängan som den vanliga muttern pga. det ökade motståndet som nylocringen utgör vid åtdragningen. ;)

Det skadar inte med en fräsch mutter i vilket fall.

Viktigast är i mitt tycke att smörja axeln ordentligt, i synnerhet om inte bilen används ofta. Det finns inget tråkigare än när axlarna rostar fast i framvagnsbalken vilket jag har bevittnat flera gånger när annat folk i garaget skall plocka ner sina nyförvärvda objekt. Det skadar inte att tänka några år frammåt i tiden när man gör i ordning saker...
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Egentligen så ska en nylocmutter inte återanvändas pga att låsningen ej är fullgod när den använts en gång.
Vad beträffar momentskillnad på nyloc och vanlig mutter så blir det naturligtvis extra friktion i låsplasten men den är försumbar för våran del.
Momentnyckelns felmarginal är sannolikt större än momentfelet som plasten ger.

Det som man vill åstakomma med en momentdragning av skruvar är en förlängning av skruven som är lika i förhållande till längden oavsett vilken gängdiameter skruven har (M3 eller M30).
Ska vara extremt noga skall skruvens förlängning mätas med micrometer, vridmomentet och friktion är helt ointressant.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jo, visst är det så att det är skruvens förlängning eller \"uttöjning\" skruvriktningen som man är intresserad av. Men det blir ju lite mer praktiskt att undersöka hur mycket en viss skruvdimension av ex. blåkromaterat järn töjer sig vid ett visst åtdragningsmoment, och sedan applicera det momentet för att uppnå samma töjning. ;)

Och, nej... men skall inte återanvända nylocmuttrar. Nylocmuttrar har heller ingen vidare värst verkan om muttern först måste gängas på en lång bit innan den når sin position. Polyurethan har ju dessutom en tämligen begränsad livslängd liksom de flesta plaster, i synnerhet vid en så pass utsatt position som i hjulhuset på en bil. :)
Kyten
Posts: 87
Joined: Wed Feb 18, 2004 10:47 am
Location: Luleå
Contact:

Post by Kyten »

Jaha nu har jag bytt alla bussningar i framvagnen. Undrar lite hur hårt jag ska dra muttern iundre och i övre länkarmen. Är det med något speciellt moment eller.
Och kanrrljudet försvann.
Tackar för svaren annars.
Image

Kyten Luleå
RPM Buffing
sunkmarkus
Posts: 60
Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
Location: Lund

Post by sunkmarkus »

Lyfter denna fina gamla tråden då min framvagn knirrar o knarrar i höger fram, precis som tråden beskriver.
Jag har allt ganska klart för mig hur man gör, inga problem, men den sista frågan här blev aldrig besvarad.
Vilket moment ska man dra låsmuttern med egentligen?
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
Post Reply