Ammeter
Ammeter
Har hittat en schysst gammal VDO amperemeter med 0-an i mitten och + respektive -30 ampere vid skalsluten. Någon som vet hur man installerar den i en B18 med växelströmsgenerator? Likström hade varit enklare; jag har för mig att det behövs en shunt någonstans för växelström.
-
- Posts: 60
- Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
- Location: Lund
Tjena.
Du behöver ingen shunt för amperemätaren om du kopplar den i serie med strömmen du ska mäta. Shunten används för att slippa dra kablar till mätaren och sedan vidare, då kan du plocka strömmen parallellt istället = billigare/lättare installation. Shuntmätare kostar från en tusing och uppåt, och den kostnaden äter upp kostnaden för lite feta kablar och en amperemätare för en hundring istället.
Spänningen likriktas efter laddreläet, så det är ju samma typ av elsystem i bilen förutom laddregulator och generator.
Vart du ska seriekoppla beror på vad du vill mäta. Vill du mäta hur mycket du drar ut kontra laddar så får du koppla ihop kabel från regulatorn (generatorn om du har internt laddrelä) med matning till säkringsdosan och på andra polen drar du en kabel till batteriet.
Då borde du få differansen mellan vad du laddar med och hur mycekt du drar ut. (dvs, om du har motorn igång så ska mätaren visa plus, är motorn avstängd bör den visa minus.)
Du behöver ingen shunt för amperemätaren om du kopplar den i serie med strömmen du ska mäta. Shunten används för att slippa dra kablar till mätaren och sedan vidare, då kan du plocka strömmen parallellt istället = billigare/lättare installation. Shuntmätare kostar från en tusing och uppåt, och den kostnaden äter upp kostnaden för lite feta kablar och en amperemätare för en hundring istället.
Spänningen likriktas efter laddreläet, så det är ju samma typ av elsystem i bilen förutom laddregulator och generator.
Vart du ska seriekoppla beror på vad du vill mäta. Vill du mäta hur mycket du drar ut kontra laddar så får du koppla ihop kabel från regulatorn (generatorn om du har internt laddrelä) med matning till säkringsdosan och på andra polen drar du en kabel till batteriet.
Då borde du få differansen mellan vad du laddar med och hur mycekt du drar ut. (dvs, om du har motorn igång så ska mätaren visa plus, är motorn avstängd bör den visa minus.)
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
-
- Posts: 60
- Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
- Location: Lund
Det kanske är sant att spänningen likriktas i generatorn, jag har varit med om både och så att säga.
Men dock, principen att koppla in en amperemätare på en bil med vxlströmsgenerator skiljer sig inte ett dyft från att koppla in den på ett system med likströmsgenerator.
Men dock, principen att koppla in en amperemätare på en bil med vxlströmsgenerator skiljer sig inte ett dyft från att koppla in den på ett system med likströmsgenerator.
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon