svetsa?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
mango 75
Posts: 10
Joined: Mon Aug 30, 2004 4:29 pm
Location: göteborg
Contact:

svetsa?

Post by mango 75 »

Någon som har info vart eller hur man kan lära sig att svetsa, stort behov av att laga upp amazonen , men har ingen erfarenhet av att svetsa eller bocka plåt ( inte sedan nionde klass när man fick bocka två 90 graders plåtar och gassvetsa ihop dom på två lektioner.

har letat på nätet men inte hittat något matnyttigt
tacksam för alla tips :)
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Kolla med ABF, kanske de kan ordna en kurs.
AVG
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Kurser är nog bra, men kanske är det svårt att hitta rätt kurs på rätt tid till rätt pris. Frakta hellre hem ett gammalt lik eller lite gamla dörrar, huvar etc som du kan öva på. Övning ger färdighet. Knacka plåt, samma sak. Bara köpa lite karosseriplåt och prova sig fram. \"Riktsatserna\" med tre hammare och ett gäng järnklumpar som mothåll duger när man testar. Sedan kan det vara en tillgång att ha en \"huggkubbe\" med en sandsäck helst i skinn ovanpå. Träklubbor är bäst om man ska forma plåt som sedan ska lackas eftersom det blir färre märken.
Har du tillgång till svets eller ska du köpa?
-anglofil-
mango 75
Posts: 10
Joined: Mon Aug 30, 2004 4:29 pm
Location: göteborg
Contact:

Post by mango 75 »

Hej igen

Jag har tillgång till en migsvets, men vet ej hur den funkar, jag får nog göra som du sa, prova mig fram , bilen som jag skall börja svetsa på är nästan ett lik, MYCKET rost överallt. Runt vindrutan, skärmbalkar, bakskärmar, bagageluckesargen mm mm allt dolt under tjockt med spackel men ett bra objekt om man vill lära sig ett och annat. Jag har även en reservdelsbil som jag eventuellt kan skära ut lite plåtdetaljer på.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Då blir du nog en fena under jobbets framskridande. Räkna däremot inte att detta objekt blir så bra eftersom du ju är nybörjare. När du svetsar så är det viktigt att du får in rätt trådhastighet och strömstyrka. Skruva och testa.

Lycka till, ha en rolig vinter! Och tänk på brandrisken och röken som blir när du svetsar.
-anglofil-
Post Reply