Få bort dålig lukt - ättikstricket

Moderatorer
Post Reply
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Få bort dålig lukt - ättikstricket

Post by Fredrik Lofter »

Det känns som om jag var den siste i världen att få ta del av detta suveräna tips, men jag vill ändå dela med mig och samtidigt meddela att det fungerar utmärkt även i kupén på en Amazon.

Själv hade jag provat allt från mögeltvätt och klorin till betydligt starkare saker för att få bort \"Amazondoften\" (=mögel, instängt) från bilen. Trots att möglet i sig var borttaget sedan länge satt doften kvar.

Ättika var lösningen.

Slog upp ättika i tomma glassburkar och placerade ut två fram på golvmattorna och en på hatthyllan, lät stå med stängda dörrar och fönster ett par dagar och vips var doften borta. Verkligen borta. Körde därefter ett varv i kofferten också.

Ventilation är i fortsättningen A och O!

:: Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Ska det va vanlig ättika direkt från närmsta affär??

/Micke
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Vanlig ättikssprit som man köper i matvaruaffär eller på närmsta apotek.

Ju mer sprit i burkarna och ju fler burkar i bilen desto effektivare. Ju längre det får stå och dra med stängda dörrar och fönster desto bättre är det dessutom. Jag hade problem med bränd doft i min bil tidigare pga. en smärre brand vid ett svetsjobb men blev av med all dålig luft mha. detta problem.

När ättikan har gjort sitt kan det nog vara lönt att smörja in vinylklädsel och gummidetaljer med något passande då den torde kunna torka ut dem om det vill sig illa. Jag är inte helt säker på att det har en uttorkande effekt men jag misstänker att det kan va så.
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

lukt

Post by kombikummu »

hmm. jag tycker nog att gammelbilsdoften hör till...mysigt liksom.
kan tänka mig att det, som ett resultat av alla pedantrenoveringar kommer att säljas burkar med gammelbilsdoft för att få rätt doftpatina till bilen, detta i ett kit med lackåldande medel och rostaccelerator... :wink: :wink:
skämt åsido, man vill ju känna med alla sinnen att man åker amazon. då vill man ju inte att det luktar toyota eller ngt annat äckligt.
#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredrik Lofter »

Som med allting annat finns det gränser. Mindre sexigt när mögeldoften sätter sig i kläder, håret och allt annat som vistats i bilen längre perioder än två minuter. Testa ättikstricket om ni har PROBLEM med risig lukt i bilen.

:: Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Precis. Det är ju knappast så att man tar bort den vanliga doften som blir i en amazon. Har man däremot problem med bränd doft, mögel, cigarettrök eller nåt annat som satt sig i inredningen kan det vara skönt att bli av med det.

Doften av gammal bil finns där oavsett hur du beter dig, även om den skulle försvinna är den snart tillbaks efter någon månad eller så pga. alla material som inredningen är uppbyggd av osv.

Jag fick sanera instrumentbrädan från sot med t-sprit och thinner, byta hela elsystemet, montera ny torpedfilt osv. Det brann ganska rejält i min bil under renoveringen men det är inget som går att ana nu på efterhand utöver den nya torpedfilten, som annars smälter in bra. När jag väl blev av med branddoften kändes allt extra bra.
mikkal
Posts: 1
Joined: Wed Oct 06, 2004 10:18 pm
Location: Danmark

Post by mikkal »

Jeg har en gammel amazone fra 65, og da en kammerat satte sig i den for første gang, var hans eneste ord føj. Jeg kunne så fortælle ham at sådan lugter alle amazoner, og det var noget af charmen ved at køre amazone.
Bevar amazonen og bevar duften.
:)
volvo amazone 121 4 dørs 1965
Post Reply