"Droppa" en Amazon.

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Post Reply
metalmannen
Posts: 90
Joined: Fri Jan 30, 2009 12:32 am

"Droppa" en Amazon.

Post by metalmannen »

Har hört att man kan "Droppa" en amazon genom att flytta spindellederna.
Är det nån som gjort det?
Hur stora ingrepp krävs för att lyckas med en "droppning"?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: "Droppa" en Amazon.

Post by Hasse63 »

Hej och välkommen metalmannen.

Minns inte vem det var men någon här på forumet satte den nedre spindelleden på fel sida om länkarmen, har för mig det tillomed var av misstag. Han upptäkte då att den blev lite lägre av detta misstag. Jag vill inte råda dig att göra det då jag tror att det inte är bra på nått sätt, skulle tro att det blir minns en 2 på besikningen.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Stefan L
Posts: 40
Joined: Mon Sep 26, 2005 10:47 pm

Re: "Droppa" en Amazon.

Post by Stefan L »

Hasse63 wrote:Hej och välkommen metalmannen.

Minns inte vem det var men någon här på forumet satte den nedre spindelleden på fel sida om länkarmen, har för mig det tillomed var av misstag. Han upptäkte då att den blev lite lägre av detta misstag. Jag vill inte råda dig att göra det då jag tror att det inte är bra på nått sätt, skulle tro att det blir minns en 2 på besikningen.
Det där med spindelleden på fel sida bärarmen praktiserade jag på den tiden det begav sig. Det sänker 20-25mm (spindelledens tjocklek + plåttjockleken i bärarmen). En framvagnsinställning krävs nog efteråt om det ska bli bra. Besiktningen hade inga åsikter om detta. Jag tror inte ens att de såg det och jag frågade inte om det var OK att göra så... Jag körde med detta i flera år utan problem och har även sett det på ytterligare någon Amazon. Om det gör så mycket för väghållningen eller hur det egentligen påverkar framvagnsgeometrin vet jag dock inte.
Post Reply