Knarrande framvagn?
Knarrande framvagn?
Hej!
Min framvagna har börjat knarra ganska så mycke och jag tror att jag har identifierat var ljudet kommer ifrån. Helt klart så kommer ljudet från höger fram. Jag har provat smörja på något på krängninghämmar stagets bussningar. Då slutade det men det höll inte så länge. Då provade jag ett riktigt fett och drog åt vad som gick. Men det höll inte så länge det heller.
Så nu undrar jag om jag ska behöva köpa nytt allt eller om det finns något bra tips om vad det kan vara och vad jag ska göra åt det. Det är nästan skämmigt när det låter så mycke utanför bilen.
Min framvagna har börjat knarra ganska så mycke och jag tror att jag har identifierat var ljudet kommer ifrån. Helt klart så kommer ljudet från höger fram. Jag har provat smörja på något på krängninghämmar stagets bussningar. Då slutade det men det höll inte så länge. Då provade jag ett riktigt fett och drog åt vad som gick. Men det höll inte så länge det heller.
Så nu undrar jag om jag ska behöva köpa nytt allt eller om det finns något bra tips om vad det kan vara och vad jag ska göra åt det. Det är nästan skämmigt när det låter så mycke utanför bilen.
Kyten Luleå
RPM Buffing
Knirr knarr...
Min Amazon förde ett jäkla oväsen förut, det knirrade och knarrade ganska rejält från framvagnen! Jag lyckades lokalisera knarrandet till de nedre länkarmarna! Det var de inre bussningarna som förmodligen hade torkat efter alla år? Jag köpte nya på Micro och knarret försvann! Kanske är det samma fel på din bil?
P.s förra året köpte en kompis en Amazon och den hade samma problem! Kanske är ett vanligt problem på gamla Amazoner?
P.s förra året köpte en kompis en Amazon och den hade samma problem! Kanske är ett vanligt problem på gamla Amazoner?
Dessa två menar jag alltså!
Här är en bild som visar vilka bussningar jag menar!
Och här finns en klickbar bild som visar allt som har med upphängningen att göra!
http://cvi-automotive.se/resdela/6_fron ... ontall.htm
Himla trevligt ställe det där cvi-automotiv.se :)
Och här finns en klickbar bild som visar allt som har med upphängningen att göra!
http://cvi-automotive.se/resdela/6_fron ... ontall.htm
Himla trevligt ställe det där cvi-automotiv.se :)
Se till att smörja axeln som går genom framvagnsbalken när ni ändå byter bussningar. Det är inte alls skoj när de rostar fast.
Helst skall man ju ha hydraulpress när man byter de där bussningarna, men det kan gå att knacka i dem också. Bäst blir det dock om man pressar.
Passa även på att byta de övriga bussningarna i framvagnen när du ändå håller på. Övre länkarmen, krängningshämmarstaget osv. Förbättringen blir klart märkbar, både på väghållning och missljud.
Helst skall man ju ha hydraulpress när man byter de där bussningarna, men det kan gå att knacka i dem också. Bäst blir det dock om man pressar.
Passa även på att byta de övriga bussningarna i framvagnen när du ändå håller på. Övre länkarmen, krängningshämmarstaget osv. Förbättringen blir klart märkbar, både på väghållning och missljud.
Re:
Muttrarna ska dras lika hårt oavsett om de är nylock (nylonlåsning) eller inte.D59471 wrote: . Det är låsningen som skall hålla muttern på plats, inte åtdragningsmomentet.
Absolut. Vad jag menade var väl snarare att vridmomentet ej skall vara för högt, vilket är lätt hänt om nyloc-ringen är obefintlig och man vill försäkra sig om att muttern ej gängar av sig.
För övrigt är jag helt övertygad om att en nyloc-mutter som dras med samma vridmoment som en vanlig mutter ej åstakommer samma moment mot gängan som den vanliga muttern pga. det ökade motståndet som nylocringen utgör vid åtdragningen.
Det skadar inte med en fräsch mutter i vilket fall.
Viktigast är i mitt tycke att smörja axeln ordentligt, i synnerhet om inte bilen används ofta. Det finns inget tråkigare än när axlarna rostar fast i framvagnsbalken vilket jag har bevittnat flera gånger när annat folk i garaget skall plocka ner sina nyförvärvda objekt. Det skadar inte att tänka några år frammåt i tiden när man gör i ordning saker...
För övrigt är jag helt övertygad om att en nyloc-mutter som dras med samma vridmoment som en vanlig mutter ej åstakommer samma moment mot gängan som den vanliga muttern pga. det ökade motståndet som nylocringen utgör vid åtdragningen.
Det skadar inte med en fräsch mutter i vilket fall.
Viktigast är i mitt tycke att smörja axeln ordentligt, i synnerhet om inte bilen används ofta. Det finns inget tråkigare än när axlarna rostar fast i framvagnsbalken vilket jag har bevittnat flera gånger när annat folk i garaget skall plocka ner sina nyförvärvda objekt. Det skadar inte att tänka några år frammåt i tiden när man gör i ordning saker...
Egentligen så ska en nylocmutter inte återanvändas pga att låsningen ej är fullgod när den använts en gång.
Vad beträffar momentskillnad på nyloc och vanlig mutter så blir det naturligtvis extra friktion i låsplasten men den är försumbar för våran del.
Momentnyckelns felmarginal är sannolikt större än momentfelet som plasten ger.
Det som man vill åstakomma med en momentdragning av skruvar är en förlängning av skruven som är lika i förhållande till längden oavsett vilken gängdiameter skruven har (M3 eller M30).
Ska vara extremt noga skall skruvens förlängning mätas med micrometer, vridmomentet och friktion är helt ointressant.
Vad beträffar momentskillnad på nyloc och vanlig mutter så blir det naturligtvis extra friktion i låsplasten men den är försumbar för våran del.
Momentnyckelns felmarginal är sannolikt större än momentfelet som plasten ger.
Det som man vill åstakomma med en momentdragning av skruvar är en förlängning av skruven som är lika i förhållande till längden oavsett vilken gängdiameter skruven har (M3 eller M30).
Ska vara extremt noga skall skruvens förlängning mätas med micrometer, vridmomentet och friktion är helt ointressant.
Jo, visst är det så att det är skruvens förlängning eller \"uttöjning\" skruvriktningen som man är intresserad av. Men det blir ju lite mer praktiskt att undersöka hur mycket en viss skruvdimension av ex. blåkromaterat järn töjer sig vid ett visst åtdragningsmoment, och sedan applicera det momentet för att uppnå samma töjning.
Och, nej... men skall inte återanvända nylocmuttrar. Nylocmuttrar har heller ingen vidare värst verkan om muttern först måste gängas på en lång bit innan den når sin position. Polyurethan har ju dessutom en tämligen begränsad livslängd liksom de flesta plaster, i synnerhet vid en så pass utsatt position som i hjulhuset på en bil.
Och, nej... men skall inte återanvända nylocmuttrar. Nylocmuttrar har heller ingen vidare värst verkan om muttern först måste gängas på en lång bit innan den når sin position. Polyurethan har ju dessutom en tämligen begränsad livslängd liksom de flesta plaster, i synnerhet vid en så pass utsatt position som i hjulhuset på en bil.
-
- Posts: 60
- Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
- Location: Lund
Lyfter denna fina gamla tråden då min framvagn knirrar o knarrar i höger fram, precis som tråden beskriver.
Jag har allt ganska klart för mig hur man gör, inga problem, men den sista frågan här blev aldrig besvarad.
Vilket moment ska man dra låsmuttern med egentligen?
Jag har allt ganska klart för mig hur man gör, inga problem, men den sista frågan här blev aldrig besvarad.
Vilket moment ska man dra låsmuttern med egentligen?
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon