Svår felsökning -->motorn går illa

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
tengwa
Posts: 46
Joined: Sun Jan 18, 2009 10:00 pm

Svår felsökning -->motorn går illa

Post by tengwa »

Har en b20 med en enkel SUförgasare. För det mesta går den som en klocka, men sen kan den helt plötsligt hosta till för att sedan tappa tomgången, gå extremt ojämt och vara omöjlig att starta igen när man inte längre lyckades hålla den vid liv.
Detta hände för en månad sedan, den stannade och bråkade i ca 10 min sen efter otaliga startförsök gick den som vanligt igen.

Men nu har det hänt igen, Allt ser ok ut i förgasaren, flotörnivån ok osv. har bytt bränslepump men problemet kvarstår.
Testade precis att starta den; den gick ok i nån minut och sen samma problem med extremt ojämn gång och svår att hålla vid liv. Så problemet uppstår oavsett om den är varm eller kall.

Någon som har en ide på vad problemet kan vara?
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Re: Svår felsökning -->motorn går illa

Post by Micke_932 »

Bensinfilter ?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Svår felsökning -->motorn går illa

Post by Hasse63 »

Kärvande vacumkolv? Kondensator? glappkontakt vid tändspolen?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Svår felsökning -->motorn går illa

Post by Arne »

Skit i bränsleledningen mellan tank och bensinpump. Suger luft mellan bränslepump och bränslerör på sugsidan.
AVG
121:an
Posts: 3
Joined: Thu Jan 22, 2009 8:04 pm

Re: Svår felsökning -->motorn går illa

Post by 121:an »

tengwa wrote:Har en b20 med en enkel SUförgasare. För det mesta går den som en klocka, men sen kan den helt plötsligt hosta till för att sedan tappa tomgången, gå extremt ojämt och vara omöjlig att starta igen när man inte längre lyckades hålla den vid liv.
Detta hände för en månad sedan, den stannade och bråkade i ca 10 min sen efter otaliga startförsök gick den som vanligt igen.

Men nu har det hänt igen, Allt ser ok ut i förgasaren, flotörnivån ok osv. har bytt bränslepump men problemet kvarstår.
Testade precis att starta den; den gick ok i nån minut och sen samma problem med extremt ojämn gång och svår att hålla vid liv. Så problemet uppstår oavsett om den är varm eller kall.

Någon som har en ide på vad problemet kan vara?
Detta känner jag igen :D , en god vän hade likande problem med en B18 motor, det visade sig vara balansvikterna i fördelaren som lossnat :shock: . Han hade aldrig delat en fördelare förr och visste inte hur det skulle se ut men lyckades få rätt på grejorna iaf 8) .
tengwa
Posts: 46
Joined: Sun Jan 18, 2009 10:00 pm

Re: Svår felsökning -->motorn går illa

Post by tengwa »

Tack för svaren! Hm "balansvikterna i fördelaren" borde man inte ha problem hela tiden då?
Jag började iaf misstänka att motorn tjuvade luft genom något trasigt membran i servon så jag har kopplat bort servon, och än så länge går den faktiskt bra. Hoppas att det är det för jag har börjat tröttna på att bli stående med död bil i centrum framför lämpligt rödljus :lol:
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Svår felsökning -->motorn går illa

Post by UKRUSE »

Vad har du för servo ? Enkrets bromssytem eller 2 krets.
Om enkrets... har servot ett spännband runt den strora vakuumburken eller inte ?
Jätteintresserad av ditt svar.
tengwa
Posts: 46
Joined: Sun Jan 18, 2009 10:00 pm

Re: Svår felsökning -->motorn går illa

Post by tengwa »

Det är 2-kretssystemet
121:an
Posts: 3
Joined: Thu Jan 22, 2009 8:04 pm

Re: Svår felsökning -->motorn går illa

Post by 121:an »

tengwa wrote:Tack för svaren! Hm "balansvikterna i fördelaren" borde man inte ha problem hela tiden då?
Jag började iaf misstänka att motorn tjuvade luft genom något trasigt membran i servon så jag har kopplat bort servon, och än så länge går den faktiskt bra. Hoppas att det är det för jag har börjat tröttna på att bli stående med död bil i centrum framför lämpligt rödljus :lol:
"bli stående framför rödljus är väl ok, då ska man inte köra :lol: .

Problemet med balansvikterna kom och gick, tro det eller ej, men så var det. Nu går bilen som dedn ska iaf :D
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Svår felsökning -->motorn går illa

Post by Stoffe »

kontrollera att motorn är ordentligt jordad, förvisso kan startmotorn fungera ok då men det beror då oftast på överslag när en högre ström skall passera. jag har varit med om detta problem och då har jordningen utav motorn trasslat. nu har du lång lista från övriga skribenter, bara att beta av tills du hittar en lösning annars får du fråga igen.

lycka till!
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Kenneth Boström
Posts: 46
Joined: Mon Oct 16, 2006 12:16 pm
Location: Tumba/stockholm

Re: Svår felsökning -->motorn går illa

Post by Kenneth Boström »

Hejsan tror att det är som micke och Arne är inne på, har haft samma problem själv. Bränsleröret i tanken hade rostat sönder så det kom en massa luft om tanken inte var full och sedan när jag bytt tank så var jag så dum att jag hällde över bensinen från den andra tanken som givetvis var full av skit så att ett munstycke axmunstycket ? (zenitförgasare) vart igensatt. Tycker du skall kolla hela kedjan från tank till förgasare, glöm inte att blåsa ut bensinröret.
lycka til !
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Svår felsökning -->motorn går illa

Post by Stoffe »

om man misstänker tanken så kan man dra en slang från bensinpumpen till en reservdunk, petflaska eller dylikbehållare och köra motorn på det så märker man snart om problemet ligger där eller inte. ett tips är att ha ett genomskinligt bränslefilter före pumpen så ser man när det kommer skräp där.

tanken har en bottenplugg, tappa ur all bensin där och se om det kommer mycket skräp. pickupen för bränslet når inte riktigt längst till botten så skräp kan samlas där. skölj och skaka tanken så du får ut allt i så fall.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Svår felsökning -->motorn går illa

Post by Hasse63 »

På tal om bränslefilter. På stålmotors hemsidan kan man läsa att om man har ett hängande bränslefilter så ska den vara omkring halvfult = för då har man rätt bränsletryck, Ser man bubblor i filtret så suger den luft någonstans och det brukar vara i röret ovan bakaxeln. Man kan även få fel CO-halt då. Observera att det är mina ord skriva ur minnet det jag en gång läst :arrow: http://www.stahlmotor.se/
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
AMAZZZON
Posts: 319
Joined: Thu Oct 06, 2005 3:35 pm
Location: Sveg(Härjedalen)

Re: Svår felsökning -->motorn går illa

Post by AMAZZZON »

Det du beskriver hände mig i sommras... Det visade sig bara vara kondensatorn som vad slut......
tänkte också det var nått fel på bränsle, Bytte pump m,m... men kom på att kondensatorn kanske var slut
(Sågut som den var från tidernas begynelse)
Gör som Ford köp Volvo 8)
Har nu en PV - 1960 :D
Member of Wolfman Cruisers! 8)

8) raggarportalen.se Bevara raggarkulturen! 8)
Berntis
Posts: 4
Joined: Thu Jan 31, 2008 2:32 pm

Re: Svår felsökning -->motorn går illa

Post by Berntis »

Har precis haft samma problem. När jag bytte brytarspetsar försvann problemet. :D
Post Reply