Hur är bromsrören dragna vid oken?

Moderatorer
Post Reply
janne
Posts: 62
Joined: Wed May 30, 2007 9:07 pm

Hur är bromsrören dragna vid oken?

Post by janne »

Har en 66:a och skall montera rör och slang vid framhjulen.
Fråga: Mitt fäste till slangen sitter vid sidan på framvagnen (på samma sida som bromsoket) men att den skall till fästet på bromsskölden verkar avigt. verkar vara en krånglig väg att ta slangen över övre länkarmen och sedan tillbaks till fästet på skölden och sedan en liten rörstump till oket, skall det vara så? En kolega har en 65:a men där sitter bromslangsfästet i tambalken rakt över övre länkarm. Någon som kan förklara hur det skall sitta på min gamla pärla (ska bli iallafall...)
larsson89
Posts: 46
Joined: Sun May 25, 2008 11:21 am

Re: Hur är bromsrören dragna vid oken?

Post by larsson89 »

Inte helt hundra men jag tror det sitter ett rör från oket till bromsskölden och sen en slang från bromsskölden till framvagnsbalken. :)
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Hur är bromsrören dragna vid oken?

Post by Blomquist »

Slangen skall inte gå över övre länkarm, är heller inte möjligt om du har rätt längd på slangen.
Montera slangen utan att slå in låsbrickan vid fästet på framvagnsbalken, vrid hjulet och justera så
att slangen inte böjer sig ut och ligger an mot däcket. Slå därefter in låsbrickan.
210 -64, 223 -68
janne
Posts: 62
Joined: Wed May 30, 2007 9:07 pm

Re: Hur är bromsrören dragna vid oken?

Post by janne »

Några små minnesflimmer drog förbi när jag var där och jocksade igår kväll. Slangen skall sitta så att säga åt fel håll på skölden och sedan tror jag att man gör en loop med bromsröret tillbaks till oket. Är jag rätt ute?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Hur är bromsrören dragna vid oken?

Post by Lars Bd »

Det låter rätt, kom ihåg att granska fästets infästning i bromsskölden om fästet är rostigt kan det lossna. Rören tar då upp lite fjädringsrörelse går av och du blir bromslös.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
janne
Posts: 62
Joined: Wed May 30, 2007 9:07 pm

Re: Hur är bromsrören dragna vid oken?

Post by janne »

Nya dyra sköldar från VP. Är det någon som vet om nipplarna på biltema finns UNF 3/8?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hur är bromsrören dragna vid oken?

Post by QV »

ja det fanns i alla fall, här är en rapport från mitt byte http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=4&t=2533

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
janne
Posts: 62
Joined: Wed May 30, 2007 9:07 pm

Re: Hur är bromsrören dragna vid oken?

Post by janne »

Hittade nipplarna på Biltema. Tackar för all support. Skall snart blästra bakaxeln och sedan börja med bromsarna där, lär bli intressant när man aldrig har gjort det. learning by mistake..... Då är ni välkomna med tekniskt och moraliskt stöd.
Post Reply