Svår felsökning -->motorn går illa
Svår felsökning -->motorn går illa
Har en b20 med en enkel SUförgasare. För det mesta går den som en klocka, men sen kan den helt plötsligt hosta till för att sedan tappa tomgången, gå extremt ojämt och vara omöjlig att starta igen när man inte längre lyckades hålla den vid liv.
Detta hände för en månad sedan, den stannade och bråkade i ca 10 min sen efter otaliga startförsök gick den som vanligt igen.
Men nu har det hänt igen, Allt ser ok ut i förgasaren, flotörnivån ok osv. har bytt bränslepump men problemet kvarstår.
Testade precis att starta den; den gick ok i nån minut och sen samma problem med extremt ojämn gång och svår att hålla vid liv. Så problemet uppstår oavsett om den är varm eller kall.
Någon som har en ide på vad problemet kan vara?
Detta hände för en månad sedan, den stannade och bråkade i ca 10 min sen efter otaliga startförsök gick den som vanligt igen.
Men nu har det hänt igen, Allt ser ok ut i förgasaren, flotörnivån ok osv. har bytt bränslepump men problemet kvarstår.
Testade precis att starta den; den gick ok i nån minut och sen samma problem med extremt ojämn gång och svår att hålla vid liv. Så problemet uppstår oavsett om den är varm eller kall.
Någon som har en ide på vad problemet kan vara?
Re: Svår felsökning -->motorn går illa
Bensinfilter ?
Re: Svår felsökning -->motorn går illa
Kärvande vacumkolv? Kondensator? glappkontakt vid tändspolen?
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Svår felsökning -->motorn går illa
Skit i bränsleledningen mellan tank och bensinpump. Suger luft mellan bränslepump och bränslerör på sugsidan.
AVG
Re: Svår felsökning -->motorn går illa
Detta känner jag igen , en god vän hade likande problem med en B18 motor, det visade sig vara balansvikterna i fördelaren som lossnat . Han hade aldrig delat en fördelare förr och visste inte hur det skulle se ut men lyckades få rätt på grejorna iaf .tengwa wrote:Har en b20 med en enkel SUförgasare. För det mesta går den som en klocka, men sen kan den helt plötsligt hosta till för att sedan tappa tomgången, gå extremt ojämt och vara omöjlig att starta igen när man inte längre lyckades hålla den vid liv.
Detta hände för en månad sedan, den stannade och bråkade i ca 10 min sen efter otaliga startförsök gick den som vanligt igen.
Men nu har det hänt igen, Allt ser ok ut i förgasaren, flotörnivån ok osv. har bytt bränslepump men problemet kvarstår.
Testade precis att starta den; den gick ok i nån minut och sen samma problem med extremt ojämn gång och svår att hålla vid liv. Så problemet uppstår oavsett om den är varm eller kall.
Någon som har en ide på vad problemet kan vara?
Re: Svår felsökning -->motorn går illa
Tack för svaren! Hm "balansvikterna i fördelaren" borde man inte ha problem hela tiden då?
Jag började iaf misstänka att motorn tjuvade luft genom något trasigt membran i servon så jag har kopplat bort servon, och än så länge går den faktiskt bra. Hoppas att det är det för jag har börjat tröttna på att bli stående med död bil i centrum framför lämpligt rödljus
Jag började iaf misstänka att motorn tjuvade luft genom något trasigt membran i servon så jag har kopplat bort servon, och än så länge går den faktiskt bra. Hoppas att det är det för jag har börjat tröttna på att bli stående med död bil i centrum framför lämpligt rödljus
Re: Svår felsökning -->motorn går illa
Vad har du för servo ? Enkrets bromssytem eller 2 krets.
Om enkrets... har servot ett spännband runt den strora vakuumburken eller inte ?
Jätteintresserad av ditt svar.
Om enkrets... har servot ett spännband runt den strora vakuumburken eller inte ?
Jätteintresserad av ditt svar.
Re: Svår felsökning -->motorn går illa
Det är 2-kretssystemet
Re: Svår felsökning -->motorn går illa
"bli stående framför rödljus är väl ok, då ska man inte köra .tengwa wrote:Tack för svaren! Hm "balansvikterna i fördelaren" borde man inte ha problem hela tiden då?
Jag började iaf misstänka att motorn tjuvade luft genom något trasigt membran i servon så jag har kopplat bort servon, och än så länge går den faktiskt bra. Hoppas att det är det för jag har börjat tröttna på att bli stående med död bil i centrum framför lämpligt rödljus
Problemet med balansvikterna kom och gick, tro det eller ej, men så var det. Nu går bilen som dedn ska iaf
Re: Svår felsökning -->motorn går illa
kontrollera att motorn är ordentligt jordad, förvisso kan startmotorn fungera ok då men det beror då oftast på överslag när en högre ström skall passera. jag har varit med om detta problem och då har jordningen utav motorn trasslat. nu har du lång lista från övriga skribenter, bara att beta av tills du hittar en lösning annars får du fråga igen.
lycka till!
lycka till!
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
-
- Posts: 46
- Joined: Mon Oct 16, 2006 12:16 pm
- Location: Tumba/stockholm
Re: Svår felsökning -->motorn går illa
Hejsan tror att det är som micke och Arne är inne på, har haft samma problem själv. Bränsleröret i tanken hade rostat sönder så det kom en massa luft om tanken inte var full och sedan när jag bytt tank så var jag så dum att jag hällde över bensinen från den andra tanken som givetvis var full av skit så att ett munstycke axmunstycket ? (zenitförgasare) vart igensatt. Tycker du skall kolla hela kedjan från tank till förgasare, glöm inte att blåsa ut bensinröret.
lycka til !
lycka til !
Re: Svår felsökning -->motorn går illa
om man misstänker tanken så kan man dra en slang från bensinpumpen till en reservdunk, petflaska eller dylikbehållare och köra motorn på det så märker man snart om problemet ligger där eller inte. ett tips är att ha ett genomskinligt bränslefilter före pumpen så ser man när det kommer skräp där.
tanken har en bottenplugg, tappa ur all bensin där och se om det kommer mycket skräp. pickupen för bränslet når inte riktigt längst till botten så skräp kan samlas där. skölj och skaka tanken så du får ut allt i så fall.
tanken har en bottenplugg, tappa ur all bensin där och se om det kommer mycket skräp. pickupen för bränslet når inte riktigt längst till botten så skräp kan samlas där. skölj och skaka tanken så du får ut allt i så fall.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Re: Svår felsökning -->motorn går illa
På tal om bränslefilter. På stålmotors hemsidan kan man läsa att om man har ett hängande bränslefilter så ska den vara omkring halvfult = för då har man rätt bränsletryck, Ser man bubblor i filtret så suger den luft någonstans och det brukar vara i röret ovan bakaxeln. Man kan även få fel CO-halt då. Observera att det är mina ord skriva ur minnet det jag en gång läst http://www.stahlmotor.se/
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Svår felsökning -->motorn går illa
Det du beskriver hände mig i sommras... Det visade sig bara vara kondensatorn som vad slut......
tänkte också det var nått fel på bränsle, Bytte pump m,m... men kom på att kondensatorn kanske var slut
(Sågut som den var från tidernas begynelse)
tänkte också det var nått fel på bränsle, Bytte pump m,m... men kom på att kondensatorn kanske var slut
(Sågut som den var från tidernas begynelse)
Gör som Ford köp Volvo
Har nu en PV - 1960
Member of Wolfman Cruisers!
raggarportalen.se Bevara raggarkulturen!
Har nu en PV - 1960
Member of Wolfman Cruisers!
raggarportalen.se Bevara raggarkulturen!
Re: Svår felsökning -->motorn går illa
Har precis haft samma problem. När jag bytte brytarspetsar försvann problemet.