Trimmad b20
Trimmad b20
Hallå!
Har haft en trimmad motor i garaget liggandes som skurit för mig i en tidigare period i mitt liv.
Tänkte nu försöka skrämma liv i den åter, å få stoppa ner den återigen i amarillon jag fraktar ärslet i till vardags!
Är en glad amatör som vill få ut så mycke skoj som möjligt i vardagen å Kommer säkert stöta på enheldel problem som för er kommer vara bagatellartade men som kommer ställa till d för mig!
Hoppas att ni som är på detta forumet kan hjälpa mig med mina funderingar utan att förden delen idiotförklara mitt lilla projekt med problemen som komme ruppstå!
Första frågan!
B20 blocket jag har liggandes sitter d 0,030" kolvar i!
Hoppas nu på att d räcker att hona upp cylindrarna för att fortsätta köra med den dimensionen på kolvarna!
Om så inte är fallet, är det b21 kolvar som krävs då? eller finns de överdimension upp till 0,040??
Mvh
Shooter
Har haft en trimmad motor i garaget liggandes som skurit för mig i en tidigare period i mitt liv.
Tänkte nu försöka skrämma liv i den åter, å få stoppa ner den återigen i amarillon jag fraktar ärslet i till vardags!
Är en glad amatör som vill få ut så mycke skoj som möjligt i vardagen å Kommer säkert stöta på enheldel problem som för er kommer vara bagatellartade men som kommer ställa till d för mig!
Hoppas att ni som är på detta forumet kan hjälpa mig med mina funderingar utan att förden delen idiotförklara mitt lilla projekt med problemen som komme ruppstå!
Första frågan!
B20 blocket jag har liggandes sitter d 0,030" kolvar i!
Hoppas nu på att d räcker att hona upp cylindrarna för att fortsätta köra med den dimensionen på kolvarna!
Om så inte är fallet, är det b21 kolvar som krävs då? eller finns de överdimension upp till 0,040??
Mvh
Shooter
Re: Trimmad b20
Har för mej att det finns (fans?) öd upp till 0.60...men ska du ändå borra kan du ju lika gärna borra till B21 och använda beg. B21 kolvar.Blir ju billigare + lite mer kubik
Re: Trimmad b20
Jaa d vore ju som d bästa, Men tänkte om d gick å rädda mitt block utan att behöva borra,å istället hona cylindrarna,
Borrar jag må ja finna på ny vev å stakar å kolvar.
Hade vare gött å kört me kolvarna som satt i med endast nya ringar, blir till å kolla om d ä möjligt först!
Ska jag borra upp den kanske d vore bättre å utgå från en med 8 bultat vev eller?
Borrar jag må ja finna på ny vev å stakar å kolvar.
Hade vare gött å kört me kolvarna som satt i med endast nya ringar, blir till å kolla om d ä möjligt först!
Ska jag borra upp den kanske d vore bättre å utgå från en med 8 bultat vev eller?
Re: Trimmad b20
Håller med Loke,borra upp den till 2,1.Och sen så finns det vevstakar till 6 bultad vev och 24mm kolvbult.Ska själv göra så.
Re: Trimmad b20
Är det inte bara att brotcha upp lilländan på stakarna till 24mm?Det hade nog jag provat...Blir ju biliigare än att skaffa nya överdimentionskolvar i sånna fall...Gammla B21or finns det ju drösvis av för typ gratis...Har för mej att en kompis använde en B21 vev i sin B20 annars, men är inte helt säker, var några år sedan...Men ska du använda 8 bultade veven tycker jag definetivt att du ska använda M-stakar, stakarna i sena B20 och tidiga B21 är värkligen skräp!
Beroende på vilken kompresion du hade tidigare och vill ha när du blir klar så har B21E plana kolvar och B21A en liten grop, kommer inte ihåg cc på gropen tyvär, men kan vara värt att kolla upp, för om du borrar till B21 med plana kolvar och låter allt vara som förut ökar komprisionen.
Beroende på vilken kompresion du hade tidigare och vill ha när du blir klar så har B21E plana kolvar och B21A en liten grop, kommer inte ihåg cc på gropen tyvär, men kan vara värt att kolla upp, för om du borrar till B21 med plana kolvar och låter allt vara som förut ökar komprisionen.
Re: Trimmad b20
Tror inte det blir något kvar av lagringen,om du brotchar.Kolvarna är väll samma till B21A/E efter 81.
Och nya stakar kostar ju inte så mycket.
Och nya stakar kostar ju inte så mycket.
Re: Trimmad b20
"De" tar bort lagringen och brotchar sen lilländan.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Trimmad b20
Har nu bestämmt mig för att endast borra upp till nästa överdimenstion.
Vet att grejerna som satt i han spelade bra ihop senast så väljer att hålla mig till d gamla grejerna!
Då slipper jag laborera med komp å dyligt,,,
Blir lättast så tror jag minsann!
Angående M stakarna är dom märkt på nå specielt sätt?
D är alltså dom tidiga b20 stakarna??
/Shooter
Vet att grejerna som satt i han spelade bra ihop senast så väljer att hålla mig till d gamla grejerna!
Då slipper jag laborera med komp å dyligt,,,
Blir lättast så tror jag minsann!
Angående M stakarna är dom märkt på nå specielt sätt?
D är alltså dom tidiga b20 stakarna??
/Shooter
Re: Trimmad b20
om du ska borra bör du utgå ifrån ett block är förstärkt, 74-75, dessa har 8 bultad vev. M-stakarna är väll b23 stakar och passar med 8 bultade veven, om jag inte misstar mig
Re: Trimmad b20
vikko wrote:om du ska borra bör du utgå ifrån ett block är förstärkt, 74-75, dessa har 8 bultad vev. M-stakarna är väll b23 stakar och passar med 8 bultade veven, om jag inte misstar mig
M-stakarna e vell b21 stakar?
Re: Trimmad b20
Jag kommer utgå från mitt block med 6 bultad vev, 0,040 över dim, med orginal stakar thats the deal för närvarande,,,
Sen blire trim kammen, steg2 topp, förstärkta stötstänger, ståldrev,lättat svänghjul extraktor, å 2,5" system å hade vart coolt me en 2ports holley bara för man ä jänke bils nörd!!!
Hej å hå
Sen blire trim kammen, steg2 topp, förstärkta stötstänger, ståldrev,lättat svänghjul extraktor, å 2,5" system å hade vart coolt me en 2ports holley bara för man ä jänke bils nörd!!!
Hej å hå
Re: Trimmad b20
Jag har för mig de sitter i både B21 och B23 dock sitter de inte i alla. Tror iaf ganska säkert att B21E har domweber50 wrote:vikko wrote:om du ska borra bör du utgå ifrån ett block är förstärkt, 74-75, dessa har 8 bultad vev. M-stakarna är väll b23 stakar och passar med 8 bultade veven, om jag inte misstar mig
M-stakarna e vell b21 stakar?
Re: Trimmad b20
hej jo både b21 och b23 har mstakar vet tyvär inte mellan vilka år men. och gropen i b21a kolven har en volym på 6cc
Re: Trimmad b20
Jaha då har jag lite frågor som ni kanske kan hjälpa mibg med?
1. Stötstänger! Orginal i b20 är stötstängerna 204mm,Mina är 220mm ca och då har jag mätt hela stången,Kan d stämma?
2. Topp! På min topp står d 1RAG,,,,,,,,,,,,, H,,,,,,,,,,, F11 vad innebär dom betäckningarna??
insugs ventilen är ca43mm och UT LOPP 36mm
3. Kam! kammen jag har liggandes står d 104´ och BOA 1 vad betyder d?
är d nån vänlig själ som kan hjälpa mig med det?
Shooter
1. Stötstänger! Orginal i b20 är stötstängerna 204mm,Mina är 220mm ca och då har jag mätt hela stången,Kan d stämma?
2. Topp! På min topp står d 1RAG,,,,,,,,,,,,, H,,,,,,,,,,, F11 vad innebär dom betäckningarna??
insugs ventilen är ca43mm och UT LOPP 36mm
3. Kam! kammen jag har liggandes står d 104´ och BOA 1 vad betyder d?
är d nån vänlig själ som kan hjälpa mig med det?
Shooter
-
- Posts: 132
- Joined: Wed Mar 03, 2004 7:37 pm
Re: Trimmad b20
Om dina stötstänger är 220 mm långa så har du nog Cheva smallblock lyftare. Dom har samma diameter som B20, men är kortare = längre stötstång.
Om inte ventilerna är bytta så har du antingen 42-35 eller 44-35 ventiler, den senare varianten f.o.m. -72.
De uppgifter jag har sett på Boa 1 kammen säger 279 grader i duration och 12,4 mm ventillyft. 104 anger grader i nockvinkel.
Om inte ventilerna är bytta så har du antingen 42-35 eller 44-35 ventiler, den senare varianten f.o.m. -72.
De uppgifter jag har sett på Boa 1 kammen säger 279 grader i duration och 12,4 mm ventillyft. 104 anger grader i nockvinkel.